Renoverar badrummet. Ska riva själv, och göra snickeri samt el själv.
Samtliga väggar är spontade med 20mm råspont. Jag vet att 15mm plyfa är det man bör (ska) ha, men i detta fall känns det väl onödigt kralligt?

Tanken va att I så fall köra råspont, 12mm plyfa, gips på den vägg där bärighet för tvättställ ska sitta men på resten av väggarna råspont, OSB, gips? Bör väl bli fullt tillräckligt?

*1.
Ska du ha försäkring? Bygg tätt och enl gällande normer, pengarna du sparar i dag är rätt små om du pyntar försäkring men nekas ersättning för att du snålat på skivmtrl.

*2.
Ska du inte ha försäkring? Bygg tätt, snyggt och noggrant, råspont är ett utmärkt mtrl även om det inte är med i dagens byggbeskrivningar.
Fuska inte, det är du som ska bygga det, betala det och leva med det.

20 mm råspont funkar lika bra som 15 mm plywood. Det finns inget som säger att man ska ha plywood. Det viktigaste är att väggen har rätt styvhet.

• Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
*1.
Ska du ha försäkring? Bygg tätt och enl gällande normer, pengarna du sparar i dag är rätt små om du pyntar försäkring men nekas ersättning för att du snålat på skivmtrl.

*2.
Ska du inte ha försäkring? Bygg tätt, snyggt och noggrant, råspont är ett utmärkt mtrl även om det inte är med i dagens byggbeskrivningar.
Fuska inte, det är du som ska bygga det, betala det och leva med det.
Jag ska inte bygga, det är en firma.
Eftersom det ej står något om spont utan att det ska vara styvt samt bärighet av plyfa eller kortlingar undrar jag

Som jag läst reglerna ska man ha 15mm plywood men det kanske har ändrats?

20 mm spont är ett minst lika styvt underlag som 15 mm plywood.
Anvisningarna är skrivna efter den tid då spont användes regelmässigt i innerväggar.

F fribygg skrev:
Som jag läst reglerna ska man ha 15mm plywood men det kanske har ändrats?
Nej, det finns inga regler som uttryckligen säjer att det måste vara 15 mm plywood. Däremot har Sker Vatten tagit fram en typkonstruktion med 15 mm plywood som uppfyller alla krav. Kan man uppfylla kraven med någon annan konstruktion så är det också ok.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur läser du då? Vilka regler läste du? Var det dessa? [länk]
Jag har inte byggt nåt bad i år och har därför inte läst vad som gäller i dag, visar det du länkar till nått annat än "säker vatten"?

Om man ska grotta ner sig i kraven så är det i huvudsak två saker som behöver uppfyllas: Väggen ska vara styv och det ska gå att sätta fast saker på ett säkert sätt.
Båda kraven går att uppfylla med gipsskivor och kortlingar på exakt rätt ställen. Nackdelen med det är att man inte kan fästa upp saker nån annan stans än där det finns kortlingar. 15 mm plywood fungerar som en stor 'kortling' bakom hela väggen.

Plywooden behövs alltså inte för att uppnå rätt styvhet, utan är mest för att man ska kunna hänga upp saker på väggen utan att noga planera placeringen av varje kortling i förväg.

I GVK's regler står det t ex:
"För att möjliggöra infästningar i väggen utan bakomliggande reglar eller kortlingar kan man välja en skivkonstruktion som är provad och godkänd för infästning, till exempel 15 mm konstruktionsplywood"

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Då blir det osb o gisp utanpå spont Hörn av ett pågående byggprojekt med isolering och OSB-skivor ovanpå träspont samt byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.