3 030 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Rätt säkring?
Vill använda en svets som rekommenderas till 16A säkring. Har bara 10A säkringar i huset och behöver ett uttag som är OK för svetsen. Måste/bör jag säkra upp till en 16A säkring samt dra en tjockare ledning så att jag får ett 16A eluttag? Är det rätt uppfattat eller kan jag pröva i ett befintligt 10A uttag och se vad svetsen klarar av?
Med vänlig hälsning, Mikael
Med vänlig hälsning, Mikael
Jag har en gammal MIG-svets som vill ha 16A säkring. Effektvredet har 7 lägen och max svetsström anges till 160A. På läge 6 kan man svetsa korta stunder med en 10A säkring. På läge 7 löser en 10A säkring omedelbart när man trycker på knappen. Innan tråden ens gjort kontakt med arbetsstycket.
Hur min svets fungerar säger inte så mycket om hur din svets fungerar. Prova så får du se om det fungerar. Men det bästa är givetvis att ordna ett uttag avsäkrat 16A.
Hur min svets fungerar säger inte så mycket om hur din svets fungerar. Prova så får du se om det fungerar. Men det bästa är givetvis att ordna ett uttag avsäkrat 16A.
Jag kommer inte ihåg strömen på min svets, men jag har för mig att det är något år hållet 140A. Med den har jag inte lyckats lösa en 10A säkring. Man kör ju inte kontinuerligt med en svets på samna sätt som ett element tex.
Klicka här för att svara