1 330 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Regler för dörrar till bebodda vindar
Sida 1 av 2
Hej
Jag försöker undersöka vilka regler som gäller för att bygga dörrar till vindar där människor bor.
Dörren måste placeras i golvet. Om den ska öppnas på kortsidan blir den fria passagen 500 mm när dörren är öppen. Räcker det? Här funderar jag på brandsäkerhet.
Finns det något annat jag bör tänka på angående svensk lagstiftning?
Jag bygger detta genom mitt företag för en kund. Jag är utbildad snickare från Danmark och har lite svårt att hitta reglerna här på svenska.
Tack för din hjälp och hoppas du får en bra dag,
Martin
Jag försöker undersöka vilka regler som gäller för att bygga dörrar till vindar där människor bor.
Dörren måste placeras i golvet. Om den ska öppnas på kortsidan blir den fria passagen 500 mm när dörren är öppen. Räcker det? Här funderar jag på brandsäkerhet.
Jag bygger detta genom mitt företag för en kund. Jag är utbildad snickare från Danmark och har lite svårt att hitta reglerna här på svenska.
Martin
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Om det är/blir mer än två våningar så krävs en brandsäker dörr upp till våning 3. Jag byggde om trappen upp till min vind för ett par år sen och fick då sätta in en brandsäker dörr.jajabyggnu skrev:
Hej
Martin
Generellt sett vill man inte ha så smal öppning som 500 mm in till bostadsyta då det är svårt att komma in med tex möbler osv, 600mm brukar vara minimum.
Men jag är tror inte det finns en hård regel om det så länge man inte bygger nytt som kräver tillgänglighetsanpassning (då är minsta modulmått 9, med minst 800 mm bred dörröppning).
Så är detta bara en renovering och inte en ombyggnad så bör en smalare dörr, men brandsäker, vara ok.
Men om du omvandlar utrymmet från tex förvaring till bostad på en vind så är det nog minst 800mm och brandsäker dörr som gäller.
https://www.byggahus.se/forum/threads/innerdoerr-krav-pa-bredd.150807/
Inom en villa finns det väl inte krav på branddörrar? Med undantag för om det finns ett rum klassat som pannrum möjligen även garage.
Vinden där personerna bor (antar att detta blir en separat lägenhet) ska vara avskild i egen brandcell.
Från denna brandcell ska de ha tillgång till två vägar ut (finns specialfall där en räcker, men detta låter inte som att högklassade trapphus kommer vara inblandade).
För privatbostäder kan en väg ut vara fönster, som då får vara max 5 m ovan mark. Det andra är normalt då utanförliggande trapphus som man kommer till lägenheten via.
Det trapphuset ska då vara en klassad utrymningsväg, alltså avskilt i egen brandcell med höga krav på ytskikt. Dörren mot ett sådant trapphus ska normal ha 0,80 m fri bredd och vara brandklassad i lägst klass EI 30-S200 (S200 är då en särskild täthetsklass som gäller mot trapphus).
Om inte detta kan uppfyllas så kommer den ombyggda vinden inte uppfyll krav för personsäkerhet, och kommer ej få tas i bruk. En sådan dörr som du beskriver skulle aldrig accepteras.
Misstänker att det inte finns något bygglov för det ni bygger.
Det finns även andra problem som kan uppstå när man bygger om en vind, såsom att det helt plötsligt kan klassas som ett våningsplan och hela byggnaden kan då få en annan byggnadsklass. Detta förutsatt att man följer andra krav på dagsljusinsläpp och liknande, tar man upp nya fönster?
Är detta en villa där enbart en familj bor så finns inget krav på brandcellsgränser i huset. Och dörren får vara den bredd den är, för den mynnar inte mot en utrymningsväg. Då gäller allmänna tillgänglighetsregler (som vid nybyggnad säger 0,80), men de är nog inget att ta hänsyn till när man bygger om befintlig villa utan tillgänglig hiss om så är fallet.
Problemet som uppstår när man renoverar en privat villa brukar vara att den alternativa vägen ut från planet (fönster) hamnar för högt upp ovan mark, och därmed klarar man inte personsäkerheten därifrån.
EDIT. Lade till värdesiffra på dörrbredd för att korrekt beskriva krav i BBR 30.
EDIT 2. Lade till information om villa för en familj
Från denna brandcell ska de ha tillgång till två vägar ut (finns specialfall där en räcker, men detta låter inte som att högklassade trapphus kommer vara inblandade).
För privatbostäder kan en väg ut vara fönster, som då får vara max 5 m ovan mark. Det andra är normalt då utanförliggande trapphus som man kommer till lägenheten via.
Det trapphuset ska då vara en klassad utrymningsväg, alltså avskilt i egen brandcell med höga krav på ytskikt. Dörren mot ett sådant trapphus ska normal ha 0,80 m fri bredd och vara brandklassad i lägst klass EI 30-S200 (S200 är då en särskild täthetsklass som gäller mot trapphus).
Om inte detta kan uppfyllas så kommer den ombyggda vinden inte uppfyll krav för personsäkerhet, och kommer ej få tas i bruk. En sådan dörr som du beskriver skulle aldrig accepteras.
Misstänker att det inte finns något bygglov för det ni bygger.
Det finns även andra problem som kan uppstå när man bygger om en vind, såsom att det helt plötsligt kan klassas som ett våningsplan och hela byggnaden kan då få en annan byggnadsklass. Detta förutsatt att man följer andra krav på dagsljusinsläpp och liknande, tar man upp nya fönster?
Är detta en villa där enbart en familj bor så finns inget krav på brandcellsgränser i huset. Och dörren får vara den bredd den är, för den mynnar inte mot en utrymningsväg. Då gäller allmänna tillgänglighetsregler (som vid nybyggnad säger 0,80), men de är nog inget att ta hänsyn till när man bygger om befintlig villa utan tillgänglig hiss om så är fallet.
Problemet som uppstår när man renoverar en privat villa brukar vara att den alternativa vägen ut från planet (fönster) hamnar för högt upp ovan mark, och därmed klarar man inte personsäkerheten därifrån.
EDIT. Lade till värdesiffra på dörrbredd för att korrekt beskriva krav i BBR 30.
EDIT 2. Lade till information om villa för en familj
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Så är det kanske, jag uppfattade det som ett flerbostadshus, men det står egentligen inte specat i ursprungstrådenD Daniel 109 skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/
jag tänkte som du @klaskarlsson. Antog att det var ett flerbostadshus, men det kan såklart vara en familjevilla som utökar boendytan.
Redigerade mitt tidigare inlägg med tankar gällande det.
Redigerade mitt tidigare inlägg med tankar gällande det.
Tack så mycket för alla svar.jajabyggnu skrev:
Hej
Martin
Det är en privat lägenhet i ett hus med flera bostader.
Lägenheten börjar ett plan över marken och vinden direkt över denne.
Om där är längre än 5m från mark til fönster då måste dörren vara min 800 mm eftersom det är på tredje våningen - är det korrekt förstått?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Nej inte riktigt:jajabyggnu skrev:
800mm är för tillgänglighetskraven. Det är om det är en omvandling till bostad. Det är inte säkert att det behövs: Beror lite på om vinden i övrigt skall vara tillgänglig för tex rullstolsburna (är det tex en smal trappa upp så spelar det ju ingen roll om dörren är tillräckligt bred)
Men det bör framgå av ritningen som lämnats in för bygglovet.
Brandskyddet är för att det är en tredje våning i ett flerbostadshus då man måste ha en intakt brandcell.
Nja, i praktiken är det nog så utfallet blir ja.
Men kravet på 0,80 gäller utifall att det är en dörr som mynnar mot ett utrymningstrapphus. Det vet inte jag om den gör, men den borde göra det.
Dörren får då även brandtekniska krav på sig.
Det där med fönstret är bara för information, det är den alternativa vägen ut.
På något sätt ska den lägenheten ha tillgång till godkänt antal utrymningsvägar. Det kan även uppfyllas med hjälp av räddningstjänsten, men då behövs också en primär väg ut i form av ett utrymningstrapphus.
Så fönstret är inget du ska fokusera för mycket på. Frågan är hur trapphuset ser ut.
Men kravet på 0,80 gäller utifall att det är en dörr som mynnar mot ett utrymningstrapphus. Det vet inte jag om den gör, men den borde göra det.
Dörren får då även brandtekniska krav på sig.
Det där med fönstret är bara för information, det är den alternativa vägen ut.
På något sätt ska den lägenheten ha tillgång till godkänt antal utrymningsvägar. Det kan även uppfyllas med hjälp av räddningstjänsten, men då behövs också en primär väg ut i form av ett utrymningstrapphus.
Så fönstret är inget du ska fokusera för mycket på. Frågan är hur trapphuset ser ut.
Det är med andra ord en dörr innom en bostad.
Jag tolkar privat lägenhet inom ett hus med flera bostäder som att detta blir en ny separat lägenhet i ett flerbostadshus
Absolut. Ett hus med flera bostäder.jajabyggnu skrev:
Att vinden ligger ovanpå en betyder inte att det automatiskt blir samma bostad som den under.
Jag tror TS behöver förtydliga om den nya lägenheten blir en separat del med egen ingång, eller ingår i lägenheten under via öppning och trappa i bjälklag exempelvis.
Det är kritisk information för att bedömning ska kunna göras av kravställning på dörren
jag ber om ursäkt för att jag inte har varit tydlig.
Det är familjens tonåring där gärna vill ha möjligheten att stänga till sitt rum på vinden.
Där är redan en smal trapp upp ditt.
Det är familjens tonåring där gärna vill ha möjligheten att stänga till sitt rum på vinden.
Där är redan en smal trapp upp ditt.
Tack för klargörandet.
Då finns det inget krav på dörrbredd från brandsäkerhetens sida.
"Kommer man in kommer man ut".
Då finns det inget krav på dörrbredd från brandsäkerhetens sida.
"Kommer man in kommer man ut".