A
J JockeHX skrev:
Är det så du tolkar detta?

"– Elkompensationerna når över 1,8 miljonerhushåll och innebär totalt 6 000 kronor för de som har en elförbrukning som överstiger 2 000 kilowattimmar per månad, säger Mikael Damberg."
som jag ser det så är 2000 kr ett maxtak per. månad.
dec-feb..Så det blir samma sak.
Dock så kan man också se det så att de som kastar ut mest på el är vinnare i detta medans de som hållit emot och sparat för allas skull, då näten mm inte är dimensionerade för denna mängd.. är förlorare..

Så vilken bra politik..
Man går dessutom ut med att man inte vet hur detta skall lösas.. Då blir det mer januari - mars som blir återbäring än dec-feb...

• Gilla
Dodokulan och 4 till
  • Laddar…
Hade ju varit enklare och rättvisare att bara säga "Första 1000 kWh bjuder vi på under vintermånaderna, det är gratis för alla. Behöver ni mer el än så får ni vackert pröjsa".

• Gilla
Emiliia och 21 till
  • Laddar…
Spännande. Speciellt om man jämför med grannen.

Jag har rörligt elpris och ligger på 1900kWh. Jag har 20 grader inomhus och parkerat torktumlaren sen i höstas. Jag får därmed inget bidrag.

Min granne med fast elpris i likadant hus som kör 26 grader inomhus och uppvärmd utomhusbubbelbad får en check på 2000Kr...

Man skulle vilja får lite mer information men om det är så kommer jag ju helt ärligt försöka höja min förbrukning.

• Gilla
Dodokulan och 7 till
  • Laddar…
A
J JockeHX skrev:
Jag blir sällan upprörd men jag håller med. Vi förbrukade 4300kWh pga en strulande LVVP men band priset till 80 öre. Visst elräkningen kommer svida, men vi klarar oss. Men alla de som jag läst om i de andra trådarna som har en lägre elförbrukning men lever på marginalerna och drabbats extremt hårt av detta, de ska inte få kompensation?

Fattar ingenting.

Hoppas maskintok har rätt i sin tolkning.
Nja denna regeringen är ganska tvetydiga i sina uttalanden.. Så det återstår att se..
enklaste hade varit en återbäring i februari för 3 månader för samtliga hushåll och då gett tillbaka ca 25-30% av inbetalat kapital till hushållen.. detta hade dessutom gynnat inflationen...

• Gilla
Dodokulan och 1 till
  • Laddar…
Hade varit mer rimligt om det var knutet till KWh pris inte förbrukning, högre KWh pris mer ersättning (i en skala).

blev förvånad när de nämnde förbrukning och inte pris :thinking:

Däremot imponerad att de valde rätt enhet :rofl:

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Som vanligt med sossar. Brist på mental förmåga.

Nu försöker man med ett eget förslag för att det inte ska verka som man plankar Moderaternas förslag. Då blir det ju lite tokigt när de får tänka själva.

• Gilla
SonnyListon och 14 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Der är det ingen som sagt. Rimligtvis utformas det så att det inte går att tjäna på att förbruka mer.
Jo, båda ministrarna uppgav att de som haft en förbrukning på över 2000 kWh per månad skulle få maxbeloppet på ersättningen. De som förbrukade under denna nivå skulle få en lägre ersättning. Stödet ska utformas så att de som har högst förbrukning ska få störst ersättning. Under en viss nivå blir ersättningen lägre eller t o m noll.

• Gilla
Emiliia och 5 till
  • Laddar…
A
mowatom skrev:
Njae, så var det väl inte? "Elkompensationerna når över 1,8 miljonerhushåll och innebär totalt 6 000 kronor för de som har en elförbrukning som överstiger 2 000 kilowattimmar per månad, säger Mikael Damberg."
De får inte mer än 6000 kr per ett kvartal..
Så räknar du så blir det samma sak.
Men med andra ord.. dvs det låter bättre för de som haft eller får 10000 kr eller mer på räkning... Men i själva verket så är det en golfboll i rumpan...

Boilerplate4U
Skämskuddar angående regeringens pressträff om elpriserna:

• Skämskudde 1 - Energiminister Khashayar Farmanbar verkar fortfarande tro att elpriserna blir lägre bara vi bygger ut våra stamnät ordentligt, energieffektiviserar samt diskuterar åtgärder med elhandlarna(!). Inte ETT enda ord om att priserna drivs upp av den gemensamma elmarknaden.

• Skämskudde 2 - Media verkar forfarande inte gjort sin hemläxa och ställde uteslutande frågor om det sk "elbidraget".

• Gilla
Anki Karlgren och 17 till
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Hade varit mer rimligt om det var knutet till KWh pris inte förbrukning, högre KWh pris mer ersättning (i en skala).

blev förvånad när de nämnde förbrukning och inte pris :thinking:

Däremot imponerad att de valde rätt enhet :rofl:
De lär väl säkert putta in andra kriterier om man väl överstiger 2000kWh för att kunna få ut full ersättning. Men ändock, det här slår ju tokfel om det verkligen ska genomföras som de säger.

S-regeringen gör verkligen allt de kan för att sparka ut MP ur riksdagen. Ännu ett exempel på att den nya regeringen totalt kör över alla principer som den förra regeringen byggde på och man backar dessutom över MP när man ändå är på gång. Personligen tycker jag att detta är bra, men det är uppenbart att S försöker få till en lösning där de själva kan regera landet från mitten genom att hantera politiken fråga för fråga. Om de nu får regeringsmakten efter nästa val...

• Gilla
Emiliia och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Angående regeringens pressträff idag kl 08.15 om elpriserna:

• Skämskudde 1 - Energiminister Khashayar Farmanbar verkar fortfarande tro att elpriserna blir lägre bara vi bygger ut våra stamnät ordentligt, energieffektiviserar samt diskuterar åtgärder med elhandlarna(!). Inte ETT enda ord om att priserna drivs upp av den gemensamma elmarknaden.

• Skämskudde 2 - Media verkar forfarande inte gjort sin hemläxa och ställde uteslutande frågor om det sk "elbidraget".
Rörande punkt 1 så sitter han verkligen i rävsaxen där.

Skämskudde 3 - de tror att utbyggd vindkraft löser problemen när elpriserna är som högst...

• Gilla
SonnyListon och 13 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
som jag ser det så är 2000 kr ett maxtak per. månad.
dec-feb..Så det blir samma sak.
Dock så kan man också se det så att de som kastar ut mest på el är vinnare i detta medans de som hållit emot och sparat för allas skull, då näten mm inte är dimensionerade för denna mängd.. är förlorare..

Så vilken bra politik..
Man går dessutom ut med att man inte vet hur detta skall lösas.. Då blir det mer januari - mars som blir återbäring än dec-feb...
Fel!

De med ersättning över 2000 kWh per får högst ersättning utifrån en trappa.
De var även tydliga med att ersättningsperioden var december - februari.

• Gilla
Vovven99 och 1 till
  • Laddar…
När jag läser förslaget mellan raderna så kommer nätbolagen få ansvaret för att betala ut stödet via lägre räkningar för elnätet, de sa ju inte detta rakt ut, men jag har svårt att se någon annan modell.

• Gilla
Janetgorgis och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jo, båda ministrarna uppgav att de som haft en förbrukning på över 2000 kWh per månad skulle få maxbeloppet på ersättningen. De som förbrukade under denna nivå skulle få en lägre ersättning. Stödet ska utformas så att de som har högst förbrukning ska få störst ersättning. Under en viss nivå blir ersättningen lägre eller t o m noll.
När säger dom det?
https://www.svt.se/nyheter/regeringen-kallar-till-presstraff

Förbrukar du under 2000kWh ingen ersättning
Förbrukar du över 2000kWh kan du får MAX 2000:- i ersättning, vilken antyder att du även kan få lägre ersättning i vissa fall.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.