Är det någon som har ett förslag på hur man löser en ränndal på ett lätt undertak med oljehärdad board istället för råspont?
Jag vill bygga ett uterum med sadeltak som möter befintligt tak på bostaden, därav att det behövs rändalar.

Nya delen/uterummet blir såklart med råspont och takpapp enligt konstens alla regler. Den bästa lösningen hade såklart varit att riva mitt befintliga lätta undertak, men det går inte av kostnadsskäl.

Så det blir altså två typer av taklösningar som skall mötas i en ränndal. Den nya med råspont och papp, den gamla med oljehärdad board. På uterummet skall det läggas betongpannor.

Hur hade ni löst detta?

A
Dom gånger vi har gjort det så har vi lagt råspont och papp under boarden på det befintliga taket så att man kan göra en ränndal..

• Gilla
På grön kvist och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Dom gånger vi har gjort det så har vi lagt råspont och papp under boarden på det befintliga taket så att man kan göra en ränndal..
Jag har lite svårt att se det framför mig. Då jag har hela taket fullt med solceller så är min förhoppning att kunna jobba inifrån vinden utan att göra allt för mycket åverkan utifrån just med arbetet med ränndalarna.

A
P På grön kvist skrev:
Jag har lite svårt att se det framför mig. Då jag har hela taket fullt med solceller så är min förhoppning att kunna jobba inifrån vinden utan att göra allt för mycket åverkan utifrån just med arbetet med ränndalarna.
En ränndal går inte att göra ifrån insidan! Då behöver du demontera solcellerna som är i vägen..

Redigerat av moderator:
Rejäl skrev:
En ränndal går inte att göra ifrån insidan! Då behöver du demontera solcellerna som är i vägen..
Såklart. Jag har varit och kollat på ett hus med ränndal och lätt undertak, så nu har jag koll på hur lösningen skall göras :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.