Hej.

Vi ska borra hål på några ställen i vårt radhus, för att sätta upp hatthylla, hallspegel och några hyllor i vardagsrummet. Dock vill vi vara säkra på att vi inte råkar borra in i något vattenrör eller elledning inne i väggen. Tänkte därför skaffa en regelsökare, för att vara på den säkra sidan. Kan ni ge tips på någon regelsökare, som inte är så dyr, som kan känna av både el och vattenledningsrör inne i väggen? Vi har gipsväggar och huset är byggt år 2008.

Kan man börja med att försiktigt spika in en spik i väggen för att se om det plötsligt tar stopp av något eventuellt rör, och sedan dra ut spiken för att därefter borra ett större hål, eller har ni något annat bättre tips?

Hur är det förresten generellt med radhus som är relativt nybyggda, lägger man vattenledningsrör mitt uppe bakom väggarna eller ligger de oftast längst ner bakom väggarna, alltså nästan nere vid golvet?

Tack så mycket på förhand!
Mvh Jossan

Hej Jossan

Jag använder mig av en Bosch D-tect 150 SV
http://www.bosch-professional.com/s...iseringsinstrument/wallscanner-d-tect-150-sv/

Den är tyvärr inte billigt. Reglar finns alltid på 60cm från varandra (detta eftersom gipsskivor kommer i 60 och 120cm). Det du kan göra är att leta upp skruvar/spik som användes (och som kanske sitter under några lagar tapet) med en stark magnet. Då vet du var skruvar/spik finns och därmed reglar.

Med vänliga hälsningar,
Sebastiaan

Kör med Bosch gms 120, något billigare än ovan nämnda. Men erfarenheten av tester med bägge modellerna är att det är förbaskat svårt att få bra koll på vad som finns i vanliga isolerade träväggar. Reglar som sitter direkt mot gipset är inga problem, men så fort man letar efter reglar, el eller vattenledningar som ligger i väggen men med luft- eller isoleringsspalt till gipset, ja då får man massa konstiga mätfel... I betonggolv/väggar är det nått helt annat, hittar armeringsjärn och vattenledningar ganska enkelt. Det är helt enkelt luftspalter som ställer till det.

Jag köpte en Zircon på CO för några år sedan. http://www.clasohlson.com/se/Regeldetektor-Zircon-i500/Pr362562000 Den jag köpte hade fått bra kritik i någon hantverkstidning just då. Om det är samma, är jag inte helt säker på.

Men regelsökare fungerar sådär. Luftspalter mellan skivorna gör det väldigt svårt för dem att fungera.

Min tanke runt det hela är att skaffa en billig. De dyrare fungerar marginellt bättre, dvs inte värt pengarna.

Jag skulle sätta upp en markis i våras. Då hade en bra regelsökare varit bra. Det slutade med en extra planka utanpå panelen, en hel del läsning av konstruktionsritningar och många provhål i panelen. Jag vet inte om jag kunde ha undvikit några hål med en regelsökare.

Men vad gör det att man gör ett provhål egentligen?

• Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Sebastiaan skrev:
Hej Jossan

Jag använder mig av en Bosch D-tect 150 SV
[länk]

Den är tyvärr inte billigt. Reglar finns alltid på 60cm från varandra (detta eftersom gipsskivor kommer i 60 och 120cm). Det du kan göra är att leta upp skruvar/spik som användes (och som kanske sitter under några lagar tapet) med en stark magnet. Då vet du var skruvar/spik finns och därmed reglar.

Med vänliga hälsningar,
Sebastiaan
Dock inte alltid 60 cm, 45 cm förekommer också (90 cm skivor), och sen kan det bli vilket avstånd som helst på slutet eller början av väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.