Har en gasolgrill som står ute på altanen hela året.
Upptäckte idag att det sprang upp en råtta i grillen. Så den kommer skrotas genast! Men hur gör jag för att bli av med detta äckliga skadedjur, så att det inte ens håller till på tomten?

Vi har en låg altan där altandäcket byttes i år, inga spår efter byggda bon eller liknande. Men det finns absolut möjlighet att något har byggt bo där under nu.

Vad gör jag? Blir så sjukt äcklad av just råttor, som också är smittobärare.

J joasag skrev:
Har en gasolgrill som står ute på altanen hela året.
Upptäckte idag att det sprang upp en råtta i grillen. Så den kommer skrotas genast! Men hur gör jag för att bli av med detta äckliga skadedjur, så att det inte ens håller till på tomten?

Vi har en låg altan där altandäcket byttes i år, inga spår efter byggda bon eller liknande. Men det finns absolut möjlighet att något har byggt bo där under nu.

Vad gör jag? Blir så sjukt äcklad av just råttor, som också är smittobärare.
Har du upptäckt redan på altan så har du lite tur och försöka ta dom redan innan dom kommer in i huset.Ta en riktigt råttfälla istället dom enkla modellerna.

• Svart Trapper T-Rex råttfälla på vit bakgrund, visas på produktsida för försäljning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J joasag skrev:
Så den kommer skrotas genast!
Varför?

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
P
Hade också en råtta i grillen men fick ut den och sen tog hunden den :)

Sätt igång grillen så blir du av med råttan på ena eller andra sättet ...

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför?
För att den är helt slut, och skulle ändå slängas. Men tänkte ta det till våren!

V växelventil skrev:
Har du upptäckt redan på altan så har du lite tur och försöka ta dom redan innan dom kommer in i huset.Ta en riktigt råttfälla istället dom enkla modellerna.
Vill helst slippa hantera en råtta, död eller levande. Kan jag inte bara göra mig av med grillen så kommer den ge sig av någon annanstans?

J joasag skrev:
Kan jag inte bara göra mig av med grillen så kommer den ge sig av någon annanstans?
Prova. Den kanske letar sig in i huset istället.

• Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Prova. Den kanske letar sig in i huset istället.
Hur kommer dom in i huset?

J joasag skrev:
Hur kommer dom in i huset?
Via ventilation, små hål, gräver genom jorden eller så gnager de sig genom trä, plast och vittrande betong. Kort sagt finns det något inomhus som lockar dem så kommer de in.

Är du för resten säker på att det var en råtta?
De tenderar att vara stora. Kan lika gärna varit en större skogsmus.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Via ventilation, små hål, gräver genom jorden eller så gnager de sig genom trä, plast och vittrande betong. Kort sagt finns det något inomhus som lockar dem så kommer de in.

Är du för resten säker på att det var en råtta?
De tenderar att vara stora. Kan lika gärna varit en större skogsmus.
Jag har inte sett den själv, men min fru lät väldigt säker på det!

Jag köper 2st såna fällor och placerar i närheten av där grillen står.

Tänk på att andra djur såsom rävar, harar och fåglar kan fastna i fällan, inte så roligt om en räv sätter tassen i den och sedan haltar iväg. Då bör du tillkalla en jägare som kan avliva ett plågat djur.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Tänk på att andra djur såsom rävar, harar och fåglar kan fastna i fällan, inte så roligt om en räv sätter tassen i den och sedan haltar iväg. Då bör du tillkalla en jägare som kan avliva ett plågat djur.
Vad är bästa lösningen då? Man vill väl inte vänta tills dom har tagit sig in innan man sätter fällor?

Om jag placerar fällorna på altanen, som har räcke runt sig, och är cirka 30-40cm över marken, då känns det inte så troligt att en räv tar sig in. Vår hund kan inte ta sig ut från altanen.

J joasag skrev:
Vad är bästa lösningen då
Lugna ner dig och tänk!
J joasag skrev:
Om jag placerar fällorna på altanen, som har räcke runt sig, och är cirka 30-40cm över marken, då känns det inte så troligt att en räv tar sig in. Vår hund kan inte ta sig ut från altanen.
Bra om inte däggdjur kan ta sig dit, fåglar letar också mat i kyligt höstväder. Kan du gömma fällan så inte fåglar hittar den? Råttor och möss hittar den nog ändå.

Det är ingen katastrof om ni råkat få syn på råtta, de finns och har alltid funnits i människors närhet men vi ser dem sällan.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.