Jag håller på att bygga ett garage och har fått olika bud om var i min yttervägg jag ska placera diffusionsspärren. Garaget ska vara uppvärmt vintertid.
Själv har jag en uppfattning om var jag tror är rätt (d.v.s. om det finns ett rätt och ett fel)
Vad säger den samlade expertisen här ?
Enligt bilden nedan:
Mellan vilka skikt ska plastfilmen vara?
Själv har jag en uppfattning om var jag tror är rätt (d.v.s. om det finns ett rätt och ett fel)
Vad säger den samlade expertisen här ?
Enligt bilden nedan:
Mellan vilka skikt ska plastfilmen vara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra götaland
· 118 inlägg
Du får börja med att vara på det klara med syftet med plasten.
Förr hade plasten en funktion i huvudsak och det var att förhindra att luftfuktighet vandrade ut och kondensera mot de kallare delarna en bit ut i konstruktionen och därmed skapa förutsättningar för mikrobiell påväxt, alltså mögel.
Idag med annan typ av ventilation så har man ofta ett undertryck i hus och då har plasten även en tätande funktion och förhindrar att det sugs in kall luft och därmed skapar högre energiförbrukning i form av mer uppvärmning.
Jag är inte speciellt duktig på vad som gäller med lecablock men jag hade inte haft en trästomme liggande an mot den konstruktionen du har ritat, slagregn som slår mot din puts riskerar tränga in och orsaka mögelpåväxt på din trästomme.
Jag hade haft en luftspalt mellan träkonstruktionen och lecan och sedan haft plasten bakom isoleringen men dock ej kloss an lecan.
/Torpalainen
Förr hade plasten en funktion i huvudsak och det var att förhindra att luftfuktighet vandrade ut och kondensera mot de kallare delarna en bit ut i konstruktionen och därmed skapa förutsättningar för mikrobiell påväxt, alltså mögel.
Idag med annan typ av ventilation så har man ofta ett undertryck i hus och då har plasten även en tätande funktion och förhindrar att det sugs in kall luft och därmed skapar högre energiförbrukning i form av mer uppvärmning.
Jag är inte speciellt duktig på vad som gäller med lecablock men jag hade inte haft en trästomme liggande an mot den konstruktionen du har ritat, slagregn som slår mot din puts riskerar tränga in och orsaka mögelpåväxt på din trästomme.
Jag hade haft en luftspalt mellan träkonstruktionen och lecan och sedan haft plasten bakom isoleringen men dock ej kloss an lecan.
/Torpalainen
Varför skall du överhuvudtaget isolera och använda trä om du bygger garage med Leca. Använd istället Webers grejer för att få putsen vindtät, fuktsäkrad och putsa både ut och insida så får du ett problemfritt garage.
Jag hade skippat plasten helt.
Lägger du den närmast lecan så "skyddar" den sten, sätter du den innan osb kommer den perforeras av alla skruvar du kommer dra igenom gipsen+ alla hyllor i ett garage, så plasten kommer inte göra någon större nytta.
Däremot håller jag inte med att trä på insidan skulle vara dåligt, dock hade jag inte slått upp reglarna med en gång utan väntat några månader så att fukten gått ur lecan och murbruk.
Osb + gips gör att det blir tillräckligt tätt för att inte dra ut luft som kondenserar som är det vanligaste problemet.
Har vi fel så är det inte värre än att riva ned träreglarna och återrapportera.
Lägger du den närmast lecan så "skyddar" den sten, sätter du den innan osb kommer den perforeras av alla skruvar du kommer dra igenom gipsen+ alla hyllor i ett garage, så plasten kommer inte göra någon större nytta.
Däremot håller jag inte med att trä på insidan skulle vara dåligt, dock hade jag inte slått upp reglarna med en gång utan väntat några månader så att fukten gått ur lecan och murbruk.
Osb + gips gör att det blir tillräckligt tätt för att inte dra ut luft som kondenserar som är det vanligaste problemet.
Har vi fel så är det inte värre än att riva ned träreglarna och återrapportera.
De två olika förslagen jag fått av besökare på byggplatsen är att placera plasten mellan regeln och lecan i ena förslaget, och mellan osb skivan och isoleringen enligt det andra förslaget.
Eftersom garaget kommer vara uppvärmt på vintern så kommer jag troligen att tvätta bilen där någon gång ibland vintertid (dock kommer garaget inte fungera som någon regelrätt tvätthall), och då kommer det ju att vara riktigt fuktigt i lokalen.
Om man då väljer att inte lägga plast i väggen, kommer inte isoleringen att absorbera massor av fukt? Likaså om man lägger diffusionsspärren mellan lecan och isoleringen, då stannar väl fukten och kondenseras i isoleringen eller har jag fel? Om man istället lägger plasten mellan osb skivan och isoleringen så når fukten aldrig isoleringen vilket spontant känns mer naturligt enligt mej, om kanske ändå onödigt att göra , eller helt rent av helt fel... eller till och med skadligt ?? Jag kan inte sådant här det erkänner jag villigt.
Fukt utifrån även om det är slagregn på fasaden känns spontant ganska långt borta. Då ska det först fukta igenom putsen och därefter suga igenom 250mm tjock leca. Lecan är ju inte helt tät, men det måste nog regna rejält för att fukten ska vandra igenom utifrån inbillar jag mej.
Fyll gärna på med fler åsikter!
Tack på förhand alla ni som är kunnigare än mej inom området !
Eftersom garaget kommer vara uppvärmt på vintern så kommer jag troligen att tvätta bilen där någon gång ibland vintertid (dock kommer garaget inte fungera som någon regelrätt tvätthall), och då kommer det ju att vara riktigt fuktigt i lokalen.
Om man då väljer att inte lägga plast i väggen, kommer inte isoleringen att absorbera massor av fukt? Likaså om man lägger diffusionsspärren mellan lecan och isoleringen, då stannar väl fukten och kondenseras i isoleringen eller har jag fel? Om man istället lägger plasten mellan osb skivan och isoleringen så når fukten aldrig isoleringen vilket spontant känns mer naturligt enligt mej, om kanske ändå onödigt att göra , eller helt rent av helt fel... eller till och med skadligt ?? Jag kan inte sådant här det erkänner jag villigt.
Fukt utifrån även om det är slagregn på fasaden känns spontant ganska långt borta. Då ska det först fukta igenom putsen och därefter suga igenom 250mm tjock leca. Lecan är ju inte helt tät, men det måste nog regna rejält för att fukten ska vandra igenom utifrån inbillar jag mej.
Fyll gärna på med fler åsikter!
Tack på förhand alla ni som är kunnigare än mej inom området !
Tja, lite klurigt det där...
På sätt och vis skulle jag vilja sätta den diffusionstäta plasten mellan LECA och träregelkonstruktionen, för att skydda trät att bli fuktigt av fukt från lecan. (t.ex. efter slagregn).
Men sen har vi tumregeln att det diffusionstäta skiktet inte får placeras längre in än 1/3 i väggkonstruktionen från insidan sett. Detta för att fukten inte ska komma så långt ut att den börjar kondensera (under vinterhalvåret).
Och då lambda leca = ca 0,2 och lambda MU = ca 0,037 betyder det att plasten i så fall hamnar (temperaturmässigt) ungefär mitt i konstruktionen eller t.o.m något längre ut mot utsidan.
Och det är ju inte bra.
Så av den anledningen ska plasten sitta bakom OSB'n.
Men kanske du ska isolera med cellplast och använda plåtreglar ... kanske ...
Eller så, allra bäst, använder du iso-leca. Så kan du skippa det inre isoleringsskiktet helt om du önskar.
På sätt och vis skulle jag vilja sätta den diffusionstäta plasten mellan LECA och träregelkonstruktionen, för att skydda trät att bli fuktigt av fukt från lecan. (t.ex. efter slagregn).
Men sen har vi tumregeln att det diffusionstäta skiktet inte får placeras längre in än 1/3 i väggkonstruktionen från insidan sett. Detta för att fukten inte ska komma så långt ut att den börjar kondensera (under vinterhalvåret).
Och då lambda leca = ca 0,2 och lambda MU = ca 0,037 betyder det att plasten i så fall hamnar (temperaturmässigt) ungefär mitt i konstruktionen eller t.o.m något längre ut mot utsidan.
Och det är ju inte bra.
Så av den anledningen ska plasten sitta bakom OSB'n.
Men kanske du ska isolera med cellplast och använda plåtreglar ... kanske ...
Eller så, allra bäst, använder du iso-leca. Så kan du skippa det inre isoleringsskiktet helt om du önskar.
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Har själv satt plasten mellan isoleringen och osb-skivan!
Tyckte också som puts både in och utsida lät bra speciellt om man ska tvätta vintertid!
Offtopic: behövs extraisolering på leca väggar? Ska inte det isolera bra ändå?
Tyckte också som puts både in och utsida lät bra speciellt om man ska tvätta vintertid!
Offtopic: behövs extraisolering på leca väggar? Ska inte det isolera bra ändå?
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Aha okej ja de va ju ganska dåligt då!!! Då man ska ha iso-leca då? Är det nått isoleringsskikt i mitten på dom?
Iso-Leca har cellplast mellan två lager med LECA.
Det verkar heta isoblock, tydligen.
http://www.weber.se/?id=1571
http://www.nystromscement.se/uplds/files/iso_arbetsanv.pdf
Det verkar heta isoblock, tydligen.
http://www.weber.se/?id=1571
http://www.nystromscement.se/uplds/files/iso_arbetsanv.pdf
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Okej där ser man, då har man lärt sig nått nytt! Det verkar vettigt med isoblock!
Tack för ditt svar!
Väggarna finns redan så jag är i situationen "tilläggsisolering" i dagsläget.
Cellplast är jag lite emot eftersom det är så extremt brandfarligt och då lite olämpligare än glasull att ha i ett garage / verkstad om det finns alternativ.
//arrowsmith//
Iofs så möglar ju inte mineralull heller, så MU + plåtreglar bör väl också gå.
Och sen plast mellan reglar och OSB.
Om du gör så, se till att du får plåtreglar med mycket hål och lite metall. Annars utgör dom en väldigt kraftig köldbrygga. Det brukar finnas lite info om produkten.
Eller kanske skippa plast helt, sätt lite mekanisk frånluftsventilation, en liten PAX-fläkt typ, samt målade väggar med akrylfog i alla hörn och ev springor så lär det inte diffundera ut något speciellt mycket vattenånga i väggarna.
Det är ju inte alls säkert att det är något problem med att sätta träreglar direkt mot LECA-väggen, men en viss liten risk finns det väl?
Och sen plast mellan reglar och OSB.
Om du gör så, se till att du får plåtreglar med mycket hål och lite metall. Annars utgör dom en väldigt kraftig köldbrygga. Det brukar finnas lite info om produkten.
Eller kanske skippa plast helt, sätt lite mekanisk frånluftsventilation, en liten PAX-fläkt typ, samt målade väggar med akrylfog i alla hörn och ev springor så lär det inte diffundera ut något speciellt mycket vattenånga i väggarna.
Det är ju inte alls säkert att det är något problem med att sätta träreglar direkt mot LECA-väggen, men en viss liten risk finns det väl?
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Efter att från flera håll fått svaret att plasten bör vara mellan OSB och isoleringen och därmed inte mellan leca och träregel, så fick det bli på det viset. Arbetet är påbörjat och fortgår efterhand jag arbetar mej runt i garaget. Nu är det så att erkända seriösa byggfirmor, liksom diverse snickare och allmänna "förstå-sej-påare" som jag frågat under sensommaren och hösten ger båda alternativen till svar lite beroende på var man går med sin fråga d.v.s. olika byggfirmor ger olika svar exempelvis. Det innebär ju att beställer du jobbet så får du plasten på olika plats beroende på vilken firma du anlitar. Vem har då rätt i denna frågan??? Eller om vi vänder på saken - Kan man göra fel?? När jag började nysta i detta så trodde jag inte att det skulle vara så komplicerat att få ett svar på denna frågan, eller att jag skulle skriva i denna tråden nära halvåret senare... Men jag finner denna frågan intressant och ställer mej fortfarande frågande till vad som anses vara "mest rätt" om det finns ett svar som över huvud taget är det...... Hur ligger det till gott folk?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden