Tjenare
Undrar lite var man kan hitta en ramsåg, har sett filmer med dom å dom ser ut att va mycket effektiva när man kan såga massvis med plankor på en gång.
Å vart hittar man sågblad till en ramsåg?
TR

Vill du ha kontakt med ett sågverk med en ramsåg som ska såga ditt virke eller planerar du att starta ett eget sågverk?

Nä jag ska utöka mitt befintliga cirkelsågverk med en kedjesåg för grova stockar å någon såg som kan såga många skär på en gång, å då tänkte jag att en ramsåg skulle passa mig

Logosol har men dom är dyra vore häftigt att bygga en egen

Ja att bygga en egen ramsåg funderar jag med på, det man behöver är egentligen ett chassie, en gejder som såg-ramen går på å ett tungt hjul samt en elmotor. Tänkte köra med en 22kw. Men så är det ju sågblad som behövs, var hittar man dom?

D Djävulssnickarn skrev:
Ja att bygga en egen ramsåg funderar jag med på, det man behöver är egentligen ett chassie, en gejder som såg-ramen går på å ett tungt hjul samt en elmotor. Tänkte köra med en 22kw. Men så är det ju sågblad som behövs, var hittar man dom?
Jag tror att det är knepigare än vad det ser ut.

Om man sågar med en cirkelsåg eller bandsåg kan man mata på ämnet i jämn fart mot sågklingan. Men när ramsågens blad går uppåt får ämnet inte trycka mot bladet. Så matningen måste synkroniseras med bladens rörelser. När bladen går ner ska ämnet matas fram, när de går upp måste ämnet stå stilla. Eller ännu hellre röra sig en aning bakåt för att minimera friktionen.

Ja matningen ser man ju inte sker med en egen motor utan när sågramen går neråt så matar den fram å uppåt så står den still. Så frågan är vad det är för mekanik där

Jag tror nog att det enklaste är att styra matningen elektriskt genom att göra så att halva svänghjulet har en kam å bredvid sätter man en mikrobrytare som gör att matningsmotorn bara går när sågramen går nedåt å stannar när den går upp

D Djävulssnickarn skrev:
Ja matningen ser man ju inte sker med en egen motor utan när sågramen går neråt så matar den fram å uppåt så står den still. Så frågan är vad det är för mekanik där
Jag tänkte som ett kugghjul med kugg bara på ena halvan.

Eller det kanske är bladen som flyttar sig. Om man tänker att bladen sitter på ett hjul, så de rör sig framåt-nedåt i sågfasen och sedan bakåt-uppåt när de går tillbaka.

På två hjul, givetvis. Ett uppe och ett nere.

Har kollat lite på olika ramsågar å om man kollar på WRP58 som Alboga Träteknik säljer så ser det ut som att matarvalsarna går konstant

Vad jag kan se så ser det ut som att sågramen går i en gejder å rör sig bara upp å ner som en kolv

Om du ändå ska bygga så avancerat själv, vad tror du om att bygga en bandsåg med flera band istället för en. Lite som en ramsåg fast bandsåg istället för ram upp och ned.

Sätter du hjulen på samma axel så tar du 2"större hjul för varje 1" bred på brädorna du vill ha. Här du lite olika att byta med kan du ju ha olika avstånd mellan bladen.

Fördelen är kanske enklare att bygga, lättare att få tag på sågbland, samt lättare med konstant matning.

Nackdel är att det kanske tar längre tid att ställa om den.

Det blir nog ännu svårare för då måste man ju ha band som är olika långa

Sen är bandsågar nog svårare att bygga för att de måste hålla för hård bandspänning å så måste man ha sidoinställningar så inte banden hoppar av. Ramsågen är egentligen rätt enkel, bladen spänns fast med skruvar i en "kam" i ramen. Jag tror nog inte att det där med matningen är så svårt, måste va nåt kugghjul som är halvt så det bara matar när ramen åker neråt

Det står en väldigt fin ramsåg och förfaller i det gamla sågverket i Sörforsa i Hälsingland. Den borde någon ta vara på.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.