Borde inte den första åtgärden i att försöka räkna hem div investeringar vara att sänka åtgången av energi oavsett vad du använder?
Tex borde bättre isolering vara enklare att räkna hem om man bortser från dom som redan har en vedpanna och gratis ved.

Nugent skrev:
Jag har grannar i pensionåldern som just installerat solvärme för att det är "gratis". På lukten duschar de inte mer efter installationen.. De har förövrigt direktverkande el som uppvärmning. Kostade 30000 att sätta in solvärme.
Räkna hem det du!
Jag förespråkar vedeldning bara för de som kan ha det. Nästa ägare av mitt hus kanske vill ha bergvärme istället för ved som det är nu.
Är man inte plågad av att hantera ved, som om man optimerar det hela inte kräver så mycket jobb ändå, ska satsa på det.
Ja inte blir det så bekvämt att elda med ved om pannan står i källare och släpa ner 20 kubik ved där, hanteringen tror jag knäcker de flesta. Se till att ha det lättåtkomligt både för sotning och att kunna köra in 3-4 kubik ved åtgången, själva eldningen tar inte mycket tid effektivt ca 10-15 min /dag. Sedan tillkommer sotning och uraskning jag gör det på lördagar ca 30 min. Sedan tillbringar man ju en del för att det är så kul att se hur pannan bara står där och matar på varmvatten till ackarna(kan bli kvar där långa tider för att det är såå häftigt)d^_^b

Mikael_L skrev:
Ja, jag kan ju inte annat än hålla med dig. :D

Alla gör sina (konstiga) val.
Jag har en beggad acctank med solslinga och vv-slinga stående i tvättstugan nu, så det blir kanske solvärme vad det lider.
Sen är jag sugen på en Jötul 35T braskamin, så det blir kanske vedvärme, vad det lider.

Om båda sakerna inträffar hoppas jag på ett djävulskt högt elpris sedan, så jag tjänar nåt på det. :D :cool:
Vi värmde huset med direktverkande el, LLVP, braskamin och vedspis i många år. Nu har det äntligen blivit vattenburen värme och jordvärmepump.

Belysande var i julas när min äldsta dotter hemma på besök tog fram dammsugaren för andra dagen i rad för att sedan avbryta och utbrista - Det är så rent här!!

Att elda i kaminer och dra ved genom huset är att leva i smuts, sot och rök.

Bespara ditt nya hus och din familj det Mikael!

Att räkna hem sin investering är en självbevarelsedrift för (oss) fattiga som inte kan blunda peka, köpa ;)...En skön känsla som infinner sig när det går ihop en månad! ...kanske unna sig en resa?..Till Eslöv eller nåt!!:PEller köpa nåt fint till frun för pengarna!..

PX-21>

Fattigdom räknar jag inte i pengar, utan hur jag lever mitt dagliga liv..

Eslöv ÄR förvisso exotiskt (jag röstar inte på SD), men jag har det heller bra 360 dagar hemma i stugan än 5 dagar i dimmiga Skåne..

Jo, jag vet vad jag talar om...

Men visst är det en skön känsla att räkna hem något Vad det månne vara ...En tipsvinst eller en brännarinvestering som man sen kan KANSKE unna sig en Bergvärmehandpenning eller en sista minuten till Kreta...Sen om det går 4 år till resan så har man fått nåt att se fram emot...:)

Kanske lite överdrivet ironisk i mitt tidigare inägg!...Sorry!

Redigerat:
PX-21 skrev:
Men visst är det en skön känsla att räkna hem något Vad det månne vara ...:)
YES! Jag hoppas hitta något innan dagen tar slut..

Ha en BRA helg PX-21!

Detsamma!Mycke-nu

Jag håller förnärvarande hårt i min Lången"tipskupong..;)

Säkraste investeringen är att köpa öl för pengarna samt spara på burkarna.

Jag resonerade såhär när vi köpte vårat hus, vi var inne på bergvärme hela tiden så vi valde helt enkelt att köpa ett hus med redan installerad bergvärme och låta förra ägaren ta den ekonomiska smällen av installation osv.

Vi har småbarn och inte tillgång till egen skog så vedeldning kändes inte som ett alternativ trots att de är billigare.

Jag är i stortsett nöjd, bara de att huset är så dåligt isolerat att vi måste isolera det för att få behaglig värme.

I Januari snittade vi ca 60kw/dygn med mig som pappa ledig

Redigerat:
P
Som jag skrev tidigare. Anledningen till att folk håller på och räknar på sina värmesystem är för att det är en av de få saker som faktiskt går att räkna på i någon rimlig utsträckning och som åtminstone liknar en investering, i motsats till badtunnan på utedäcket, bubbelbadkaret och granitskivorna i köket som alltid och enbart är en kostnad.

Klart att man räknar på värmesystemet, det är ju en kostnad som går att överblicka och till styra. Har egen skog och kör med jordvärme. Jag räknade på kostnaden och kom fram till att jag inte skulle ta det med lägst pris (ved) utan hellre betala en premie och få mer fritid...

Mikael_L
Alva10 skrev:
Jag resonerade såhär när vi köpte vårat hus, vi var inne på bergvärme hela tiden så vi valde helt enkelt att köpa ett hus med redan installerad bergvärme och låta förra ägaren ta den ekonomiska smällen av installation osv.
Tja, han eller du ... det är frågan ...
Var hade budgivningen stannat om det inte varit bergvärme i huset?

pr95 skrev:
PS: -lägger hellre pengarna på en större tank än solvärme

Finns det så stora tankar att man inte behöver elda för varmvatten på sommaren?:P

Mikael_L en bra fråga.Generellt så lönar det sig stort, om man har möjlighet ekonomiskt, att bara bjuda på fasigheter där värmefrågan är löst på ett bra sätt med exempelvis bergvärme.
Fastigheter utan värmesystem och bara med direkt elvärme bjuds det å andra sidan oftast för högt på av folk som inte förstår hur mycket ett värmesystem kostar.

Folks prioriteringar inom värme är också outgrundliga. Samma person som eldar med mycket gamla och ineffektiva pannor kan samtidigt utan att blinka gå och köpa jättedyra braskaminer, pelletskaminer eller solfångare som bara i liten del bidrar till uppvämningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.