11 538 läst ·
112 svar
12k läst
112 svar
Rättvisa i samfällighetsföreningen
Tyvärr så har du fel. Jag har precis fått igenom ett godkännande, av LM, för föreningen som samfällighet för ett vägområde. Det framgår också att föreningen numer har fullt stöd i väglagen. Det är viktigt rent juridiskt om det skulle hända något med vägen. Föreningens org.nr är också ett samfällighets org.nr. Gemensamhetsanläggning GA är numer bara ett samlingsnamn för de förättningar och andra dokument som finns i området.N Nils ST skrev:
LMs förättningsman skall också, i förrättningar, se till att de nya tomterna får köra på samfällighetens väg för att kunna komma fram till sina tomter. Detta för att de nya fastigheterna ska vara med och betala slitaget på samfällighetens väg. .
Det har hänt mycket bara de senaste 5-6 åren.
1 § väglagen (min kursivering)
Denna lag gäller allmän väg.
Allmän väg är, förutom väg som anläggs enligt denna lag eller enligt lagen förändras till allmän, sådan för allmän samfärdsel upplåten väg som av ålder ansetts som allmän eller enligt äldre bestämmelser anlagts som eller förändrats till allmän och som vid denna lags ikraftträdande hålls av staten eller en kommun.
Allmän väg är, förutom väg som anläggs enligt denna lag eller enligt lagen förändras till allmän, sådan för allmän samfärdsel upplåten väg som av ålder ansetts som allmän eller enligt äldre bestämmelser anlagts som eller förändrats till allmän och som vid denna lags ikraftträdande hålls av staten eller en kommun.
Det som du beskriver är en konsekvens av främst anläggningslagen men vissa delar regleras av fastighetsbildningslagen och själva samfällighetsföreningens verksamhet regleras främst av samfällighetslagen. Väglagen är inte lagrummet. Inga större förändringar har skett med lagstiftnigen de senaste 5-6 åren.M Mumlarn skrev:Tyvärr så har du fel. Jag har precis fått igenom ett godkännande, av LM, för föreningen som samfällighet för ett vägområde. Det framgår också att föreningen numer har fullt stöd i väglagen. Det är viktigt rent juridiskt om det skulle hända något med vägen. Föreningens org.nr är också ett samfällighets org.nr. Gemensamhetsanläggning GA är numer bara ett samlingsnamn för de förättningar och andra dokument som finns i området.
LMs förättningsman skall också, i förrättningar, se till att de nya tomterna får köra på samfällighetens väg för att kunna komma fram till sina tomter. Detta för att de nya fastigheterna ska vara med och betala slitaget på samfällighetens väg. .
Nä du är ute på djupt vatten, det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om. Svårt dock att säga vad det är du misssuppfattat som gör att du tror att det fungerar på det sätt du skriver?M Mumlarn skrev:Tyvärr så har du fel. Jag har precis fått igenom ett godkännande, av LM, för föreningen som samfällighet för ett vägområde. Det framgår också att föreningen numer har fullt stöd i väglagen. Det är viktigt rent juridiskt om det skulle hända något med vägen. Föreningens org.nr är också ett samfällighets org.nr. Gemensamhetsanläggning GA är numer bara ett samlingsnamn för de förättningar och andra dokument som finns i området.
Om det är en konsekvens av anläggningslagen - vet jag inte. Det pågår ändringar av lagar kontinuerligt. Det blir ofta motsägelsefullt efter några ändringar och andra lagar måste justeras pga detta.Claes Sörmland skrev:
Det som du beskriver är en konsekvens av främst anläggningslagen men vissa delar regleras av fastighetsbildningslagen och själva samfällighetsföreningens verksamhet regleras främst av samfällighetslagen. Väglagen är inte lagrummet. Inga större förändringar har skett med lagstiftnigen de senaste 5-6 åren.
Kontentan är att stat (Trafikverket) eller kommun underhåller allmänna vägar då kallas vägen för Allmän - samfärdsel.H Huruvida skrev:1 § väglagen (min kursivering)
Men även enskild väg är en allmän väg. Enda skillnaden är att enskilda vägar hålls (underhålls) av föreningar på uppdrag av Trafikverket. Därför gäller väglagen även för den samfällighetsförening som sköter vägen.
Vägnätet i Sverige består av allmänna vägar (som är statliga eller kommunala) och enskilda vägar (som är privata). Det är uppdelningen enligt lagstiftningen. Enskilda vägar är alltså alla vägar som inte är allmänna. Sen är det ju så klart att man i dagligt tal kanske använder benämningarna på ett sätt som inte alltid är lika strikt.
Fördelningen av väghållaransvar ser i korthet ut så här:M Mumlarn skrev:Kontentan är att stat (Trafikverket) eller kommun underhåller allmänna vägar då kallas vägen för Allmän - samfärdsel.
Men även enskild väg är en allmän väg. Enda skillnaden är att enskilda vägar hålls (underhålls) av föreningar på uppdrag av Trafikverket. Därför gäller väglagen även för den samfällighetsförening som sköter vägen.
- Staten genom Trafikverket, ansvarar för de allmänna vägarna. Undantaget är de allmänna vägar som ingår i kommunal väghållning.
- Kommunerna förvaltar kommunala gator och vägar.
- Enskilda vägar förvaltas av vägföreningar/samfällighetsföreningar eller av enskild fastighetsägare.
Det fungerar precis som jag beskriver. Har diskuterat i många timmar med LMs utredare och jurister samt REV's vägingenjör samt läst åtskilliga lagar som finns i Väglagen. En lag från 1979 som jag åberopade gav mig rätt mot LM.. Föreningen fick sina stadgar godkända och erhöll ett samfällighets org.nr m.m.. Det löste problemet.N Nils ST skrev:
LM ville omförrätta tidigare förrättning från 1973 mot en summa av 60-70.000 kr LM har från staten ett uppdrag att vara självförsörjande.
Nej - ENSKILDA vägar är inte privata. Det finns tre sorters vägar: Allmän, Enskild och Privat,H Huruvida skrev:Vägnätet i Sverige består av allmänna vägar (som är statliga eller kommunala) och enskilda vägar (som är privata). Det är uppdelningen enligt lagstiftningen. Enskilda vägar är alltså alla vägar som inte är allmänna. Sen är det ju så klart att man i dagligt tal kanske använder benämningarna på ett sätt som inte alltid är lika strikt.
En PRIVAT väg är privat. Då får ägaren bekosta allt underhåll själv. Sätta upp bommar, skyltar m.m. Spärra av för fordon.
Hade inte tänkt att kommentera något mer i detta spörsmål, men hade glömt stänga av e-posten fr byggahus.se i detta ämne. Och har läst några av de sista här bl.a så är mumlarn rätt ute vad jag förstår. Vår samf för som bildades i förrättning 1989 har sen dess sökt och erhållit ett kommunalt driftbidrag och som jag vill minnas senast gav 12000skr/år. Det handlar om ca 3km vägar. På 90talet söktes (efter tips) statligt bidrag, varav endast en (iof) längre del av ”huvudvägen” ansågs vara bidragsgrundande. Och vad jag förstår kan föreningen inte nu hindra någon ”obehörig” trafik p.g.a bidragen. Detsamma gäller synpunkter på vår vägbelysning, som vi har fått bekosta helt själva, men som trafikkontoret står för drift o underhåll utav(underhåll?). . Skulle föreningen av någon anledning vilja avstå bidragen, släcks även vägbelysningen alt får debiteras samf f. Men nu till frågan som jag började denna tråd med,för nån dag sen. En 11/2 alt 2plans villa där under ell öv.vån hyrs ut, förändrar alltså inte heller föreningens möjlighet att ändra vägavgiften?
Då får du nog var så vänlig att redogöra grundligt gällande vilka paragrafer i väglagen som är tillämpliga när det gäller enskilda vägar och således gemensamhetsanläggningar för väg. Jag tvivlar på att LM har lurat dej gällande detta utan jag tror helt enkelt du missförstått.M Mumlarn skrev:Det fungerar precis som jag beskriver. Har diskuterat i många timmar med LMs utredare och jurister samt REV's vägingenjör samt läst åtskilliga lagar som finns i Väglagen. En lag från 1979 som jag åberopade gav mig rätt mot LM.. Föreningen fick sina stadgar godkända och erhöll ett samfällighets org.nr m.m.. Det löste problemet.
LM ville omförrätta tidigare förrättning från 1973 mot en summa av 60-70.000 kr LM har från staten ett uppdrag att vara självförsörjande.
Nej han är helt fel ute, möjligtvis blandar han ihop begreppen bara men det han skriver är fullständigt felaktigt. Erhåller man bidrag får man inte ha tex grimd som hindrar någon att köra på vägen men det är inte samma sak som att vägen är en allmän väg.B Berndtan skrev:Hade inte tänkt att kommentera något mer i detta spörsmål, men hade glömt stänga av e-posten fr byggahus.se i detta ämne. Och har läst några av de sista här bl.a så är mumlarn rätt ute vad jag förstår. Vår samf för som bildades i förrättning 1989 har sen dess sökt och erhållit ett kommunalt driftbidrag och som jag vill minnas senast gav 12000skr/år. Det handlar om ca 3km vägar. På 90talet söktes (efter tips) statligt bidrag, varav endast en (iof) längre del av ”huvudvägen” ansågs vara bidragsgrundande. Och vad jag förstår kan föreningen inte nu hindra någon ”obehörig” trafik p.g.a bidragen. Detsamma gäller synpunkter på vår vägbelysning, som vi har fått bekosta helt själva, men som trafikkontoret står för drift o underhåll utav(underhåll?). . Skulle föreningen av någon anledning vilja avstå bidragen, släcks även vägbelysningen alt får debiteras samf f. Men nu till frågan som jag började denna tråd med,för nån dag sen. En 11/2 alt 2plans villa där under ell öv.vån hyrs ut, förändrar alltså inte heller föreningens möjlighet att ändra vägavgiften?
Gällande andelstalet för en tvåplanshus anser jag att det ska vara andelstal för två lägenheter. Alltså något högre än för en villa. Men det Innebär inte att föreningen själva kan ändra andelstal hur som helst. Man måste kunna tolka in det i anläggningsbeslutet i då fall.
Troligen inte om det inte är två lägenheter och två helt separata hushåll.B Berndtan skrev:
Sen krävs ju en process för att ändra andelstalen, det sker inte utan ett beslut från Lantmäteriet. Se mitt första inlägg.