1 864 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Rätt radiator i pannrum
Hej! Har precis fått en Luft/Vatten IVT AirX 407S installerad och har vattenburen golvvärme från den. Innerdelen står emellertid i ett eget litet källarrum utan någon uppvärmning. Jag vet att vattnet för golvvärme är svalare än i vanliga element men har fått tipset att koppla på en (möjligen större) vattenradiator på slingan för att spara el och se till att rummet håller ca 15C på vintern.
Rummet har måtten B2,5m D4,6m H2,2m. Väggarna är SK PIR-mur med tjock frigolit och betong (dvs välisolerat), ligger under huset så även "taket" i rummet är välisolerat, men har en oisolerad betongplatta som golv. Dörren är en ny ytterdörr med bra U-värde.
Jag har följt olika formler och kommit fram till att jag behöver 1000-1200W i effekt på radiatorn, men kommer inte längre. Vad behöver jag för vattenradiator? Tack på förhand!
Rummet har måtten B2,5m D4,6m H2,2m. Väggarna är SK PIR-mur med tjock frigolit och betong (dvs välisolerat), ligger under huset så även "taket" i rummet är välisolerat, men har en oisolerad betongplatta som golv. Dörren är en ny ytterdörr med bra U-värde.
Jag har följt olika formler och kommit fram till att jag behöver 1000-1200W i effekt på radiatorn, men kommer inte längre. Vad behöver jag för vattenradiator? Tack på förhand!
Här har du Purmo's kalkylator,
https://www.purmo.com/sv-se/verktyg-och-tjanster/produktdimensionering
Jag skulle tippa på att rummet behöver ca 70W/m² för att hålla 20⁰, det ger 2,5*4,6 => 11,8 => 826W.
Tex,
Traditionell radiator, TP33 h=600 l=2600
Fläktkonvektor, WBF 28 h=280 l=2900
https://www.purmo.com/sv-se/verktyg-och-tjanster/produktdimensionering
Jag skulle tippa på att rummet behöver ca 70W/m² för att hålla 20⁰, det ger 2,5*4,6 => 11,8 => 826W.
Tex,
Traditionell radiator, TP33 h=600 l=2600
Fläktkonvektor, WBF 28 h=280 l=2900
Tusen tack! Bara så jag inte missförstår - du menar t.ex. ett TP33 som är 600 högt och 2600 brett?Demmpa skrev:
Nästa fråga är. Hur varmt vill du ha i pannrummet? Det kanske räcker att det är 15 grader just där?
Så storleken är inte så jättenoga. Sedan går det alltid att sätta en termostat för att begränsa värmen i pannrummet vid montage av förstor radiator.
Så storleken är inte så jättenoga. Sedan går det alltid att sätta en termostat för att begränsa värmen i pannrummet vid montage av förstor radiator.
Det gäller välja tillräckligt stor eller flera mindre, radiator för det energibehov som rummet kräver.
Storleken bestäms även av vilken framledningstemperatur det är, eftersom det är golvvärme i resten av huset så är framledningstenperaturen betydligt lägre än normalt.
Även om man idag bara tänker hålla 17⁰ så kan/är det bra att välja en radiator som ska klara hålla 20⁰.
Om man i kalkylatorn väljer 35/30⁰, 20⁰ & 1000W så blir det bara tre TP33 man har att välja på gällande TP-modellen.
Eller så väljer man två men halverar storleken.
Storleken bestäms även av vilken framledningstemperatur det är, eftersom det är golvvärme i resten av huset så är framledningstenperaturen betydligt lägre än normalt.
Även om man idag bara tänker hålla 17⁰ så kan/är det bra att välja en radiator som ska klara hålla 20⁰.
Om man i kalkylatorn väljer 35/30⁰, 20⁰ & 1000W så blir det bara tre TP33 man har att välja på gällande TP-modellen.
Eller så väljer man två men halverar storleken.
Klicka här för att svara