Hej!

Jag har ett problem med en stödmur som har rasad och jag undrar om det ska finnas någon reklamera rätt på detta som man kan ta vidare mot företaget som byggde den.
Och om någon här har information om detta så jag kan ha en informat diskussion med bumyggaren?

Situation är följande:
Vi byggde ett nytt hus 2020. Eftersom vi hade en stor lutning på tomten (ungefär 2m) behövde vi bygga en stöd mur runt tre sidor av huset. Den byggdes i oktober 2020.
Muren byggdes inte av husbyggare men som del av trädgård arbete, och av en trädgårds företag. Nu har den högsta delen av muren rasad (september 2024).

Jag undrar om jag kan hävda en reklamation på byggaren? Kommer ju också anmäla det till hemförsäkringen men undrar om det finns någon som har information om skyldighet av byggaren av muren i en som situation?

Redigerat:
Garanti är egentligen fel begrepp, det du ska göra är att reklamera. Fel som gäller arbete på fast egendom, mark och byggnader kan reklameras I tio år. Men det måste göras inom skälig tid efter att felet upptäcktes, så kontakta entrepenören så snart som möjligt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Garanti är egentligen fel begrepp, det du ska göra är att reklamera. Fel som gäller arbete på fast egendom, mark och byggnader kan reklameras I tio år. Men det måste göras inom skälig tid efter att felet upptäcktes, så kontakta entrepenören så snart som möjligt.
Tack! Har ändrat i inlägget. Har du kanske någon underlag till den 10 års reklamations rätt du nämner? (Med tanke på att det inte är husbygge det gäller)

Foto hur det ser är bra.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.