Aftonbladet verkar iallafall nu ha ändrat i sin text och den är mer lik pressmeddelandet.

"Den högsta nivån är hushåll som överstiger 2 000 kilowattimmar, som får det högsta beloppet – 2 000 kronor per månad."

Det verkar alltså handla om 1kr/kwh.

Varför detta ska gälla konsumenter med mindre än 1kr/kwh i antingen rörligt eller bundet elpris, kan jag dock inte förstå.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Min 11-åring funderar på att bygga ett kärnkraftverk på en båt (eller köpa en rysk atomkraftbåt) och parkera på internationellt vatten utanför Skåne och lägga en lång kabel till land……
Man kan inte säga annat än att han tänker utanför boxen :crysmile:

• Gilla
  • Älska
OramaC och 9 till
  • Laddar…
E Enial skrev:
Aftonbladet verkar iallafall nu ha ändrat i sin text och den är mer lik pressmeddelandet.

"Den högsta nivån är hushåll som överstiger 2 000 kilowattimmar, som får det högsta beloppet – 2 000 kronor per månad."

Varför detta ska gälla konsumenter med mindre än 1kr/kwh i antingen rörligt eller bundet elpris, kan jag dock inte förstå.

Enkelhet i genomförandet troligen

E Enial skrev:

Är det ens lagligt att utforma elbidraget på ett sådant sätt?

M MrDizzy skrev:
Enkelhet i genomförandet troligen
Men det innebär ju att vissa i teorin kan gå med +?

Satsuki KristinaRT skrev:
Min 11-åring funderar på att bygga ett kärnkraftverk på en båt (eller köpa en rysk atomkraftbåt) och parkera på internationellt vatten utanför Skåne och lägga en lång kabel till land……
Det är ju ett asbra förslag enl mitt tycke.

hmm om man köper upp ett äldre fartyg och sätter dit en SMR reaktor ... borde kunna fungera :D

• Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det är ju ett asbra förslag enl mitt tycke.

hmm om man köper upp ett äldre fartyg och sätter dit en SMR reaktor ... borde kunna fungera :D
Jag är beredd att investera!

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
P
M MrDizzy skrev:
Visserligen och generellt sett är jag för att det ska mer pengar till Norrland.
Men ville mest att rabatten skulle gå till de som blitt mest drabbade av prisrallyt på elen.

Förövrigt tycker jag denna är bäst:
[media]
Jo visst men i debatt tycker jag transparens är viktigt..
Och då måste ju man även räkna med Norrland..

Jag hade svalt att detta bara gällde områdena s3 och s4 då det är dessa som fått höga prisbilder.. Men nu räknar man nation... Så då blir detta enormt konstigt...

pacman42 pacman42 skrev:
Är det ens lagligt att utforma elbidraget på ett sådant sätt?
Hur skulle det annars se ut. Olika ersättning beroende på vilka avtal du har valt? Det låter inte alls lämplig.

Microkatten
I ericalnemar skrev:
Förutom hur själva trappan kommer utformas tycker jag informationen om elpriskompensationen framgår tydligt i pressmeddelandet (förstahandskälla tillskillnad från aftonbladet, expressen, omni etc):
Precis, tyckte det var tydligt både på presskonferensen och pressmeddelandet. Journalisterna däremot bör skärpa sig, de är professionella skribenter som skall klara av att ge korrekt information.
I ericalnemar skrev:
Med det sagt, konstigt att elpriskompensationen ska administreras via elnätsbolagen och inte elhandelsbolagen.
Man kan byta elhandelsbolag från månad till månad, så gissar att elnätsbolagens statiska kundrelation kan förenkla utbetalningarna. Även elnätsbolagen vet förbrukningen.
I ericalnemar skrev:
Dessutom borde ju, som flera sagt, kompensationen och trappan baseras på betalt elpris/kwh
Håller med, det är ju den exceptionella prisökningen på el som är problemet, inte förbrukningen i sig. Oavsett om man har (nyligen tecknat) fast eller rörligt pris eller om man bor i villa eller lägenhet.

E Enial skrev:
Men det innebär ju att vissa i teorin kan gå med +?
Korrekt.

Dock är det inte säkert att det blir 1kr/kWh för alla.
Det som är sagt är att det ska utgå ersättning för alla.
Och att maxtaket är 2000kr vid 2000kWh (inte att alla(som bor i småhus) ska få 2000kr vid 2000kWh )

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vindkraftsverken som skall byggas på havet där kan ju även agera som stabila förtöjningspunkter för kärnkraftverket på båt, så kommer dom till nytta.

• Gilla
altaxis och 1 till
  • Laddar…
P
smart tanke..
Då all produktion som kopplas till nätet som kan motverka förlusterna från norr ger lägre pris i förbrukningen per kWh...

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo visst men i debatt tycker jag transparens är viktigt..
Och då måste ju man även räkna med Norrland..

Jag hade svalt att detta bara gällde områdena s3 och s4 då det är dessa som fått höga prisbilder.. Men nu räknar man nation... Så då blir detta enormt konstigt...
Jag skulle gissa att S har oproportioneligt många husägare som röstar på dem i Norrland kontra övriga Sverige, givet att det är valår så blir det här lite gratis valfläsk som kanske ses som lite kompensation för höga dieselpriser.

Trevligt då det stundtals varit smällkallt under december här i Norrbotten :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.