Kan omöjligt bli fint med en slits om man inte fyller i med svets och slipar efter bockningen dvs en hel del jobb.

Jag har bestämt mig för att lämna in det till en verkstad :-)

helt rätt om det ska bli snyggt :thumbup:

Jo om slitsen är på insidan så göms ju slitsen i bockningen, man kommer inte se så mycket av slitsen.
sen måste man ju inte slitsa hela vägen ut till kanten dvs. uppifrån kommer det då inte synas att man har slitsat.
Jo visst är det bättre och gå över med svetsen efteråt, men det behövs inte för att få det att se ok ut.

Om man inte slitsar hela vägen kommer radien på bocken bli olika. Jag har bockat plåt på det viset ett flertal gånger och det ser aldrig bra ut men visst det funkar men ser inte bra ut.

smurfen72 skrev:
Om man inte slitsar hela vägen kommer radien på bocken bli olika. Jag har bockat plåt på det viset ett flertal gånger och det ser aldrig bra ut men visst det funkar men ser inte bra ut.
Ja det stämmer förstås. Men nu tänkte jag att man bara skulle lämna 0,5-1cm just bara så man inte ser slitsen i kanten. Men visst även det blir en liten radie förändring.

Har köpt 50 meter corten.
Att köra med vinkelslip var det enklaste och det blev riktigt bra tycker jag. Sedan var det bara att svetsa ihop längderna. Första gången jag svetsade, men svetsfogen ligger under mark så det spelar inte så stor roll. Lade slitsarns tvärs över, men skall prova att lämna 5mm till kanten för att slippa se slitsen ovanifrån.

Kan tillägga att bockningen blev snyggare när jag vinklade slipen så att slitsen blev mer en v-fog.

• En trädgård med cortenstål i konstruktion, verktyg utspridda på marken, en vattenslang och två hundar på en stenlagd yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svetsade fogar på cortenstål med flis och grus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild av cortenstålhörn visar svetsfog och vinkelslipade slitsar för bockning.
    Skapa konto
  • Närbild av en cortenstålsvinkelslipad fog som förberetts för svetsning, med grön gräsmark i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hand som kontrollerar svetsfog på cortenstålskant i ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Nybyggd trädgårdsupphöjning av cortenstål med tillhörande gångväg av plattor och flisbelagda ytor, i en trädgård under anläggning.
    Skapa konto
  • Gilla
Babababa och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! Vilken tjocklek körde du på plåten och vad fick du ge?

Tack Magnus!
Jag köpte 3mm från https://rostikt.se/
Behövde en ring till trädet och Rostikt hade bäst utbud till bra pris. Kostade 144kr/m för 10cm hög plåt. Fick leveransen 2 veckor tidigare än estimerat.

M Magnus Larsson skrev:
Snyggt! Vilken tjocklek körde du på plåten och vad fick du ge?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.