Hej på er!

Jag har fått mycket hjälp av er hittills och jag hoppas ni kan hjälpa mig med detta:

Har en renbog i frysen som jag tänkte tillaga.
Vad finns det för alternativ/recept etc?

Har tillgång till ett vanligt kök samt en grill.

Storma mig med recept och idéer.
Det skall bli något som man kan ha på julbordet...

Tack på förhand och god jul på er

En bog är väl bra råmaterial till en tjälknöl, det är riktigt gott tillsammans med en gräddig rödvinssås kryddad med enbär, åsså hasselbackspotatis och mintgelé. mumsmums

Hur man gör tjälknöl hittar du i den gamla hederliga kokboken längst in i skafferiet, eller på webben. ;)

det där var en väldigt bra idé.
Tackar!

fgo skrev:
det där var en väldigt bra idé.
Tackar!

Mmmmmm, de e ju de :) Säg till om det blir nåt över :P Men det är väl inte så troligt ;)

Jag skulle bräserat den i rödvin.
Stek på runt om först, och sen sjud 3-5 timmar tillsammans med en flaska rödvin och grönsaker(lök, vitlök, morot, rotselleri) samt kryddor efter eget tycke. Var lite försiktig med kryddorna så att du kan reducera till en god sås när köttet är klart.
Puré(potatis, palsternacka, jordärtskocka eller vad du nu tycker om) till det och rödvinsås/sky.
Lite kantareller och någon grönsak som garnityr/tillbehör passar utmärkt.

strålande!
Nu har jag alternativ...

Himla gott att saltbaka också. Lägg i en trång form, 2 cm grovt salt under och sedan täck med grovt salt. 150 grader i ett par timmar (beroende på storlek). Man kan fukta med blomspruta efteråt eller blanda saltet med en äggvita först så håller det ihop bättre.
Potatis och jordärtskocksgratäng till (det blir ingen sås att göra sky på) och morötter i lite smör och en skvätt vatten eller vitt vin i foliepaket i ugnen i en timme så behöver man inte passa dem alls.

Supergott!

...eller rättare sagt: det blir ingen sky att göra sås på. :-)

Bog är inte alltid det möraste köttet, varför man gör tjälknöl av det om man vill ha det som stek, annars är det nog den där 3-5h kokningen som gäller. Är det verkligen en bra ide att bara steka i ugnen någon timme eller två?

det blir en bräsering i rödvin och lite potatismos. Sen hoppas jag på att det finns lite över så vi kan köra det som kallskuret till jullbordet.

Tack för alla tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.