Hantverkare lägger om tak på ett av våra uthus från tidigt 1800-tal. Behövde räta upp några takstolar och har lyft ett par och kilat med spont-bit. Är detta vanligt? Ens möjligt på sikt? Hur länge håller en bit obehandlad spont innan ålder, ev luftfuktighet och vind får den att säcka ihop?
Vad har du för behandling på virket i ursprungliga takstolarna? De brukar vara obehandlade, vilket också verkar vara fallet hos dig om man ser till dina bilder. Kvaliteten i ”modernt” virke är förvisso inte samma som i det du redan har, men jag har svårt att se att en sådan kloss skulle åldras oroväckande fort i jämförelse med omgivande material.
Den reservation jag har är att ser jag inget på bilderna som förhindrar högbenen från att breda ut sig utanför underramen vilket kan resultera i en "hastig sänkning av takhöjd" som inte är så rolig. Dels måste klossen måste vara fixerad i såväl högben (överram) som underram. Men viktigast av allt är att jag hade valt att sätta överlappande material på båda sidor och fixerat med rejäla skruv eller spik, komplettera med lim om du gillar hängslen OCH livrem.
Den reservation jag har är att ser jag inget på bilderna som förhindrar högbenen från att breda ut sig utanför underramen vilket kan resultera i en "hastig sänkning av takhöjd" som inte är så rolig. Dels måste klossen måste vara fixerad i såväl högben (överram) som underram. Men viktigast av allt är att jag hade valt att sätta överlappande material på båda sidor och fixerat med rejäla skruv eller spik, komplettera med lim om du gillar hängslen OCH livrem.
Tack! De har skruvat ovanifrån, genom högbenen, spontkilen och underramen. Men håller med om att det känns osäkert. Ska be dem sätta ordentligt stödjande på sidorna. Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Få upp takhöjden – lägga innertak ovanpå takstolar?
Tak & Vind -
Behöver räta upp en mur/plank, hur?
Trädgård allmänt -
Går det att räta upp träden?
Häckar, Buskar & Träd -
Räta upp häck. Liguster
Häckar, Buskar & Träd -
Lösning för att räta upp golvbjälke på vinden och stötta takstolarna, bra eller ...
Byggmaterial & Byggteknik