S
Jag behöver regla ut fasaden 45mm för att tilläggsisolera och byta panel.

Jag ska ha liggande panel, men jag funderar lite på om det spelar någon roll ifall reglarna monteras liggande eller stående. Min första tanke var stående men jag inser att det kanske inte funkar bra då väggen är stående plankvägg, och då finns risken att någon/några reglar hamnar mellan två plankor.

Jag ska ha 28x70 stående som luftläkt.

Om du sätter fasadskivor typ västkustskiva behöver du inte regna ut.
Dom har bättre isolering i förhållande till tjocklek dessutom

T
Om du ska sätta panelen liggande så kan du inte ha liggande glespanel för panelbrädorna. Sen måste du tänka på ventilation/luftning av panelen så det kanske ska vara liggande 45:or, vindduk och sen stående 28x70 som panelen spikas i.

S
T Testarn skrev:
Om du ska sätta panelen liggande så kan du inte ha liggande glespanel för panelbrädorna. Sen måste du tänka på ventilation/luftning av panelen så det kanske ska vara liggande 45:surprised:r, vindduk och sen stående 28x70 som panelen spikas i.
Det är reglarna jag ska ha liggande cc60, glesen ska vara stående cc60.

S
T TheGame skrev:
Om du sätter fasadskivor typ västkustskiva behöver du inte regna ut.
Dom har bättre isolering i förhållande till tjocklek dessutom
Det är inte ett alternativ just nu, pga budgeten

S
Jag försöker visa med en bild. Svarta är 45x45 reglar, röda är glesen, sen ska det på liggande panel på det

• Svarta linjer visar 45x45 reglar och röda linjer visar glesen för att visa struktur för liggande panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
S Screew skrev:
Jag försöker visa med en bild. Svarta är 45x45 reglar, röda är glesen, sen ska det på liggande panel på det
Ja, det här känns rimligt och rätt. Jag förstår nog inte vad din farhåga var kring det?

S
T Testarn skrev:
Ja, det här känns rimligt och rätt. Jag förstår nog inte vad din farhåga var kring det?
Det vet jag faktiskt inte, kan vara så att det vore bäst att skruva reglarna vertikalt för att kunna fästa glesen på fler ställen än cc60 (där reglar och gles korsar)? Men jag övertänker säkert nu.

S
Om jag skruvar reglarna med 6x90 cc30 och spikar glesen med 3,1x90 där dom korsar det borde väl sitta rätt bra då?

T
S Screew skrev:
Det vet jag faktiskt inte, kan vara så att det vore bäst att skruva reglarna vertikalt för att kunna fästa glesen på fler ställen än cc60 (där reglar och gles korsar)? Men jag övertänker säkert nu.
Jag tror att du komplicerar saken.
Du behöver ha glesen vertikalt för att spika en liggande panel och då är det naturligt att sätta reglarna horisontellt.
Avståndet för reglarna styrs lite av isoleringsskivorna som är anpassade för c/c600 mm avstånd så håll det avståndet. Sen blir det lite extra regling runt fönster och troligen något anpassat avstånd i överkant/underkant av fasaden där det inte går "jämnt ut".

Sen vindduk och glespanel på det som är stående. Även här är det "normalt" att sätta dem c/c 600 mm.

Om du skruvar reglarna med 90 mm skruv så går de igenom tillräckligt. Även 90 mm spik skulle funka om du vill spara lite pengar. (Spik är billigare än skruv..)

Glesen är oftast 28 mm tjock och rekommendationen är att spikar ska gå igenom glesen och sen "två gånger glesens tjocklek" så 90 mm spik funkar bra om du inte ska skruva den med. Skruvar du kan du nöja dig med 70 mm skruv - det kommer att sitta bra.
Du behöver inte ha så grova skruv som 6 mm, det räcker med 5 mm.

S
T Testarn skrev:
Jag tror att du komplicerar saken.
Du behöver ha glesen vertikalt för att spika en liggande panel och då är det naturligt att sätta reglarna horisontellt.
Avståndet för reglarna styrs lite av isoleringsskivorna som är anpassade för c/c600 mm avstånd så håll det avståndet. Sen blir det lite extra regling runt fönster och troligen något anpassat avstånd i överkant/underkant av fasaden där det inte går "jämnt ut".

Sen vindduk och glespanel på det som är stående. Även här är det "normalt" att sätta dem c/c 600 mm.

Om du skruvar reglarna med 90 mm skruv så går de igenom tillräckligt. Även 90 mm spik skulle funka om du vill spara lite pengar. (Spik är billigare än skruv..)

Glesen är oftast 28 mm tjock och rekommendationen är att spikar ska gå igenom glesen och sen "två gånger glesens tjocklek" så 90 mm spik funkar bra om du inte ska skruva den med. Skruvar du kan du nöja dig med 70 mm skruv - det kommer att sitta bra.
Du behöver inte ha så grova skruv som 6 mm, det räcker med 5 mm.
Då borde det inte bli problem med horisontella reglar. Glesen ska absolut monteras vertikalt.

Det blir såhär inifrån ut.
Horisontella reglar cc600 med isolering
Vindduk
Vertikalt monterad gles
Liggande panel.

Reglar skruvas 5 eller 6x90 cc300
Gles spikas i reglar blir cc600 3,1x90 spik
Sen panel på det

T
Vad är det för problem du tänker ska uppstå med horisontella reglar? Jag förstår inte.

Du skrev dessutom att du trodde det kunde vara problem med stående reglar i trådstarten...?

S
T Testarn skrev:
Vad är det för problem du tänker ska uppstå med horisontella reglar? Jag förstår inte.

Du skrev dessutom att du trodde det kunde vara problem med stående reglar i trådstarten...?
Det blir färre möjligheter att fästa glesen i reglarna om dom korsar varandra istället för att båda är vertikala

Mina väggar är stående plankvägg, det finns en risk att regeln hamnar mellan två plankor. Det är rätt stor variation på springorna, i värsta fall finns inget att skruva alternativ att jag skulle behöva skruva i kanten på regeln.

Bästa svaret

T
OK, då är det ju "perfekt" att skruva reglarna liggande så att de får fäste i de stående plankorna. Att du skulle behöva fästa glesen tätare än i varje regel på c/c600 ser jag inte behov av. En träfasad är i sammanhanget inte tung och det kommer vara fullt tillräckligt med de avstånden.

S
T Testarn skrev:
OK, då är det ju "perfekt" att skruva reglarna liggande så att de får fäste i de stående plankorna. Att du skulle behöva fästa glesen tätare än i varje regel på c/c600 ser jag inte behov av. En träfasad är i sammanhanget inte tung och det kommer vara fullt tillräckligt med de avstånden.
Tackar, då kör jag på liggande reglar

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.