1 330 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Regler för dörrar till bebodda vindar
Sida 1 av 2
Hej
Jag försöker undersöka vilka regler som gäller för att bygga dörrar till vindar där människor bor.
Dörren måste placeras i golvet. Om den ska öppnas på kortsidan blir den fria passagen 500 mm när dörren är öppen. Räcker det? Här funderar jag på brandsäkerhet.
Finns det något annat jag bör tänka på angående svensk lagstiftning?
Jag bygger detta genom mitt företag för en kund. Jag är utbildad snickare från Danmark och har lite svårt att hitta reglerna här på svenska.
Tack för din hjälp och hoppas du får en bra dag,
Martin
Jag försöker undersöka vilka regler som gäller för att bygga dörrar till vindar där människor bor.
Dörren måste placeras i golvet. Om den ska öppnas på kortsidan blir den fria passagen 500 mm när dörren är öppen. Räcker det? Här funderar jag på brandsäkerhet.
Jag bygger detta genom mitt företag för en kund. Jag är utbildad snickare från Danmark och har lite svårt att hitta reglerna här på svenska.
Martin
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Om det är/blir mer än två våningar så krävs en brandsäker dörr upp till våning 3. Jag byggde om trappen upp till min vind för ett par år sen och fick då sätta in en brandsäker dörr.jajabyggnu skrev:
Hej
Martin
Generellt sett vill man inte ha så smal öppning som 500 mm in till bostadsyta då det är svårt att komma in med tex möbler osv, 600mm brukar vara minimum.
Men jag är tror inte det finns en hård regel om det så länge man inte bygger nytt som kräver tillgänglighetsanpassning (då är minsta modulmått 9, med minst 800 mm bred dörröppning).
Så är detta bara en renovering och inte en ombyggnad så bör en smalare dörr, men brandsäker, vara ok.
Men om du omvandlar utrymmet från tex förvaring till bostad på en vind så är det nog minst 800mm och brandsäker dörr som gäller.
https://www.byggahus.se/forum/threads/innerdoerr-krav-pa-bredd.150807/