3 230 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Reglar och isolering
Jag håller på att bygga en liten sadelkammare åt frun och funderar lite på isoleringen. Så här har jag tänkt och undrar om det blir rätt ?
Väggreglarna är 45 x 90 där jag så klart fyller med 90 isolering. År det OK att jag sedan lägger fuktspärren där och reglar med 45 x 45 på insidan för ytterligare 45 mm isolering och sedan spikar väggpanelen direkt på dessa reglar? Eller behövs en luftspalt mellan isolering och panel?
Sadelkammaren kommer inte att hållas mer än 10 grader varm på vintern mer än något dygn ibland när hästtäcken ska torkas. Mitt förslag är att då köra en liten extra värmefläkt i kombination med en avfuktare, Sadelkammaren är liten, bara c:a 2 x 2 m
Mvh Mats
Väggreglarna är 45 x 90 där jag så klart fyller med 90 isolering. År det OK att jag sedan lägger fuktspärren där och reglar med 45 x 45 på insidan för ytterligare 45 mm isolering och sedan spikar väggpanelen direkt på dessa reglar? Eller behövs en luftspalt mellan isolering och panel?
Sadelkammaren kommer inte att hållas mer än 10 grader varm på vintern mer än något dygn ibland när hästtäcken ska torkas. Mitt förslag är att då köra en liten extra värmefläkt i kombination med en avfuktare, Sadelkammaren är liten, bara c:a 2 x 2 m
Mvh Mats
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Plasten ska sitta så långt in som möjligt
Men du får ju ett istallationsutrymme för el osv med din lösning.
Huvudsaken är att du har mer isolering utanför plasten än innanför
Men du får ju ett istallationsutrymme för el osv med din lösning.
Huvudsaken är att du har mer isolering utanför plasten än innanför
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det låter helt OK!senmathal skrev:
Vill minnas att en tumregel är att minst 2/3 av isoleringen skall vara utanför fuktspärren.
I mitt lilla ministall har vi ingen plastfolie alls:
Utvändig panel
28x70 mm spikläkt
9 mm utegips
120 mm regelvirke och isolering
21 mm råspont som innerpanel.
I ett stall skall man nog ha utvändiga elnstallationer, tror att det finns någon regel om det.
Så något "installationsutrymme" skall inte behövas.
Detta bl.a. för att installationerna skall vara inspekterbara, och risken för skador av gnagare, dvs möss och råttor.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi har inte heller sadelkammaren i själva stallet. Jag tycker det verkar vara vanligt att ha den i ett intilliggande utrymme?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har stallet i logen, som även inrymmer ladugård, hönshus, mjölkrum, vagnslider, snickeri, höskulle, vedbod, utedass och lösdrift. Det känns fel att kalla byggnaden för stall då.KnockOnWood skrev:
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Läste nu i några trådar att man inte skall ha någon diffusionsspärr om man inte har konstant över 10 grader i byggnaden. Då kan den till och med orsaka skador.
När det gäller placeringen av sadelkammaren så ligger den inte i men i direkt anslutning till stallet. Vi har utanför ena stallväggen byggt ett skärmtak med väggar. Nu ska det på ena sidan av ingången bli en isolerad sadelkammare på imponerande 3,6 kvm Det jag menar med, inte i stallet, är att inga djur kommer att vara i utrymmet och att det därför inte torde omfattas av de regler som gäller för stall. Däremot ska elen i stallet få en översyn vad det lider. Lysrören ska till exempel ha ett rejält galler och ledningarna vara skyddade o. s. v.
Nu brukar min fru alltid försvara eventuella brister med att hon har lösdrift och att stallet bara fungerar som nödboxar eller vad det heter,
/Mats
När det gäller placeringen av sadelkammaren så ligger den inte i men i direkt anslutning till stallet. Vi har utanför ena stallväggen byggt ett skärmtak med väggar. Nu ska det på ena sidan av ingången bli en isolerad sadelkammare på imponerande 3,6 kvm Det jag menar med, inte i stallet, är att inga djur kommer att vara i utrymmet och att det därför inte torde omfattas av de regler som gäller för stall. Däremot ska elen i stallet få en översyn vad det lider. Lysrören ska till exempel ha ett rejält galler och ledningarna vara skyddade o. s. v.
Nu brukar min fru alltid försvara eventuella brister med att hon har lösdrift och att stallet bara fungerar som nödboxar eller vad det heter,
/Mats
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
