Vad som är rättvänt kan förstås diskuteras, men jag har ett gammalt trasigt tvåvägsuttag där hålen sitter horisontellt, och jag ville byta det mot ett likvärdigt. Men det enda jag hittade på Hornbach var dessa två, av kvalitetsmärkena UnItec respektive Malmbergs. Malmbergsuttaget är litet och plastigt, ser ut som det ska gå sönder bara man tittar på det. UnItec känns något gedignare men saknar internkablage Dock har det i alla fall hissklämmor.
Är det här vad som finns på marknaden? Jag har googlat, men de flesta bilder visar ju uttagen med luckorna stängda...
Är det här vad som finns på marknaden? Jag har googlat, men de flesta bilder visar ju uttagen med luckorna stängda...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle gå in på https://www.elbutik.se/ en m du kan vänta någon dag och köpa något lite mer kvalitativt.T tanaris skrev:Vad som är rättvänt kan förstås diskuteras, men jag har ett gammalt trasigt tvåvägsuttag där hålen sitter horisontellt, och jag ville byta det mot ett likvärdigt. Men det enda jag hittade på Hornbach var dessa två, av kvalitetsmärkena UnItec respektive Malmbergs. Malmbergsuttaget är litet och plastigt, ser ut som det ska gå sönder bara man tittar på det. UnItec känns något gedignare men saknar internkablage Dock har det i alla fall hissklämmor.
[bild]
Jag hade köpt dem alla dagar i veckan, men de är ju inte likvärdiga. Hålen sitter vertikalt. Samma med Elko.E etompau skrev:
Befintligt uttag sitter så att det är knöligt att få in vinklade stickproppar. Det är klart det går att flytta uttaget eller byta alla stickproppar mot raka, men det vore mycket enklare att bara byta uttaget rakt av.
Jag hade exakt samma bryderi för ett tag sedan. Jag hittade ett rättvänt på Classe (det sista exet i den butiken) och det andra blev jag tvungen att köpa på Biltema.
Biltema-uttaget var en oerhört sladdrig historia, men skall man sätta det på en helt slät vägg funkar det nog. Det från Classe tyckte jag var helt OK. Inget ELKO kanske, men det duger åt mig.
EDIT: uttaget från Classe
Biltema-uttaget var en oerhört sladdrig historia, men skall man sätta det på en helt slät vägg funkar det nog. Det från Classe tyckte jag var helt OK. Inget ELKO kanske, men det duger åt mig.
EDIT: uttaget från Classe
Kan man klippa med vanlig avbitare för kabelgenomföringen eller måste man använda elko's svindyra verktyg för detta?
Kan kan man göra men brukar inte bli så bra, kan funka att använda ett borr i rätt storlek och gå emot när den snurrar för fullt, eller doskniv om man är stadig på handS SolenSkiner skrev:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Jag brukar mäta kabelns diameter och då borra med ett träborr med 2 mm mindre diameter i genomföringen. Tycker träborrar ger snyggare hål och så har de en centreringstapp i mitten. För stort hål ger dålig tätning, för litet hål ger risk att du sliter sönder PVC-brickan. 2 mm mindre brukar fungera bra. Går nautligtvis också att använda en öljettång om du har en.S SolenSkiner skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 833 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 833 inlägg
Gäller det Admiral är uttaget konstruerat för att vara otätt och läcka genom vatten. Finns inga tätningar, utan det viktigaste är hur man drar ledningarna invändigt (på ett särskilt sätt) så att de inte leder vatten till strömförande delar. Därför jag skrev att det var viktigt att följa anvisningarna tidigare.
Menar du membranet där kabeln ska gå in i kapslingen om det är ett utanpåliggande?S SolenSkiner skrev:
om så är fallet så gör ett litet hål med en smal kryssmejsel
Sen trycker du in kabeln
Är det en plastkapsling utan högre IP klass använder du en spårtång
Var just Ella Admiral som jag tänkte på. Men fick ju ett fint svar ovan på detU Uffe A skrev:
Klicka här för att svara