2 831 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
raw food - bbr regler
Sida 1 av 2
är det ett krav att installer spis och ugn - raw foodare har ju inte särdeles mycket behov av det och syftet är att bygga billigt men kommer vi bli tvingande att trots det bygga detta då det är ett krav enligt gällande byggnormer
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
BBR 2:21 http://online.sis.se/pdf/bbr.pdf säger
I bostaden skall finnas rum eller avskiljbar del av rume med inredning och utrustning för matlagning.
Med tanke på att raw food knappast är det som lärs ut i grundskolans hemkunskap eller rekommenderas av Livsmedelsverkets näringsfysiologer tror jag det blir svårt att få byggnadsnämnden att ge bygglov. Dessutom är det mindre lyckat med tanke på husets värde och därmed följande möjligheter att belåna. Lite som att installera torrdass i en nybyggd villa. Visst funkar det, men...
/Anders
I bostaden skall finnas rum eller avskiljbar del av rume med inredning och utrustning för matlagning.
Med tanke på att raw food knappast är det som lärs ut i grundskolans hemkunskap eller rekommenderas av Livsmedelsverkets näringsfysiologer tror jag det blir svårt att få byggnadsnämnden att ge bygglov. Dessutom är det mindre lyckat med tanke på husets värde och därmed följande möjligheter att belåna. Lite som att installera torrdass i en nybyggd villa. Visst funkar det, men...
/Anders
Så länge du ritar in spis och ugn på ritningarna så kan jag inte tänka mig att det blir några problem att inte faktiskt installera några.
Ni bör ju ändå förbereda lämplig plats och installera köksfläkt, så att ni kan sälja även till icke-raw-foodare. Ni kan ju ha skåp på denna plats tills vidare.
Ni bör ju ändå förbereda lämplig plats och installera köksfläkt, så att ni kan sälja även till icke-raw-foodare. Ni kan ju ha skåp på denna plats tills vidare.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Har man sen en kontrollansvarig som tar sitt jobb på allvar, eller, ännu värre, slutbesiktning:wow:
:x är man ju rätt rökt om man inte installerat åtminstone kokplattor.
Varför inte bara köpa en beg kombispis i 60-bredd på Blocket?
/Anders
Varför inte bara köpa en beg kombispis i 60-bredd på Blocket?
/Anders
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Bakar man aldrig kakor när man äter Raw? Eller kokar nåt? Gröt till barn? Gäster som kanske inte delar er övertygelse?
Låter skitkonstigt IMO...
Låter skitkonstigt IMO...
det är fritidshus - inte permanent och köksytan som är tänkt är inte den största tänkbara som får plats med önskemål om allt mellan himmel och jord med ångugn mm..dessutom en nitisk byggfelsförsäkring som är boven - utespis är ju då möjlig kan dock erkänna att ritningen är gjord med spis..
raw food som sådan är kanske endast vegetariskt men rå fisk är det en nyhet? råbiff? står det i livmedelsverkets råd att maten måste vara upphettad? inga djurarter äter upphettad mat och granska en människokropp mot djurkropp så ser då inte våra så hälsosamma ut enligt dessa raw food - fanatiker
för att förbättra hälsan i några år kan det vara bra att bli tvingad att äta så att kroppen kan tillvarata så mycket enzymer som möjligt för att återfå hälsa när vi besöker stugan förutom att VA blir installerad i området inom något år och kommunen vägrar ge oss dispens så att lägga upp några 20-30tkr för att bli tvingad att pröjsa 50 tkr inom något år gör att man ser sig om för de olika möjligheter som finns att få ett hus i standard för att bli godkänt ändå..koka tevatten som kaffe görs väl med andra maskiner förresten med bättre energi-prestanda..
raw food som sådan är kanske endast vegetariskt men rå fisk är det en nyhet? råbiff? står det i livmedelsverkets råd att maten måste vara upphettad? inga djurarter äter upphettad mat och granska en människokropp mot djurkropp så ser då inte våra så hälsosamma ut enligt dessa raw food - fanatiker
för att förbättra hälsan i några år kan det vara bra att bli tvingad att äta så att kroppen kan tillvarata så mycket enzymer som möjligt för att återfå hälsa när vi besöker stugan förutom att VA blir installerad i området inom något år och kommunen vägrar ge oss dispens så att lägga upp några 20-30tkr för att bli tvingad att pröjsa 50 tkr inom något år gör att man ser sig om för de olika möjligheter som finns att få ett hus i standard för att bli godkänt ändå..koka tevatten som kaffe görs väl med andra maskiner förresten med bättre energi-prestanda..
Inte för att kapa tråden och göra den till någon slags diet-debatt-sida... men att jämföra djurkroppar med människor i syfte att promota Raw Food...med människors livslängd idag genomsnittsligt ligger på ungefär 80 år...jämfört med stenåldersmänniskans genomsnitt på ungefär 35 år... Och hitta de djur förutom papegojor och sköldpaddor som lever ens tillnärmrevis så länge som människor idag...
För att inte tala om katter och hundar som lever bra mycket längre på processat foder än de gör i naturen på "raw food".
Trendigt, logiskt-låtande men fullständigt felaktigt koncept...om ni vill leva några år längre.
För att inte tala om katter och hundar som lever bra mycket längre på processat foder än de gör i naturen på "raw food".
Trendigt, logiskt-låtande men fullständigt felaktigt koncept...om ni vill leva några år längre.
har 25års läsande om hälsa så något har väl snappat upp genom åren antar jag och jag har inte för avsikt att bli 80 utan 120..lev väl!
Det låter ju iochförsig lockande...snuttensnatten skrev:
Får man fråga, ur ett seriöst perspektiv, hur RF skiljer sig från så kallad Stenålderns-diet?
Och hur är tanken kring den korta livslängden på de tidiga människorna vars föda mesta liknar den dieten ni håller? Är tanken att de infektioner och sjukdomar som tidiga människor dog av hålls stångna med modern medicin, och att dieten är det som sköter själva åldersmotverkandet? Eller hur funkar det?
Angående själv trådens ursprungliga fråga:
Gör ett kök, men så rudimentärt och billigt ni bara kan...så är huset säljbart om det skulle behövas, och ingen kan anklaga er för att bryta mot reglerna..
Jag föredrar att göra ett kök där jag har plats för arbetsyta och den där spisen stjäl yta tyvärr och kostar om man vill ha en tjusig inbyggd variant som är självklarheten av idag men jag har som alt ett kök för 10 000 kr helt nytt med kyl, vask och spis med ugn som ser o k ut från XXXL Lutz med inbyggnadsugn och allt som det ska se ut..så valet är mellan 35 tkr och detta kök annars..eller sätta in ett begagnat med det är krav på allt nytt i ormådet vid nybygget åtminstone utåt.
Är ingen raw foodare och ej heller stenålders-dietare så du pratar med en novis i ämnet men jag tror på enzymer och förstod dess vikt när jag försökte se hur en man med bukspottscancer kunde bli hjälpt. Raw Food hade kanske varit bra för att min man får det som krav var gång vi är där för att läka sin astma som han fick vid en brand. Har själv intuitivt fått mig till del att äta nypon som tillskott för hälsan så för alla som känner någon som är riktigt sjuk så är det mitt tips och det har av läkarkåren i vårt land försökt bli stämplat som läkemedel då det hjälper bättre än den traditionella medicinen mot inflammationer..
Avseende infektioner så smittas vi till 80 % av infekterat vatten och 20 % av luften så att vår vattenrening har förbättrats de senaste århundradena ser jag som en stor viktig anledning till förbättrad hälsa. Bra munhygien är även a och o som många inte förstår vikten av för en bra hälsa och jag vet inte om de hade eltandborstar förr men jag tror inte det i alla fall. Att maten påverkar kroppens läkekraft har t o m läkarkåren erkänt att den kan vara så pass viktig att 60-70 % chans till förbättring är avhängig på maten och en läkar som kontrollerade cancerfall statistiskt utifrån VERKLIG orsak blev så påverkad att han sade upp sig och ville läka människor med att börja odla biodynamiskt odlad mat.
.."Att upphettad, lagad mat är en grundläggande orsak till de allra flesta sjukdomar blir allt tydligare. Det välkända Pottenger-experimentet med katter kan tjäna som exempel. Detta experiment har publicerats i många böcker och även blivit en film för att det så tydligt visade råkostens fullständiga överlägsenhet. Experimentet varade i tio år, och man följde över 900 katter i fyra generationer. Katterna delades upp i två grupper. Den första fick äta endast lagad mat och pastöriserad mjölk, medan den andra fick rå mat och opastöriserad mjölk. De katter som fick den lagade maten utvecklade snabbt alla de vanliga degenerativa sjukdomar vi människor har, och det blev värre för varje generation. Tredje generationen kunde inte längre fortplanta sig. Under tiden producerade den andra gruppen massor med friska, sjukdomsfria kattungar i fyra generationer, varefter experimentet avslutades. Den grupp som fick lagad mat visade även svåra psykiska störningar och aggressivitet. Mer information om detta mycket talande experiment kan man få hos: Price-Pottenger Nutrition Foundation, La Mesa, Kalifornien." Levande föda förespråkare...http://www.silvaaurum.com/levande_foda.php
Är ingen raw foodare och ej heller stenålders-dietare så du pratar med en novis i ämnet men jag tror på enzymer och förstod dess vikt när jag försökte se hur en man med bukspottscancer kunde bli hjälpt. Raw Food hade kanske varit bra för att min man får det som krav var gång vi är där för att läka sin astma som han fick vid en brand. Har själv intuitivt fått mig till del att äta nypon som tillskott för hälsan så för alla som känner någon som är riktigt sjuk så är det mitt tips och det har av läkarkåren i vårt land försökt bli stämplat som läkemedel då det hjälper bättre än den traditionella medicinen mot inflammationer..
Avseende infektioner så smittas vi till 80 % av infekterat vatten och 20 % av luften så att vår vattenrening har förbättrats de senaste århundradena ser jag som en stor viktig anledning till förbättrad hälsa. Bra munhygien är även a och o som många inte förstår vikten av för en bra hälsa och jag vet inte om de hade eltandborstar förr men jag tror inte det i alla fall. Att maten påverkar kroppens läkekraft har t o m läkarkåren erkänt att den kan vara så pass viktig att 60-70 % chans till förbättring är avhängig på maten och en läkar som kontrollerade cancerfall statistiskt utifrån VERKLIG orsak blev så påverkad att han sade upp sig och ville läka människor med att börja odla biodynamiskt odlad mat.
.."Att upphettad, lagad mat är en grundläggande orsak till de allra flesta sjukdomar blir allt tydligare. Det välkända Pottenger-experimentet med katter kan tjäna som exempel. Detta experiment har publicerats i många böcker och även blivit en film för att det så tydligt visade råkostens fullständiga överlägsenhet. Experimentet varade i tio år, och man följde över 900 katter i fyra generationer. Katterna delades upp i två grupper. Den första fick äta endast lagad mat och pastöriserad mjölk, medan den andra fick rå mat och opastöriserad mjölk. De katter som fick den lagade maten utvecklade snabbt alla de vanliga degenerativa sjukdomar vi människor har, och det blev värre för varje generation. Tredje generationen kunde inte längre fortplanta sig. Under tiden producerade den andra gruppen massor med friska, sjukdomsfria kattungar i fyra generationer, varefter experimentet avslutades. Den grupp som fick lagad mat visade även svåra psykiska störningar och aggressivitet. Mer information om detta mycket talande experiment kan man få hos: Price-Pottenger Nutrition Foundation, La Mesa, Kalifornien." Levande föda förespråkare...http://www.silvaaurum.com/levande_foda.php
Det blir så antingen eller när dieter och kost diskuteras. Det går nästan att liknas vid religion, folk blir oerhört upprörda. Jag tror att det ligger mycket saning i Henrik Schyfferts påstående "Fick inte folk prata om att det var vegetarianer (raw food, GI, LCHF eller vad som) så skulle det nästan inte finnas några". Skulle medel svensken må bättre av att äta mindre rött kött och mera råa grönsaker, frukt, Ja absolut säkert. Skulle han må bättre av att bara äta det, nja förmodligen inte.
Förövrigt så är Pottenger-experimentet ett mycket kritiserat expriment som genomfördes mellan 1932-1942. Det finns många brister och man skulle kunna sammanfatta det med att katter och människor är inte lika. Att använda det som "bevis" för att raw food skulle vara rätt kost är att greppa efter halmstrån.
Förövrigt så är Pottenger-experimentet ett mycket kritiserat expriment som genomfördes mellan 1932-1942. Det finns många brister och man skulle kunna sammanfatta det med att katter och människor är inte lika. Att använda det som "bevis" för att raw food skulle vara rätt kost är att greppa efter halmstrån.
Ja jag är ingen fanatiker som ni nog förstått av någon religiös art avseende kost som så vare sig när det kommer till raw food, GI, LCHF eller stenåldersdieten men jag finner dock det intressant att min intuition liksom stenålderskost tror stenhårt på vilda bär som nypon som kan plockas vid havet om sommaren i massvis. Däremot så var jag nog en av de första i landet att hänga på trenden om superfoods och där är ju nyponet ett av dessa men alfa-alfa groddar och mungbönor rekommenderar jag likväl för en människa som vill förbättra sin hälsa fylld av sjukdom..även kryddor är ju superfood och kryddnejlikan är en riktig toppkandidat i antioxidanter om än kanske den oranga melonen fylld med SOD-superantioxidanten liksom ananasens enzym bromelain sägs hjälpa att förebygga cancer i synnerhet nog inte heller är så dumt..
1930, Dr. Paul Kautchakoff showed that eating cooked food produces a condition in the body called leucocytosis. Leucocytosis is an elevation of the white blood cell (WBC) count. White blood cells defend the body when disease is present. Infection, intoxication, poisoning and eating cooked food all increase the white blood cell count. If we always eat food that the body reacts to just like disease, then in time we are going to exhaust the body's disease-fighting capability. Some foods are better/worse than others. There is a continuum from best (raw foods) to worst (cooked meat).
1. Raw or frozen food does not increase WBC.
2. Commonly cooked food causes mild increase in WBC.
3. Pressure-cooking and canning foods causes moderate increase in WBC.
4. Man-made foods devoid of enzymes cause severe leucocytosis (soft drinks, alcohol, white sugar, white flour, vinegar).
5. The worst food is meat that has been cured, salted, canned or cooked. The body reacts to these substances to a degree otherwise only seen in poisoning. To avoid leucocytosis, meat must be eaten raw.
"There are some foods not normally eaten raw in the Western diet that I do suggest eating raw for medicinal reasons. Raw garlic and raw onions, eaten regularly, can protect against heart attacks by increasing the body's ability to dissolve blood clots. Raw garlic also is a potent antibiotic. And some vegetables are just fine raw: lettuce, arugula, radicchio, watercress, cucumbers, radishes and buckwheat sprouts.
Whatever you do, don't eat beef, chicken or pork raw. There's too much risk of infection.
1. Raw or frozen food does not increase WBC.
2. Commonly cooked food causes mild increase in WBC.
3. Pressure-cooking and canning foods causes moderate increase in WBC.
4. Man-made foods devoid of enzymes cause severe leucocytosis (soft drinks, alcohol, white sugar, white flour, vinegar).
5. The worst food is meat that has been cured, salted, canned or cooked. The body reacts to these substances to a degree otherwise only seen in poisoning. To avoid leucocytosis, meat must be eaten raw.
"There are some foods not normally eaten raw in the Western diet that I do suggest eating raw for medicinal reasons. Raw garlic and raw onions, eaten regularly, can protect against heart attacks by increasing the body's ability to dissolve blood clots. Raw garlic also is a potent antibiotic. And some vegetables are just fine raw: lettuce, arugula, radicchio, watercress, cucumbers, radishes and buckwheat sprouts.
Whatever you do, don't eat beef, chicken or pork raw. There's too much risk of infection.
Redigerat:
Du radar upp så mycket nonsens att man knappt kan hinna med att bemöta.S snuttensnatten skrev:Jag föredrar att göra ett kök där jag har plats för arbetsyta och den där spisen stjäl yta tyvärr och kostar om man vill ha en tjusig inbyggd variant som är självklarheten av idag men jag har som alt ett kök för 10 000 kr helt nytt med kyl, vask och spis med ugn som ser o k ut från XXXL Lutz med inbyggnadsugn och allt som det ska se ut..så valet är mellan 35 tkr och detta kök annars..eller sätta in ett begagnat med det är krav på allt nytt i ormådet vid nybygget åtminstone utåt.
.."Att upphettad, lagad mat är en grundläggande orsak till de allra flesta sjukdomar blir allt tydligare. Det välkända Pottenger-experimentet med katter kan tjäna som exempel. Detta experiment har publicerats i många böcker och även blivit en film för att det så tydligt visade råkostens fullständiga överlägsenhet. Experimentet varade i tio år, och man följde över 900 katter i fyra generationer. Katterna delades upp i två grupper. Den första fick äta endast lagad mat och pastöriserad mjölk, medan den andra fick rå mat och opastöriserad mjölk. De katter som fick den lagade maten utvecklade snabbt alla de vanliga degenerativa sjukdomar vi människor har, och det blev värre för varje generation. Tredje generationen kunde inte längre fortplanta sig. Under tiden producerade den andra gruppen massor med friska, sjukdomsfria kattungar i fyra generationer, varefter experimentet avslutades. Den grupp som fick lagad mat visade även svåra psykiska störningar och aggressivitet. Mer information om detta mycket talande experiment kan man få hos: Price-Pottenger Nutrition Foundation, La Mesa, Kalifornien." Levande föda förespråkare...[länk]
80% av infektioner från vatten och 20% från luften stämmer inte. Tex dina groddar är en vanlig smittkälla för infektioner. Stick på taggar från dina nyponbuskar en annan. Råa grönsaker och kött en annan.
"en läkar som kontrollerade cancerfall statistiskt utifrån VERKLIG orsak"
Vad betyder ens det? Men en läkare som hittar botemedel mot cancer säger såklart inte upp sig och blir bonde, utan publicerar forskningsartiklar och blir hyllad och får resa runt världen och hålla föreläsningar på konvent. Det har gjorts stora medicinska upptäckter varje år, och det är så det går till. Nya effektiva cancerbehandlingar tas fram varje år och allt fler överlever cancer. På dig låter det som att det skulle vara kontroversiellt att vara läkare och hitta botemedel!?
Du är medveten om trådens ålder och att TS inte varit här på 13 år?V varpan1 skrev:Du radar upp så mycket nonsens att man knappt kan hinna med att bemöta.
80% av infektioner från vatten och 20% från luften stämmer inte. Tex dina groddar är en vanlig smittkälla för infektioner. Stick på taggar från dina nyponbuskar en annan. Råa grönsaker och kött en annan.
"en läkar som kontrollerade cancerfall statistiskt utifrån VERKLIG orsak"
Vad betyder ens det? Men en läkare som hittar botemedel mot cancer säger såklart inte upp sig och blir bonde, utan publicerar forskningsartiklar och blir hyllad och får resa runt världen och hålla föreläsningar på konvent. Det har gjorts stora medicinska upptäckter varje år, och det är så det går till. Nya effektiva cancerbehandlingar tas fram varje år och allt fler överlever cancer. På dig låter det som att det skulle vara kontroversiellt att vara läkare och hitta botemedel!?