Totte_S
Är på väg att avsluta 1½ års köksrenovering. :p
I diskbänkskåpet kommer två RiR upp genom bottnen och dessa skall anslutas till blandaren.
Jag ska ha föravstängningsventiler (ballofix el. liknande) på båda ledningarna.

Skall jag kapa pexen nära botten av skåpet och skarva med kopparrör upp till blandaren och sätta ventiler direkt på blandaren, eller låter jag pexen sticka upp ca 40 cm och skarva direkt till blandaren med hjälp av ventilen? Vad är rätt och smart? Något annat sätt?

Som info är det ett lådskåp, jag kommer alltså att behöva lyfta ur en låda för att se/komma åt botten av skåpet.

(Läste i någon gammal tråd om att blandarrören skall klamras inne i skåpet. Det har jag aldrig sett, och förstår inte hur man klamrar i ett masonitbakstycke? Om det nu bör göras, är det med rörsvep och långa skruv som räcker in i väggen bakom?)

Klamra pexrören i väggen bakom (de långa skruvarna). Gå direkt på med klämringskopplingar 15-10 samt stödhylsor så spar du några kronor på kopplingar och extra rör.

Totte_S
Tackar, låter som ett klokt förslag, även om det inte handlar om pengar, utan om att det skall bli riktigt gjort.
Är det okej alltså att använda rörsvep i metall till PEX-rör?

Använd vita plastklammer så blir det snyggt..

Det är rätt / lämplig klammer, tänk på att lägga i svämskydd i botten på skåpet, och silikona eller nåt vid genomföringarna för skyddsrören.
Det finns färdiga kit för genomföring av vatten och avlopp, det blir lite snyggare än silikon, om man tycker det spelar roll...

du kan inte låta skyddsröret vara öppet i diskbänkskåpet. Finessen med RiR är ju bland annat om det uppstår läckage ska vatten tryckas i skyddsröret tillbaka till fördelarskåpet och ut genom skvallerröret. Så som du planerar göra kan det pressas vatten ur skyddsröret i ditt diskbänkskåp. RiR i diskbänkskåpet ansluter du lämpligen till en väggdosa t.ex. Uponor RSK 187 0768. I den skruvar du i en Uponor Vinkelnippel med täckbricka o avstängning RSK 186 9898. Titta gärna i Uponors webbkatalog http://katalog.uponornordic.com/open/produktgrupp_visa.asp?lista=6 välj produktgrupp 08 Tillbehör och titta igenom den sidan.

Totte_S
fn76 skrev:
du kan inte låta skyddsröret vara öppet i diskbänkskåpet. Finessen med RiR är ju bland annat om det uppstår läckage ska vatten tryckas i skyddsröret tillbaka till fördelarskåpet och ut genom skvallerröret. Så som du planerar göra kan det pressas vatten ur skyddsröret i ditt diskbänkskåp. RiR i diskbänkskåpet ansluter du lämpligen till en väggdosa t.ex. Uponor RSK 187 0768. I den skruvar du i en Uponor Vinkelnippel med täckbricka o avstängning RSK 186 9898. Titta gärna i Uponors webbkatalog [länk] välj produktgrupp 08 Tillbehör och titta igenom den sidan.
Tackar för en seriös lösning. Blir nog snyggt, men inte hos mig. Känns ganska mycket overkill, jag har nämligen ingen fördelare. Mitt RiR är anslutet rakt under diskbänken, på andra sidan bjälklaget, max 1 m rörlängd till, i taket i en kallkällare med golvbrunn, så trycker det upp vatten där är diskbänkskåpet mitt minsta problem :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.