1 516 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Reflektioner önskas om husbyggets slutnota
Hej
Jag ritade vårt hus helt från skratch, beställde materialsats av faluhus för att få den bästa stommen enligt mig
Har haft hantverkare hos mig för ca 150000 kr
Huset är mycket bra utrustat, platta på mark, FTX-ventilation, Golvvärme uppe och nere, jordvärme med pump från IVT, exklusiva golv, tapeter, inedningar, vitvaror, kranar, dusch, kakel och klinker. Styrsystem för elen m.m, har inte snålat på något.
Tomten kostade 250000 kr
Markarbeten kostade 150000 kr
Jag har gjort i princip ALLT själv, var tjänstledig i 6 mån, sen jobbat med huset 12 mån brevid ett heltidsarbete. Nu återstår att inreda övervåning, har allt material till den.
Trädgården är grovplanerad.
Notan ligger just nu på 2800000 kr
Räknar man bort tomt och markarbete så blir det en kvm kostnad på 14201 kr då huset är 169m2.
Tycker ni det är dyrt eller billigt med tanke på allt?
Jag ritade vårt hus helt från skratch, beställde materialsats av faluhus för att få den bästa stommen enligt mig
Huset är mycket bra utrustat, platta på mark, FTX-ventilation, Golvvärme uppe och nere, jordvärme med pump från IVT, exklusiva golv, tapeter, inedningar, vitvaror, kranar, dusch, kakel och klinker. Styrsystem för elen m.m, har inte snålat på något.
Tomten kostade 250000 kr
Jag har gjort i princip ALLT själv, var tjänstledig i 6 mån, sen jobbat med huset 12 mån brevid ett heltidsarbete. Nu återstår att inreda övervåning, har allt material till den.
Räknar man bort tomt och markarbete så blir det en kvm kostnad på 14201 kr då huset är 169m2.
Ja, det lät ganska dyrt. Jag/vi flyttade in i vårat hus som jag har byggt själv i lösvirke i Aug. Vi är uppe på 2,25 miljoner med allt utom gräs,plattor och altan. Tomten kostade 450 000kr vatten/avlopp 112 000kr. Vi har 190kvm boyta med ett vidbyggt garage. Det är ett 1-planshus med valmat tak. Luft/vatten värmepump. Vi har inte snålat på materialen, har bara tagit sådant som vi verkligen vill ha. Jag har varit helledig ifrån mitt jobb ca 4 mån med betalt (komp, sem) resten har jag kört helger, tog ca 10 mån att få färdigt allt.
Bra stomme eller inte (Har faluhus själv
) men jag har sett uppgifter från andra hustillverkare (tror det var Bollebygdshus) på under 13 tkr/kvm på totalentreprenad. Nu är det ju inte helt jämförbart naturligtvis beroende på utrustning. Jag tror säkert att ditt hus har betydligt högre standard.
Det va imponerande faktiskt att du orkade bygga ett hus på 190 kvm och ett garage på den tiden. Önskade jag hade haft det drivet, jag hade i.o.f ingen direkt erfarenhet av byggnation sedan innan, jag antar att du har det annars är det ännu mer imponerande d^_^bletar_hus skrev:Ja, det lät ganska dyrt. Jag/vi flyttade in i vårat hus som jag har byggt själv i lösvirke i Aug. Vi är uppe på 2,25 miljoner med allt utom gräs,plattor och altan. Tomten kostade 450 000kr vatten/avlopp 112 000kr. Vi har 190kvm boyta med ett vidbyggt garage. Det är ett 1-planshus med valmat tak. Luft/vatten värmepump. Vi har inte snålat på materialen, har bara tagit sådant som vi verkligen vill ha. Jag har varit helledig ifrån mitt jobb ca 4 mån med betalt (komp, sem) resten har jag kört helger, tog ca 10 mån att få färdigt allt.
Tycker det här med att ni har gjort "exklusiva val" kan göra att det verkar dyrt eller billigt. Det beror ju helt på vem man frågar vad som är exklusivt och kan ha en stor påverkan på slutpriset. Det e ju inget problem att bygga ett badrum för 500 000 och inte heller för 100 000 men detta blir ju en stor skillnad på slutpriset (specielt om man har fler än 1). Det är ju samma med allt, golf för 300 kr kvm kanske någon tycker är exklusivt medans andra inte nöjjer sig under 1500 eller mer och har man då 169 kvm blir det några kroner där med. Det är detta som gör det så svårt att jämföra tror jag och varför vissa här tycker att ditt slutpris är relativt högt.JimmyS skrev:Hej
Tomten kostade 250000 kr
Jag hade inte så mycket erfarenhet av själva snickeriet men jag är elektriker och har varit på många byggen och passat på att rådfråga snickare och börja ta reda på fakta drygt ett år innan vi började bygga. Har också ritat huset själv. Markarbetet och gjutning av plattan lejde jag bort. Jag ligger borta i veckorna och jobbar så jag jobbar in Fradagarna så mina helger är hela Fre,Lör och Sön, då hinner man ganska mycket på en helg. Men det är klart att det har varit en ganska tuff resa.JimmyS skrev:
Klicka här för att svara