Hej
Köpt ett radhus och på el-elementen som troligen är original sedan 68 så finns ett vred markerat med 1-2-3 både åt det röda håller och åt ett blått håll. Temperaturen styr man med ett hjul vid sidan om. Vad tror ni att 1-2-3 står för och varför finns det även en blå sida?

Gammalt el-element med inställningsrattar märkta 1-2-3 och temperaturregleringshjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vredet brukar vara en effektlägesomkopplare. Varför just detta element har en röd och blå sida är lite oklart.
Kanske någon nattsänkningsfunktion via externt kopplingsur.
Ratta lite och se hur elementet beter sig.
Kanske ska du planera för ett utbyte av elementet, nya radiatorerna har nu bättre elektroniska termostater.
 
Det bör finnas en etikett någonstans med modellbeteckning. Undersidan, ena kortsidan eller baksidan. Med hjälp av det kan du förhoppningsvis hitta en bruksanvisning på nätet eller hos tillverkaren.

Kolla med grannarna är annars mitt tips, särskilt de äldre som kanske är första ägare på sitt hus.

Rimligtvis handlar det om effekten, högre effekt ger snabbare, men också ojämnare värme. Lägre effekt spar inte ström i längden, men det sliter elementet mindre eftersom det blir färre av- och påslagningar, och det ger jämnare temperatur.

Men som sagt, knepigt med det blåa?
 
Visst planerar vi får ett byte och troligen en luft-luft värmepump. Ringer man på hos grannen som bott i +40år så får man med sig bruksanvisningen i original :)
 
  • Bruksanvisning för värmepanel med termostat och överhettningsskydd inklusive text och inställningsdiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jnse och 5 till
  • Laddar…
Den blå ger kyla på sommarn. :crysmile:;):rofl:
 
Du kan inte byta el-element mot luftvärmepump, men du kan komplettera. Sovrummen brukar behöva tillskott under de kallaste vinternätterna. Vill du ha snyggare element kan man ju bara för den skull byta till nya , men annars verkar det där rent tekniskt vara en rätt bra variant för att vara så gammal.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.