H Hallerudsbo skrev:
Ja jag tycker 60 liter låter mycket för bara skarvar som spacklades.
Det är väl inte den stora kostnaden som spackel som är problemet, 177500: är det inkl moms om så är fallet börja med att dra av momsen som skall levereras in till staten, kvar är då ca 135000, som skall diskuteras och specas.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Antar det är 100 m2 boyta. Det ger drygt 1100 m2 som ska målas...
1100m2. Det är ju typ nio strykningar...:p

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Skumpe
M mathias.ekholm skrev:
Ja, men jobbar sedan 2 år tillbaka med att bara räkna och projektering. Jag jobbar mest med 20-tals hus i Stockholm och min bror (som är målare) jobbar med renoveringen av hyresrätter. På min bros firma så har dom 3 dagar med 3 gubbar (72 timmar) på 100 m2 lägenhet, men jag skulle aldrig godkänna det resulterade som dom levererar. Så jag säger inte att det är omöjligt att måla snabbt utan att det går att målat en tavla med en blomma på 1 timme eller 100 timmar och det är inte bara för att konstnären rullar tummarna.
Alla hantverkare är inte lika skickliga. Men framförallt gör ingen samma jobb hemma hos sig själv som hos kund. Varken gällande noggrannhet eller tidseffektivitet. Om du verkligen är hantverkare är detta inte nyheter för dig.

• Gilla
Daniel Nordström
  • Laddar…
Daniel Nordström Daniel Nordström skrev:
Hej!
Absolut! Här kommer bilder från fotograferingen till prospektet, såhär såg det ut på ytskikten innan arbetet påbörjades, vi hade tagit bort alla möbler etc. Bilderna är alltså på de rum vi fått ommålade!
Kan du ta motsvarande bilder på hur det ser ut nu?

• Gilla
Daniel Nordström
  • Laddar…
Hej!

Vi gjorde ytskikten inför att flytta in, svärfar har varit här emellanåt, det är två målare som gått tillsammans, en har gjort 190h som är lärling och en målare har gjort 160 timmar.
Är det en lärling inblandad?! Då blir det ännu mer komplicerat.

Ska du betala fullt timpris för lärlingen? Har den ordinarie läraren bedrivit skola i ditt hus?

• Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Är det en lärling inblandad?! Då blir det ännu mer komplicerat.

Ska du betala fullt timpris för lärlingen? Har den ordinarie läraren bedrivit skola i ditt hus?
Hej! Det är en lärling som gått 190 timmar (350 kr/timme) och en målare som gjort 160 timmar (460 kr/timme) exkl moms.

K Kjellrade skrev:
Det är väl inte den stora kostnaden som spackel som är problemet, 177500: är det inkl moms om så är fallet börja med att dra av momsen som skall levereras in till staten, kvar är då ca 135000, som skall diskuteras och specas.
Hej! totalkostnaden var 230 000 kr inkl moms, arbetskostnaden var 1775 000 kr.

M mathias.ekholm skrev:
Jag jobbat dagligen med att räkna på priser för totalentreprenad på Rot projekt. Det går inte att svara på om det är orimligt eller inte och alla som försöker sig på detta utan att veta förutsättningar vet inte vad dom snackar om.

Det kan finna flera anledningar som gör att tidsåtgången är rimlig och det finns flera scenarion som gör att det bör ha gått mycket snabbare. Var det tapeter på väggar sedan tidigare? Då måste man skrapa lösa delar och skära och höror med mera, sedan måla väggarna med spärr färg innan man väggarna bredspacklas och målat ett minst en gång med en kulör som har samma grundton som tapeten. Efter detta ska man tapetsera väggarna (8-20 timmar/rum beroende på tapet och möster). Då har vi ändå inte räknar med målning av alla liste, karmar element med mera. Om det är på detta vi i alla rum så har det gått riktigt snabbt för din målare. Om det var målade väggar med bra underlag och ni bara har målat på dem och lister med mera (och självklart inteckning, avtackning med mera) så borde ett rumm ta cirka 20-30 timmar.

Här kommer några rikt priser som jag brukar lämna vid min första kostnadsuppskattning (innan jag vet alla detaljer)

Är det ny gips på väggar och tak (240-250 cm tak höjd) så brukar jag räkan med 1250 ex moms per m2, då ingår målade väggar/tak samt lister samt material.

Är det ett gammalt sovrum så bruka jag räkna 40 timmar per rum om det ska vara målade väggar och tak.

Mitt råd till dig är att be målaren förklar vad det är som han har gjort som har tagit denna tid. Om han kan förklara detta detaljerat så är det rimligt och kan han inte det så är det inte rimligt.
Hej! Tack för bra input och klokskaper. Har faktiskt bett målare att komma hit så att vi kan gå igenom rum för rum Ditt rikspris 1500 kr/m2 har jag fått från flera håll. Dock är 70 timmar för ett rum på ett rum motsvarande 10 m2 orimligt lång tid nu var det nya (2010) tak och lister och endast spckling i
H hempularen skrev:
Har de även slipat och färgat golven?
Nepp det gjorde en annan firma!

Oj, betalade 300/m2 nyproduktion gips både väggar och tak, listfritt utom dörrfoder.
125000kr för ett hus 160m2, 3,4meters vägghöjd och loft/övervåning.

Skumpe Skumpe skrev:
Alla hantverkare är inte lika skickliga. Men framförallt gör ingen samma jobb hemma hos sig själv som hos kund. Varken gällande noggrannhet eller tidseffektivitet. Om du verkligen är hantverkare är detta inte nyheter för dig.
En riktig hantverkare är nog mer mån om att göra ett bra jobb hos kunden, hemma,,,,, kan man alltid fixa till lite vartefter det är min erfarenhet.

Hej! totalkostnaden var 230 000 kr inkl moms, arbetskostnaden var 1775 000 kr.
Inte en miljon sjuhundrasjuttiofem tusen hoppas jag !!!!!!
Hur stor är den totala materialkostnaden ???

Det är ju över 2 månaders arbetstid för en gubbe, det är lång tid det.

E errakareby skrev:
Det är ju över 2 månaders arbetstid för en gubbe, det är lång tid det.
man undrar om han har haft en sån pensel som barnen har när dom målar med vattenfärger?

Hej!

Har fått en faktura av en målare som uppgår till 355 timmar vilket motsvarar 3,5 arbetstimme/m2 (boyta), eller 1775 kr/m2 i arbetskostnad, totalt 177 500 kr för 100m2. Fakturan avser målning av lister, foder, dörrar, radiatorer och tapetsering på ytskikt som gjordes så sent som 2010 senast. Arbetet omfattade fem rum samt en trapp med tillhörande hall.

Är det verkligen realistiskt för en erfaren målare att det ska ta 355 timmar för 100 m2, vad är riktpris när man räknar på måleriarbeten vid renovering? Känns helt orimligt många arbetstimmar?!
Bäst att göra själv. Helt otroliga kostnader att anlita hantverkare!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.