Byggahus.se
Inom kort kommer vi att byta ut vår fasad mot liggande träpanel och putsade ytor, huset är ett ganska speciellt arkitektritat mexitegelhus från 67 med motfallstak.

Föregående ägare hade byggt ett ganska anskrämligt cykelskjul/redskapsbod mot fasaden som jag nyss rivit ner.
Tanken är att en ny redskapsbod skall byggas i anslutning till väggen, utrymmet är ganska smalt så måtten blir någonstans runt 2.5x5m

Jag är väldigt händig men tyvärr osäker på just en del byggmoment

Hur gör man enklast med grund/golv?
Är det bökigt att gjuta en betongplatta?, tänker att detta blir både snyggast och mest praktiskt.
Alternativet är plintar men då måste man ändå hitta på någon typ av golv?

Vilken taktyp ska man välja?, är lite inne på ett "flackt" tak där själva ytterkonstruktionen till synes blir helt rektangulär, det blir dock en mer komplicerad bygglösning misstänker jag?
Eller är det i princip "bara" att bygga ett pulpettak med högre och parallella ytterväggar?

Alternativet är ett vanligt pulpettak med 7-14gr lutning
Hur tänker man då med takbeläggning, enbart papp eller ska man lägga plåt också?
Med ett pulpettak kommer ju takbeläggningen bli väldigt synlig från vägen så det är viktigt att det blir snyggt.

• Arkitektritat mexitegelhus från 1967 med motfallstak och nyligen riven cykelskjul/redskapsbod, bil parkerad under tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att du har ett bra golv redan i form av plattorna. Om dom ligger bra tycker jag du ska behålla dom.
Du kan skruva fast stolpskor i plattorna så blir det minimalt med jobb.

Angående taket så kan du göra som du skriver, låt väggarna gå upp högre och kör ett pulpettak.
Då kan det räcka med papp på eftersom det visuella inte blir lika viktigt.

maah maah skrev:
Det ser ut som att du har ett bra golv redan i form av plattorna. Om dom ligger bra tycker jag du ska behålla dom.
Du kan skruva fast stolpskor i plattorna så blir det minimalt med jobb.

Angående taket så kan du göra som du skriver, låt väggarna gå upp högre och kör ett pulpettak.
Då kan det räcka med papp på eftersom det visuella inte blir lika viktigt.
Plattorna är tyvärr dåligt lagda och direkt på matjord, hade tänkt gräva upp all matjorden till vänster om väggen och lägga stenkross.
Hela stenläggningen ska också läggas ny på uppfarten.
Kan man gjuta en platta i exakt samma nivå som uppfarten eller bör man då göra den högre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.