26 857 läst ·
66 svar
27k läst
66 svar
Råttor/Möss i hus...
Jaså funkar dom bra? Har hört så mycket olika angående det där. Men kanske kan vara värt att testa.. Vad kostar en sådan?carra skrev:Och köp Silverline musskrämmare att ha inne,det skrämmer inte iväg mössen men de stannar inte kvar.
Vi har3 Silverline på 200 m2 hus,bara nån mil från digo lika glest in till grunden som du har....Grunden spikade vi ventiler för,där det var möjligt på andra ställen är det lika glest som när vi flyttade in för 10 år sen...Min vi har inte längre några moss o inte heller nån katt.. o hunden har aldrig tagit några möss o gift lägger vi inte ut eftersom vi har hund... Det här grejar du!,Se bara till att täta innifrån huset så de små inte kommer ut inne i huse,t det blir ett jäkla jobb att städa....o inte är de nå kul heller....vi fick göra det två ganger....
Nej vill inte heller lägga ut gift då vi har hund. Har börjat täta inne nu. Bifogar bilder längre ner
Tack för tipset!
Grävde upp lite ute då jag inte kunde hålla mig, var tvungen att få veta hur det är byggt och hur det ser ut. Visade sig att jag inte behövde gräva mycket, Grunden in till torpargrunden var bara 15-20cm ner i backen, sen såg jag rätt in till torpargrunden. Gjorde ett litet expriment med att lägga grusbädd på en mindre yta, ska bli intressant att se om dom gräver igenom eller gräver bredvid, för tror inte dom ger sig.. Men det gör inte jag heller!
Tätat bakom diskmaskin med stålnät jag hittade på granngården, känns som att det ska stoppa dom från att komma in i köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tätat bakom diskmaskin med stålnät jag hittade på granngården, känns som att det ska stoppa dom från att komma in i köket.
Logga in
Skapa konto
Typ svinto eller? Provar ett stålnät nu iallafall, men ska vidare på jakt efter springor imorgon. Och har slut på nät.. Var lite dumsnål när jag handlade.Fredrik.engdahl skrev:
Ska bli spännande att lyssna på dom inatt, undra om vaxpuckarna funkar..
Svinto funkar utmärkt. Dra i sär den innan du tätar.
Jag köpte 2 st musskrämmare från silverline finns på haraldnyborg för ca 300. Råttskrämmare var nog lite dyrare.
Har också hört att den inte skrämmer iväg mössen/råttorna men där kommer inga nya gäster.
Jag köpte 2 st musskrämmare från silverline finns på haraldnyborg för ca 300. Råttskrämmare var nog lite dyrare.
Har också hört att den inte skrämmer iväg mössen/råttorna men där kommer inga nya gäster.
Kanske skulle beställa en sån för att se om det hjälper..Fredrik.engdahl skrev:
Jag tror du måste vara beredd på att det ska mycket till för att täta alla hål de kan komma in genom. Räcker ju med någon cm. De klättrar också på trä- och putsade fasader så måste tätas även vid takfot mm.
Klart att det kan vara värt att försöka och göra det svårare för dem. Borde ju bli färre iaf. Speciellt skulle jag satsa på att hindra dem komma ut i huset för det är ju inte roligt. Men att få helt musfritt är en utmaning. Detta är också värsta tiden. Just i november-december när det blir kallt brukar det krafsa i väggarna för oss men det brukar lugna sig senare under vintern. Gissar att de dör av (inga tråkiga lukter tack och lov).
Satsa också på kraftiga nät. Jag använde liknande finmaskigt nät som du i aluminium och de tuggade de glatt hål i... Plastnät som ofta sätts för att täppa igen takfotsventilationen är en lätt match för dem.
Undvik också att mata fåglar nära huset. Fröresterna blir gärna musgodis.
Fråga till er som kör dessa ljudskrämmor. Var har ni de monterade? I krypgrunden? Ljudet tar sig väl inte igenom väggar så jag antar att det behövs ett antal för att verkligen täcka av huset?
Klart att det kan vara värt att försöka och göra det svårare för dem. Borde ju bli färre iaf. Speciellt skulle jag satsa på att hindra dem komma ut i huset för det är ju inte roligt. Men att få helt musfritt är en utmaning. Detta är också värsta tiden. Just i november-december när det blir kallt brukar det krafsa i väggarna för oss men det brukar lugna sig senare under vintern. Gissar att de dör av (inga tråkiga lukter tack och lov).
Satsa också på kraftiga nät. Jag använde liknande finmaskigt nät som du i aluminium och de tuggade de glatt hål i... Plastnät som ofta sätts för att täppa igen takfotsventilationen är en lätt match för dem.
Fråga till er som kör dessa ljudskrämmor. Var har ni de monterade? I krypgrunden? Ljudet tar sig väl inte igenom väggar så jag antar att det behövs ett antal för att verkligen täcka av huset?
Redigerat:
Det låter bra! Men det klickar inget när du säger "krossen"?carra skrev:
Haha då får jag nog tro på att dom funkar! Utan att behöva lägga ut fullständig adress, vars i området bor du?
Nej jag tror inte att jag kommer bli av med dessa för gott, men det ska vara ett helvete för dom att komma in!Macarus skrev:Jag tror du måste vara beredd på att det ska mycket till för att täta alla hål de kan komma in genom. Räcker ju med någon cm. De klättrar också på trä- och putsade fasader så måste tätas även vid takfot mm.
Huvudsaken dom inte kommer in i huset eller förstör allt för mycket.. Nätet var av galvaniserad plåt, vet ej om det är för klent, "proffsen" sa att det var det där jag skulle använda, det känns ändå ganska kraftigt! Får hålla koll på det ett par veckor o se..
Måste nog upp på vinden och se över allt där nu snart, så jäkla bökigt att komma upp dit bara.
Älskar att ge fåglarna lite mat på vintern men har haft detta i vetskapen och håller mig endast till talgbollar en bit bort från huset, och inte alltför mycket.
Jag har haft lite problem med att fånga en råtta. Det var en fälla som utlöste men råttan klarade sig och nu verkar den inte gå på mina försök att fånga den. Gift är inget alternativ då vi har husdjur.
Jag hörde om ett knep där man lägger ut större flugpapper med bete i mitten. Råttan kliver upp på det och fastnar. Är det någon som provat detta?
Jag hörde om ett knep där man lägger ut större flugpapper med bete i mitten. Råttan kliver upp på det och fastnar. Är det någon som provat detta?
Tror det är viktigt var man sätter fällorna.
De bör stå utmed väggar, då gnagare är bytesdjur och alltid smyger sig fram i skydd av olika föremål.
Har man den vanliga gammaldags klassiska trådfällan så är det bra om man kan förhindra att de tar sig in från sidan el bakifrån i fällan, för då brukar den inte ge önskat resultat.
De bör stå utmed väggar, då gnagare är bytesdjur och alltid smyger sig fram i skydd av olika föremål.
Har man den vanliga gammaldags klassiska trådfällan så är det bra om man kan förhindra att de tar sig in från sidan el bakifrån i fällan, för då brukar den inte ge önskat resultat.