Undrar i vilken höjd skall man installera vattenrör i väggen för dusch? Vill gärna se källanvisning:D

Krilleman
Anvisnig har jag ingen.

Men standardhöjden för vanlig duschblandare är 110cm ovan golv.

Krilleman
corre skrev:
Bra referens till mycket inom VVS är Teknikhandboken.
[länk]
Tillägg till Corres länk:
Tryck på "visa publikationer" under "Publikationer teknik"
Längst ner.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Tack grabbar,

Standard, ja. Men vad som är tillåtet? Försökte hitta på nätet men icke.

Jag skulle egentligen fråga var kan man vända sig till för att få klarhet i frågan?:wow:

• Gilla
Pudding86
  • Laddar…
Insåg att frågan var helt fel: I vilken höjd skall/ är tillåtet att komma ut med vattenrören till dusch om man har dolda vattenledningar::o

Krilleman
Det är OK att montera en duschblandare hur högt/lågt som helst. Kravet är att det ska vara minst 6cm fritt till vägg/golv för att tätskiktet ska kunna bli godkänt.

Och nu får du stilla min nyfikenhet om vad du har tänkt dig att göra!

Ja, Krille. Jag tänkte kasta ut ångduschkabin efter mycket strul och sätta vanliga glasdörrar. Rören kommer ut från väggen i sin höjd på ca 40 cm från golvet. Ville bara kolla om jag måste dra om rören (Pax). Tack för svaret:)

Det är väl lämpligt att höja dom, 40cm är lite lågt :P
Kan du öppna väggen eller är ytsiktet klart?

O ja visst kan jag göra det. Men det var en reservplan. Badrumsmatta är nylagda så jag vill göra så lite ingrepp som möjligt:) Undersöker alla möjligheter innan det blir 100% fel:thumbup:

Har du kortlingarpå rätt ställe högre upp?
Det går ju att gå med kromade rör från din utgångspunkt upp till ett blandarfäste, utanpåliggande.
Men du måste ha kortlingar så den kan fästa i något.

kortlingar ??? in Swedisch please?:screwy:

träregel bakom skivan som utgör vägg. används för att få fäste till skruvarna som blandare och duschstång ska skruvas i.
Nuförtiden sätts även plywoodskivor bakom för att få universalt fäste över hela väggen.

plywoodskivor så klart:rolleyes:

Då är det ju bara att gå med utanpåliggande kromrör och blandarfäste... i rätt höjd ;)
Antar att det är en korrekt tätsiktsanslutning mot rören idag. Det kommre bli ytterst viktigt nu eftersom de kommer vara vattenbejutna id dusch.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.