B
V vik_tor skrev:
Själv väljer jag att bränna diesel i generatorn och elda med ved. Försök slå den här nedgången i förbrukning (via elnätet) om ni kan. :rofl:

[bild]

Det gjorde lite ont att ta upp båten i år med nästan 400 liter bränsle kvar i tanken som riskerar att bli dålig till nästa säsong. Skönt att få användning för det bränslet nu.
Jobbigt bara när förslaget blir nedröstat i Riksdagen och du har eldat upp din diesel redan.. :p

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Här har vi en som skaffat solpaneler för att bidra till Sveriges energiproduktionen men inte fick han billig räkning i december ändå inte...

Solenergi brukar inte fungera så bra i december. :thinking:

[länk]
Nej, men han hjälper till att producera el när den inte behövs så mycket. :)

• Gilla
  • Älska
videopac och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Varför gör vi inte som i Norge? Och hjälper endast dem med högt pris på el? Endast de som har över 70 öre Kwh/ h får hjälp för det var väl själva grejen att hjälpa dem som har drabbats av att elbörsen stack iväg. Nu får ju även de med billig el och självklart använder många över 2000 kWh i månaden. Jag använder bara 700 kWh till min värmekabel i månaden vilket betyder att jag nu kan brassa på och få bidrag och det kommer inte kosta mig något mer om jag inte överskrider 2000 kWh gränsen. Regeringen slösar bort pengar genom att ge till dem som inte har fått högre elräkningar plus att de som ligger under nu kan passa att ge kåken mer värme.
Regeringen ser det inte så. De är inte ute efter att ge ett stöd till de som har hög förbrukning och har drabbats av höga priser. I så fall hade de valt en norsk modell. Nej, de köper ju röster och då blir det rimligt att även ge stöd till de som inte drabbats av höga priser.

• Gilla
  • Älska
Karl Olssvan och 4 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Regeringen ser det inte så. De är inte ute efter att ge ett stöd till de som har hög förbrukning och har drabbats av höga priser. I så fall hade de valt en norsk modell. Nej, de köper ju röster och då blir det rimligt att även ge stöd till de som inte drabbats av höga priser.
Ja jag håller! Det är ju ganska uppenbart att de vill fjäska med medelklassen!

Varför ska elen handlas på en marknad? Folk tjatar om denna regering som om dom ensamt kan göra någon större skillnad men inte dom enbart som gjort att det blivit så här. Verkar som allt idag ska styras av den så kallade fria marknaden, inte konstigt priserna skenar, skatten gör ju inte så stor skillnad priserna sätts mest efter efterfrågan, det är som att ta betalt för dricksvatten i öknen. Självklart måste allt finansieras på något vis, men en marknad?! Vi är rätt beroende av elen idag mer, kanske mer än någonsin om vi inte nu vill då backa utvecklingen, vad kostar inte det samhället nu med allt strul?

A
J JJL - Ljungen 4 skrev:
Varför ska elen handlas på en marknad? Folk tjatar om denna regering som om dom ensamt kan göra någon större skillnad men inte dom enbart som gjort att det blivit så här. Verkar som allt idag ska styras av den så kallade fria marknaden, inte konstigt priserna skenar, skatten gör ju inte så stor skillnad priserna sätts mest efter efterfrågan, det är som att ta betalt för dricksvatten i öknen. Självklart måste allt finansieras på något vis, men en marknad?! Vi är rätt beroende av elen idag mer, kanske mer än någonsin om vi inte nu vill då backa utvecklingen, vad kostar inte det samhället nu med allt strul?
Det är upp till den förra och nuvarande regeringen att ha skapat en inhemsk marknad för energi när man dels landsatte 4 områden och sedan när man la ner vår basproduktion..

Så jo det börjar och slutar alltid med regeringen.
vidare så är inte Sverige tvunget att sälja energi på export men har valt detta av flera anledningar.

Maskintok skrev:
Det är upp till den förra och nuvarande regeringen att ha skapat en inhemsk marknad för energi när man dels landsatte 4 områden och sedan när man la ner vår basproduktion..

Så jo det börjar och slutar alltid med regeringen.
vidare så är inte Sverige tvunget att sälja energi på export men har valt detta av flera anledningar.
Fast det började väl skena vid avregleringen 96, dom trodde skulle bli bättre. Kanske var socialdemokratisk regering vid det tillfället, men många marknadsliberala vindar vid den tiden. Vad menar du med landsatte 4 områden?

A
J JJL - Ljungen 4 skrev:
Fast det började väl skena vid avregleringen 96, dom trodde skulle bli bättre. Kanske var socialdemokratisk regering vid det tillfället, men många marknadsliberala vindar vid den tiden. Vad menar du med landsatte 4 områden?
delade upp Sverige i 4 elområden.
under Reinfeldts era.. detta vansinne började där och tog en extra otrevlig vändning när Löfven släppte allt till mp...

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Maskintok skrev:
delade upp Sverige i 4 elområden.
under Reinfeldts era.. detta vansinne började där och tog en extra otrevlig vändning när Löfven släppte allt till mp...
Ja just det du menar, precis där fortsatte vansinnet sen…

• Gilla
1
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Här har vi en som skaffat solpaneler för att bidra till Sveriges energiproduktionen men inte fick han billig räkning i december ändå inte...

[länk]
Nej det är det väl ingen som inbillat sig heller (utomvis någon avundsjuk möjligtvis)...
Men att slippa betala för förbrukning till sin elleverantör april - nov samt dessutom få "belöning" för detta från skatteverket och linjeägaren tycker jag inte är så dumt. Det passar mig perfekt.

• Gilla
  • Haha
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:

[länk]
Och en elräkning för december på ca 1000:- tycker jag inte var så farlig..

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag antar att ni har noterat att Annie Lööf (C) har "hotat" att rösta ned detta förslaget från regeringen och istället rösta på Moderaternas förslag. Frågan är nu vad hon vill ha för att rösta på S?

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Jag antar att ni har noterat att Annie Lööf (C) har "hotat" att rösta ned detta förslaget från regeringen och istället rösta på Moderaternas förslag. Frågan är nu vad hon vill ha för att rösta på S?
Ska vi inte mer fundera på vad hon vill ha av M? :thinking:

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Apropå ellstödet och den märkliga fördelning "alla får lika mycket efter förbrukning" som var tvunget enligt regeringen för att snabbt kunna hantera paketet.

Varför kunde man inte differentiera det efter olika el-områden. Tex max 3.000 kr till elområde 3 och 4 och max 1000 kr till elområde 1 och 2?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:
Apropå ellstödet och den märkliga fördelning "alla får lika mycket efter förbrukning" som var tvunget enligt regeringen för att snabbt kunna hantera paketet.

Varför kunde man inte differentiera det efter olika el-områden. Tex max 3.000 kr till elområde 3 och 4 och max 1000 kr till elområde 1 och 2?
om du läser denna tråd och kollar efter flaskhalsintäkter så ska du få se att det finns ca 6 miljarder som staten kan skicka ut som man sparat fram till 2020...det är inte för inte som det är just svk som skall sköta detta...
https://www.byggahus.se/forum/threa...-ryskgas-ingen-kaernkraft-daliga-naet.442805/

• Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.