31 360 läst ·
23 svar
31k läst
23 svar
Redskap för att böja cortenstålskiva
Jo om slitsen är på insidan så göms ju slitsen i bockningen, man kommer inte se så mycket av slitsen.
sen måste man ju inte slitsa hela vägen ut till kanten dvs. uppifrån kommer det då inte synas att man har slitsat.
Jo visst är det bättre och gå över med svetsen efteråt, men det behövs inte för att få det att se ok ut.
sen måste man ju inte slitsa hela vägen ut till kanten dvs. uppifrån kommer det då inte synas att man har slitsat.
Jo visst är det bättre och gå över med svetsen efteråt, men det behövs inte för att få det att se ok ut.
Ja det stämmer förstås. Men nu tänkte jag att man bara skulle lämna 0,5-1cm just bara så man inte ser slitsen i kanten. Men visst även det blir en liten radie förändring.smurfen72 skrev:
Har köpt 50 meter corten.
Att köra med vinkelslip var det enklaste och det blev riktigt bra tycker jag. Sedan var det bara att svetsa ihop längderna. Första gången jag svetsade, men svetsfogen ligger under mark så det spelar inte så stor roll. Lade slitsarns tvärs över, men skall prova att lämna 5mm till kanten för att slippa se slitsen ovanifrån.
Kan tillägga att bockningen blev snyggare när jag vinklade slipen så att slitsen blev mer en v-fog.
Att köra med vinkelslip var det enklaste och det blev riktigt bra tycker jag. Sedan var det bara att svetsa ihop längderna. Första gången jag svetsade, men svetsfogen ligger under mark så det spelar inte så stor roll. Lade slitsarns tvärs över, men skall prova att lämna 5mm till kanten för att slippa se slitsen ovanifrån.
Kan tillägga att bockningen blev snyggare när jag vinklade slipen så att slitsen blev mer en v-fog.
Snyggt! Vilken tjocklek körde du på plåten och vad fick du ge?
Tack Magnus!
Jag köpte 3mm från https://rostikt.se/
Behövde en ring till trädet och Rostikt hade bäst utbud till bra pris. Kostade 144kr/m för 10cm hög plåt. Fick leveransen 2 veckor tidigare än estimerat.
Jag köpte 3mm från https://rostikt.se/
Behövde en ring till trädet och Rostikt hade bäst utbud till bra pris. Kostade 144kr/m för 10cm hög plåt. Fick leveransen 2 veckor tidigare än estimerat.
M Magnus Larsson skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Verktyg/redskap för att jämna till grusplan
Trädgård allmänt -
Hur slammar/putsar vi enklast nybyggd innervägg av gipsskivor enligt bifogad bild? Vilka arbetsredskap ska vi använda för att få strukturen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Regeringen: Se till att ni har beredskap för elavbrott
Artikelkommentarer