Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Hallå!
Tänkte lägga upp några bilder och få tips på hur ni hade satt reglar kring GVF och VFS skåpen i bilden. Stommen är 120 mm.
Jag kör 450 cc avstånd på reglarna så behöver ju få in 1 regel över och under skåpen. Men jag vet inte riktigt hur man brukar göra kring sådana skåp?
Kommer sedan bli osb+gips på ena sidan av väggen och bara gips på andra sidan.
Tänkte lägga upp några bilder och få tips på hur ni hade satt reglar kring GVF och VFS skåpen i bilden. Stommen är 120 mm.
Jag kör 450 cc avstånd på reglarna så behöver ju få in 1 regel över och under skåpen. Men jag vet inte riktigt hur man brukar göra kring sådana skåp?
Kommer sedan bli osb+gips på ena sidan av väggen och bara gips på andra sidan.
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Lägger en bild från framsidan också där jag lagt in mitt förslag på hur jag gör.
De röda markeringarna är 45x45 eller något som är tillräckligt tunt att få plats framför slangarna.
De blåa markeringarna är 45x120 där jag lägger en horisontellt direkt ovanpå skåpet, kan man göra så? Är väl bara för rörmokarna att borra genom regeln och in i skåpet när han ska dra slangar till övervåningen?
Dock fungerar ju inte det där på baksidan av skåpen då slangarna har gjutits fast lite snett..
De röda markeringarna är 45x45 eller något som är tillräckligt tunt att få plats framför slangarna.
De blåa markeringarna är 45x120 där jag lägger en horisontellt direkt ovanpå skåpet, kan man göra så? Är väl bara för rörmokarna att borra genom regeln och in i skåpet när han ska dra slangar till övervåningen?
Dock fungerar ju inte det där på baksidan av skåpen då slangarna har gjutits fast lite snett..
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Ingen som har några tips eller åsikter? 
Liggande reglar över/under skulle jag gjort i samma dimension (45x120) och borrat ur för alla genomföringar. Jag tycker att det blir stadigare så, borrhålen fixerar slangarna på ett bra sätt. Jag bjuder på en bild från mitt eget bygge.
Angående slangen som är ingjuten fel så bör det enklaste vara att regla ut den väggen några cm extra för att få in slangen i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående slangen som är ingjuten fel så bör det enklaste vara att regla ut den väggen några cm extra för att få in slangen i väggen.
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Jo, men känns ju rimligt att göra så på ovansidan.G Gabbe1 skrev:Liggande reglar över/under skulle jag gjort i samma dimension (45x120) och borrat ur för alla genomföringar. Jag tycker att det blir stadigare så, borrhålen fixerar slangarna på ett bra sätt. Jag bjuder på en bild från mitt eget bygge.
[bild]
Kan dock inte regla ut väggen mer. På den sidan som slangarna är lite utanför väggen så blir det ett kök, där jag redan har en måttbeställd bänkskiva som måste få plats.
Men jag har väl accepterat att jag får gipsa så mycket det går och låta lite av slangarna vara synliga. Det döljs ju ändå senare av köksstommen.
Men hur reglade du på undersidan av skåpet?
tycker också du reglar fullt under och borrar ur. Diffen där nere, syns inte exakt men ser ju nästan ut som att om du kör osb + gips så räcker det kanske med att skippa osb just där så täcker gipset det utanpåI Intershade skrev:Lägger en bild från framsidan också där jag lagt in mitt förslag på hur jag gör.
Det blir nog bra.I Intershade skrev:Jo, men känns ju rimligt att göra så på ovansidan.
Kan dock inte regla ut väggen mer. På den sidan som slangarna är lite utanför väggen så blir det ett kök, där jag redan har en måttbeställd bänkskiva som måste få plats.
Men jag har väl accepterat att jag får gipsa så mycket det går och låta lite av slangarna vara synliga. Det döljs ju ändå senare av köksstommen.
Men hur reglade du på undersidan av skåpet?
Jag reglade på samma sätt även under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Yttervägg reglar mot liggande takbalk
Byggmaterial & Byggteknik -
Installation av radiatorer i källare med uppreglade väggar. Riva innan
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur byter jag väggreglar och syll?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Väggmonterera 77 tums tv, reglar
Teknik -
Hur gör jag bäst vid ojämna innerväggar i kök, regla ut?
Byggmaterial & Byggteknik