3 330 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Redovisa ventilation på nybygge
Kommunen vill ha in ventilationsritningar och en redovisning till byggsamrådet.
Själv har jag tänkt ta detta vid senare skede, dvs efter stomresning då det ändå är 1000saker att tänka på som lösvirkesbyggare... Men detta verkar lite svårt att slingra sej ur tror jag...
Iallafall, jag hade helt sonika tänkt ha spisfläkt som går ut genom taket precis som vanligt, tilluft i antingen fönsterkarmar eller väggmonterade ventiler, och sen en frånluftsvärmepump som suger ur bad, toa, kök, tvättstuga och ibland ur vardagsrum( ska ha kamin)
Men det här med tilluftsflöden och sånt, det verkar ju vara viktigt att man räknar på hur mkt luft det flödar in osv, eller behöver man inte det?
Kan man generalisera detta på ngt vis så det ser bra ut.
Vill inte behöva betala för en ritning osv eftersom man förhoppningsvis kan snika till sej detta vid köp av värmepump istället...
Vill inte köpa den heller ännu eftersom jag inte har ngn plats att ställa upp den på och eftersom garantin då börjar ticka säkert.
Bra råd?
Själv har jag tänkt ta detta vid senare skede, dvs efter stomresning då det ändå är 1000saker att tänka på som lösvirkesbyggare... Men detta verkar lite svårt att slingra sej ur tror jag...
Iallafall, jag hade helt sonika tänkt ha spisfläkt som går ut genom taket precis som vanligt, tilluft i antingen fönsterkarmar eller väggmonterade ventiler, och sen en frånluftsvärmepump som suger ur bad, toa, kök, tvättstuga och ibland ur vardagsrum( ska ha kamin)
Men det här med tilluftsflöden och sånt, det verkar ju vara viktigt att man räknar på hur mkt luft det flödar in osv, eller behöver man inte det?
Kan man generalisera detta på ngt vis så det ser bra ut.
Vill inte behöva betala för en ritning osv eftersom man förhoppningsvis kan snika till sej detta vid köp av värmepump istället...
Vill inte köpa den heller ännu eftersom jag inte har ngn plats att ställa upp den på och eftersom garantin då börjar ticka säkert.
Bra råd?
Det är nog jätteolika vad kommunerna kräver. Vi var också tvungna att redovisa en ventilationsritning. Jag gjorde den mycket enkelt där jag på planritningen visade hur rören kommer att gå och med pilar visade hur flödena blir, dels in och ut ur rören/ventilerna och dels mellan rummen. Vi har inte räknat på flöden. Det enda kommunen/kvalitetsansvarig frågade var om anläggningen vi tänkt ha kommer uppfylla kraven på ventilation.
Borde räcka med en "skiss" där du ritar in var rören skall gå, donplacering och vilka flöde du tänkt.
Det räcker i kommunen här åtminstone.
Min flöde i huset är 0.35 l/s / m2. (boytan x 0.35 = frånluftsflöde l/s)
Några minflöde efter rum är:
Kök = 10 l/s (liter/sekund)
WC = 10 l/s
Tvätt = 10 l/s
Bad = 15 l/s (mer om stort badrum/bubbelpool etc.)
Klädkammare = 2 till 5 l/s
Friskluft genom friskluftsventil i dom utrymme där du inte suger ut luft.
WC = 10 l/s
Tvätt = 10 l/s
Perfa, ska läsa igenom detta några gånger när jag är pigg så kanske jag kan komma fram till nåt braFrittDrag skrev:Borde räcka med en "skiss" där du ritar in var rören skall gå, donplacering och vilka flöde du tänkt.
WC = 10 l/s
Tvätt = 10 l/s
Men då är det egentligen mest att se till att man har tillräckligt sug och friskluft in så löser det sej?
Nu har jag iallafall ritat lite på en tanke kring detta och tänkte se om ni vill kommentera.
Har gått ifrån att ha sug i vardagsrummet då jag läste på nibes sida att det inte var så bra även om man hade kamin.
Luft in tänkte jag om man till stora sovrummet endast tar via klädkammaren och låter denna luft vandra vidare in via sovrummet och ut i hallen, eller ska jag ta in luft igenom fönstret tex i sovrummet också?
Ritning finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/img42a7f6c03f7c9.jpg
Har gått ifrån att ha sug i vardagsrummet då jag läste på nibes sida att det inte var så bra även om man hade kamin.
Luft in tänkte jag om man till stora sovrummet endast tar via klädkammaren och låter denna luft vandra vidare in via sovrummet och ut i hallen, eller ska jag ta in luft igenom fönstret tex i sovrummet också?
Ritning finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/img42a7f6c03f7c9.jpg
Utifrån det du skrivit så antar jag att du bara har tilluftsventiler och mekaniska frånluftsventiler.
Frånluftsventilerna ser okej ut bortsett fårn köket. Där har du istället en frånluftsventil (med fläkt) för spisen som går rakt upp genom taket och inte är inblandad i den övriga frånluften. Någon annan frånluft behöver du inte i köket.
Tilluftsventilerna ser bra ut frånsett att jag tycker du ska ha en separat i sovrummet och en extra i vardagsrummet.
En liten brasklapp vill jag dock slänga in, då detta är vad jag inhämtat genom att läsa och lära, och inte har någon praktisk yrkeskunskap i ämnet.
De almänna reglerna är annars att luften i huset skall bytas ut två gånger per timme.
Frånluftsventilerna ser okej ut bortsett fårn köket. Där har du istället en frånluftsventil (med fläkt) för spisen som går rakt upp genom taket och inte är inblandad i den övriga frånluften. Någon annan frånluft behöver du inte i köket.
Tilluftsventilerna ser bra ut frånsett att jag tycker du ska ha en separat i sovrummet och en extra i vardagsrummet.
En liten brasklapp vill jag dock slänga in, då detta är vad jag inhämtat genom att läsa och lära, och inte har någon praktisk yrkeskunskap i ämnet.
De almänna reglerna är annars att luften i huset skall bytas ut två gånger per timme.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nu ska vi se.Hemmakatten skrev:Utifrån det du skrivit så antar jag att du bara har tilluftsventiler och mekaniska frånluftsventiler.
Frånluft kommer sugas med hjälp av frånluftsvärmepump.
Den ska suga ur bad, toa, tvätt och kök och sen blåsa ut genom taket.
Spisfläkten var tänkt gå ut genom tak, men eftersom ritningen är uppifrån hade jag inget bra sätt att illustrera det på
Tilluft med separat i sovrum, inga problem, dubbla i vardagsrum kan jag också rita in.
Ang flödena tänkte jag försöka räkna utifrån vad frittdrag skrev, misstänker att det blir att justera på frånluftsventilerna till de flödena som krävs och sen se till att tilluftsventilerna klarar av att flöda in samma mängd.
Fler tankar?
Tack.
Ett litet tillägg.
Tilluften i sovrummet är mer viktig än man tror. Vet av egen erfarenhet..... Ofta har man dörren stängd på natten och för att sova gott behöver man direkt tilluft i sovrummet.
Tanken med ett extra tilluft i vardagsrummet var att det är större och då behöver mer luft. Dock vet jag att tilluftsströmmar kan ta de mest konstiga vägar och orsaka kalla luftdrag, varför själva placeringen av ventilerna behöver diskuteras med duktiga yrkesmän.
Tilluften i sovrummet är mer viktig än man tror. Vet av egen erfarenhet..... Ofta har man dörren stängd på natten och för att sova gott behöver man direkt tilluft i sovrummet.
Tanken med ett extra tilluft i vardagsrummet var att det är större och då behöver mer luft. Dock vet jag att tilluftsströmmar kan ta de mest konstiga vägar och orsaka kalla luftdrag, varför själva placeringen av ventilerna behöver diskuteras med duktiga yrkesmän.
Tänk på att luften skall kunna ta sig mellan rummen. Antingen övrluftsdon i väggarna eller springa under dörr (eller över dörr).
Annars verkar du tänka rätt på alla andra punkter.
Jag skulle eventuellt gjort så att jag satt ett frånluftsdon i din klädkammare (flöde ca 2 - 5 l/s) och friskluftsventilen direkt i sovrummet.
Lycka till
Annars verkar du tänka rätt på alla andra punkter.
Jag skulle eventuellt gjort så att jag satt ett frånluftsdon i din klädkammare (flöde ca 2 - 5 l/s) och friskluftsventilen direkt i sovrummet.
Lycka till
Hm, en liten fråga som kanske kan vara lite dum...
men iallafall, de rör som ska suga luft ur de olika rummen hade jag tänkt dra på vinden, men då kommer dom ligga över isoleringen. Och eftersom vinden blir en kallvind kanske luften som flödas i dessa rör kyls ner isf?
Ska man isolera vent rören eller ska jag lägga dom precis uppepå takstolarna och isolering över?
men iallafall, de rör som ska suga luft ur de olika rummen hade jag tänkt dra på vinden, men då kommer dom ligga över isoleringen. Och eftersom vinden blir en kallvind kanske luften som flödas i dessa rör kyls ner isf?
Ska man isolera vent rören eller ska jag lägga dom precis uppepå takstolarna och isolering över?
Om jag förståt dig rätt skall du ha en frånluftsvärmepump, då är det viktig att isolera rören, förlorad värmeenergi på vinden = mindre att återvinna i värmepumpen.moken skrev:
Antar att du isolera vinden upp till takstolarna ?
Enklaste då är att lägga rören på takstolarna och sedan rulla ut "byggmatta" ovan på rören.
Normerna säger nog minst 120mm isolering, men rulla gärna på 200mm (100+100, tjocklek alltså)
Misstänkte att man bör isolera rören.
Det jag ska ha i isoleringsväg på vinden är först 170mm mellan takstolarna, sen 220mm till ovanpå detta.
Så då kan man kanske köra med en matta som är lika tjock som diametern på rören och sen ytterligare en ovan för att komma upp till samma mått...?
Det jag ska ha i isoleringsväg på vinden är först 170mm mellan takstolarna, sen 220mm till ovanpå detta.
Så då kan man kanske köra med en matta som är lika tjock som diametern på rören och sen ytterligare en ovan för att komma upp till samma mått...?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden