Tja,
Tänkte ge mig på det här med att bygga loftsäng, tanken är att jag ska klä hela kalaset med gips, spackla och måla. Nu till min fråga, vad för reglar bör jag använda? Jag kan fästa ena långsidan samt kortsidan i betongvägg och den mindre delen ska barnen kunna ha lite som deras krypin där de kan sitta och kolla film osv. Tänkte även att jag skulle regla ramarna så att jag kan slänga på 12mm plywood som "golv" till säng och möjligtvis något form av skrivbord på den mindre delen.
Jag kan få tag på 50x75 reglar till ett bra pris, är detta något som kan användas? Det kommer att sova 2 vuxna på sängdelen så att säga.
Tänkte ge mig på det här med att bygga loftsäng, tanken är att jag ska klä hela kalaset med gips, spackla och måla. Nu till min fråga, vad för reglar bör jag använda? Jag kan fästa ena långsidan samt kortsidan i betongvägg och den mindre delen ska barnen kunna ha lite som deras krypin där de kan sitta och kolla film osv. Tänkte även att jag skulle regla ramarna så att jag kan slänga på 12mm plywood som "golv" till säng och möjligtvis något form av skrivbord på den mindre delen.
Jag kan få tag på 50x75 reglar till ett bra pris, är detta något som kan användas? Det kommer att sova 2 vuxna på sängdelen så att säga.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Vad menar du med den mindre delen? Undre delen?
Jag har byggt många loftsängar under studenttiden. Men 45x75 känns för klent. Dom håller säkert för lasten men behöver då skruvas mot väggen rätt ofta.
Om du vill ha en stolpe på den del som inte fästas mot väggar så ska den stolpen fästas säkert mot golvet.
Jag har byggt många loftsängar under studenttiden. Men 45x75 känns för klent. Dom håller säkert för lasten men behöver då skruvas mot väggen rätt ofta.
Om du vill ha en stolpe på den del som inte fästas mot väggar så ska den stolpen fästas säkert mot golvet.
Kanske blev lite otydligt, med den mindre delen så menar jag den "kubgrejen" som är till höger på bilden som jag så grannt ritat.
Tanken är inte att allt ska byggas med 50x75, utan om någon har en tanke kring vart jag i så fall skulle kunna använda dessa reglar.
Eftersom 2 vuxna kommer sova på loftet så misstänker jag att det behövs lite redigare reglar till ramen som sängen ska stå på?
Jag har tänkt mig att jag fäster ena kortsidan samt långsidan i väggen och sen har en 70x70 (om det räcker?) Stolpe i hörnet som går ner i golvet. Dock har jag parkettgolv och vill helst inte fästa med skruv el dylikt i det.
Tanken är inte att allt ska byggas med 50x75, utan om någon har en tanke kring vart jag i så fall skulle kunna använda dessa reglar.
Eftersom 2 vuxna kommer sova på loftet så misstänker jag att det behövs lite redigare reglar till ramen som sängen ska stå på?
Jag har tänkt mig att jag fäster ena kortsidan samt långsidan i väggen och sen har en 70x70 (om det räcker?) Stolpe i hörnet som går ner i golvet. Dock har jag parkettgolv och vill helst inte fästa med skruv el dylikt i det.
Redigerat:
Tänk på att om du gipsar och spacklar behöver du tänka steget längre än att det håller så du slipper få sprickor. Skall det vara en täkt vägg på någon av sidorna eller bara ett räcke?
Kortsidan som inte är fäst i väggen planerar jag att smälla upp gipsskivor på och göra någon form av ingång in till barnens krypin, samt "kuben" som barnen ska ha som krypin ska också ha gipsskivor till väggar. Så jag måste väl bygga de delarna som innervägg så att jag kan fästa gipsskivorna? Eller?
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Den främre tvärbalken bör bara minst 125 x 45 för att täcka 290 cm spännvidd. Det kommer ändå att upplevas som gungigt. Om du inte förankra det fristående benet i golvet finns risk att det springas omkull och då kan alltihop rasa.
Tvärreglarna i sängbotten bör vara 95 x 45 med 60 c/c.
Tvärreglarna i sängbotten bör vara 95 x 45 med 60 c/c.
Springer man verkligen omkull en 70x70 om den är förankrad i tak och övrig konstruktion? Tycker dessutom man bör tänka på att en sängbotten normalt är självbärande.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Men om jag bygger kortsidan som en innervägg istället för fristående ben? Alltså ram med reglar? Står den stabilt då?
Du behöver hitta eller göra en ritning så du kan diskutera mer specifikt men det går helt klart att bygga utan stödben. Det går också utan problem att använda de reglar du har/får billigt. Men att diskutera enskilda detaljer gör inte att helheten blir bra.
Du menar som den jag bifogade i mitt första inlägg men mer detaljerat?Z z_bumbi skrev:
Om du har massor med 50x70 som är lite udda mått så är det väl bara köra på det? Bygg väggen som du tänkt dig. Jag hade satt 3st 50x70 på höjden minst med skruv och lim Förmodligen någon extra för du vill nog täcka hela sängbotten. Själva golvet i loftet hade jag reglat cc 400 och limmat plus skruv plywood på båda sidorna med isolering. Sängbotten i sig är ju självbärande.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Vad ska isoleringen vara bra för? En genomgående plywood-skiva bäddar för mögel under madrassen. Det bör finnas en del handflatsstora hål i skivan, och ingen undre skiva. Eller ribbbotten.
TS bör göra ett förslag för dimensionering av sängbotten (virkesdimension, antal, regelavstånd). Tänk på att virket ska ha hög kvalitet och inte vilka skräpreglar som helst.
TS bör göra ett förslag för dimensionering av sängbotten (virkesdimension, antal, regelavstånd). Tänk på att virket ska ha hög kvalitet och inte vilka skräpreglar som helst.
Så du menar att man får mögel om man har sängen ligger på vanligt bjälklag?T Thomas_Blekinge skrev:Vad ska isoleringen vara bra för? En genomgående plywood-skiva bäddar för mögel under madrassen. Det bör finnas en del handflatsstora hål i skivan, och ingen undre skiva. Eller ribbbotten.