henrick skrev:
Jättebra tråd för överblick över leverantörer.

Fast jag saknar kvalité i diskussionen.

När jag tänker kvalité är det i första hand hållbarhet i dämpningar, gångjärn m m.

/H

Blir nog svårt för privatkunder i detta forum att göra annat än ge en subjektiv åsikt om ens egna kök och utrustning (gånggärn, och dämpning m.m) vilket görs i de flesta andra inlägg i detta köksforum.

Att rangordna komponenter objektivt mellan olika leverantörer är en omöjlig uppgift såtillvida man ej konsumerat en 10-20 st kök senaste 5 åren och gjort detaljerade mätningar. Om du vill ha en kvalitativ jämförelse är detta en uppgift för testtidningar som t.ex Råd&Rön.

Prissättning är däremot greppbar och tillgänglig information för alla och att jämföra den och hitta marknadens leverantörer är nog syftet med denna tråd.
 
henrick skrev:
Jättebra tråd för överblick över leverantörer.

Fast jag saknar kvalité i diskussionen.

När jag tänker kvalité är det i första hand hållbarhet i dämpningar, gångjärn m m.

/H
Gångjärn till de allra flesta kök kommer från Blum. Hur ska man då resonera kring skillnader i kvalité?
http://www.blum.com/de/de/index.php
Draglådor (plast) är också stämplade "Blum". Nä, då ska man hellre jämföra hyllplan och eventuellt stommar. Själv brukar jag känna på tyngden i luckor. De flesta kök känns väldigt billiga, tycker jag, dock inte i ordets egentliga mening. Tibro som ska tydligen tillhöra den absoluta toppen visade sig vara en besvikelse senast jag klev in i en av deras butiker. Det enda som verkade skilja Tibro från mängden var priset (högt).

Varför inte låta ett snickeri bygga ditt kök? Behöver faktiskt inte bli mycket dyrare. Bara nöjet att betala för själv köket istället för alla dessa "show room" är värt det.
 
där är stor skillnad mellan gångjärn ifrån ikea,marbodal och te.x ballingslöv och kvik och mobalpa ,(mobalpa använder inte Blum utan Grass) . skillnaden ligger i justerings sättet .

även olika lådsidor spelar roll vita och grå är billigare än aluminium färgade och rostfria ..


sen kan man diskutera stomar som isolde sa .. Ikea och mobalpa har båda 19mm spån stomme Men mobalpas stomme väger mer än Ikea stomme för att där är mer spån i stommen = bättre kvalite .

sen är där många andra grejor som är stor skillnad mellan ett "dyrt" märke och ett "billigt" ,t.ex skåps utbudet


har monterat mer än 500 kök av varierande märke och prisklasser och enligt mig så är Mobalpa ett riktigt topp kök.. låg märke bland kök är Marbodal med konstiga lösningar t.ex inga spottar infräst i stomme utan måste ha baldakin underskåpen mm mm.....
 
För mig förefaller den största skillanden mellan olika köksmärken vara att de dyrare köken är mer flexibla och kan ge mer individualiserade lösningar. Kvalitetsmässigt tror jag inte att man kan påstå att skillnaderna mellan företagen är värda de stora prisskillnaderna.
Om jag skulle satsa stora pengar på ett kök tror jag inte att jag skulle anlita Kvänum, Poggenpohl eller Mobalpa i första hand utan jag skulle vända mig till en snickare som gör ett kök helt anpassat för mig med stommar i riktigt trä.
 
visst är ett snickar byggt kök "bättre" än ett "standard" kök , men om man jämnför dom olika köksmärkerna i kvalite så är det stor skillnad i alla fall om man jobbar med det som jag gjort ..

ett snickar byggt kök har inte samma begränsningar som ett kök ifrån någon köksfabrikant..
 
När jag kollade på kök så måste jag säga att det som imponerade MINST var HTH. De verkade ha fastnat någon gång runt år 2000. När jag kollade på kök för ca 7 år sedan så var HTH väl framme med tekniken. När jag var där i våras var det EXAKT likadant... Ikea, Kvik, Noblessa och andra "budget"-kök har rusat om medan de självgoda danskarna har suttit och käkat röd pölse... :)

Jag valde till sist Ikea fast med mindre modifieringar, valde bort deras gångjärn för lite mer avancerade från Blum osv... Det som låg närmast annars var Myresjö, men de gick bort för sin taskiga attityd och godtyckliga prissättning.
 
yens skrev:
När jag kollade på kök så måste jag säga att det som imponerade MINST var HTH. De verkade ha fastnat någon gång runt år 2000. När jag kollade på kök för ca 7 år sedan så var HTH väl framme med tekniken. När jag var där i våras var det EXAKT likadant... Ikea, Kvik, Noblessa och andra "budget"-kök har rusat om medan de självgoda danskarna har suttit och käkat röd pölse... :)
Är inte Kvik danskt? ;)
 
Jag tror det kommer från danmark, men är numera svenskägt (ballingslöv). Men nu pratade jag om självgoda danskar, inte resten ;)
 
Axtorp skrev:
För mig förefaller den största skillanden mellan olika köksmärken vara att de dyrare köken är mer flexibla och kan ge mer individualiserade lösningar. Kvalitetsmässigt tror jag inte att man kan påstå att skillnaderna mellan företagen är värda de stora prisskillnaderna.
Om jag skulle satsa stora pengar på ett kök tror jag inte att jag skulle anlita Kvänum, Poggenpohl eller Mobalpa i första hand utan jag skulle vända mig till en snickare som gör ett kök helt anpassat för mig med stommar i riktigt trä.
Stommar av riktigt trä är väl inte att rekomedera! Väldigt livligt matrial.
 
jizzo skrev:
Stommar av riktigt trä är väl inte att rekomedera! Väldigt livligt matrial.
Jo visst kan det röra sig, hur mycker beror ju på hur det byggs. Uppvägs för min del att kökskänslan är betydligt högre.

Hittade för övrigt denna länk angående prisnivån. Några år gammal men den torde fortfarande vara giltig:

Vi i Villa
 
jizzo skrev:
Stommar av riktigt trä är väl inte att rekomedera! Väldigt livligt matrial.
Inga problem, viktigt dock att det används högklassigt material.
För mig var det ett naturligt val då jag hatar melaminstommar, fanerlister och annat klabb.
prisskillnaden för att uppgradera alla stommarna var 6000 pix, en spottstyver enligt mig!
 
Jag undrar hur stor skillnad det är i kvalitet, egentligen, när samma företag verkar äga en massa olika köksleverantörer?

(Och jag erkänner mig besegrad i Kvik-debatten! ;))
 
Henriettae skrev:
Jag undrar hur stor skillnad det är i kvalitet, egentligen, när samma företag verkar äga en massa olika köksleverantörer?

Bara för att företagen ingår i samma koncern så är inte det samma som att de har samma kvalitet. De olika köksleverantörerna har också olika målgrupper, och därmed olika utförande (kvalitet), olika priser mm.

Jmf med hela bilindustrin och dess underleverantörer. Ta Lexus- Toyota, Ford- Volvo, Opel-SAAB är samma företag (koncern) men har inta samma kvalitetskänsla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.