Hej, idag blev det äntligen dags att köpa Pelarborr och det råkade dessutom bli två stycken.
Lite dåliga bilder, men det verkar vara två Arboga 2512?
Två pelarborrar av märket Arboga 2512 i verkstad nära arbetsbord fullt med diverse borrar och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inte sett den lilla ratten, graderad 0.10 - 0.30, någon so vet vad den är till för? Se nedan :

Grön pelarborrmaskin Arboga 2512 med reglage och graderad ratt, omgiven av verktyg och tillbehör i ett garage eller verkstad.
Skapa konto

En stor bonus var mängden borr och tillbehör som följer med:
Flera borrhuvuden och tillbehör organiserade på en hylla under ett träbord; etiketter visar texten "Zinkmaskin" och "Borrmaskin".
Skapa konto

Men jag tycker många av borrarna ser lite skumma ut, är det verkligen vanliga träborr? Det står dessutom på en del av ställen att de hör till "zinkmaskin"?
Någon som känner igen dessa och kan ge lite mer info?

Hämtar denna nästa vecka så då lär jag väl få undersöka i detalj och kan ge mer info

• Gilla
GEGS och 2 till
  • Laddar…
Tycker väl snarast många av borrarna ser ut att vara någon form av fräsar... Eller?

Rickard.
Tappborrar/pluggborr och kvistborrar.

Jag är inte bekant med denna modell men jag undrar om inte lilla ratten kan vara automatisk matning?

Det är träborr för att göra hål och tappar som passar varandra, tex när man gör pallar för att fästa benen i sitsen.
Kan även heta kvistborr och pluggborr.

Tackar, jo verkar stämma bra, iallafall på en del. Hade passat mig bättre med lite bra metalborrar, men får väl kanske byta med en möbelsnickare framöver....

Någon idé om den lilla ratten?

Rickard.
Rickard. Rickard. skrev:
[länk]

Jag är rätt säker på att det är inställningen för den automatiska matning.
Så verkar det vara! Tack. Kul att få det på köpet. Har väldigt begränsad erfarenhet av pelarborrar, så får väl se hur ofta man använder det.

S skyisthelimit skrev:
Hej, idag blev det äntligen dags att köpa Pelarborr och det råkade dessutom bli två stycken.
Lite dåliga bilder, men det verkar vara två Arboga 2512?
[bild]

Jag har inte sett den lilla ratten, graderad 0.10 - 0.30, någon so vet vad den är till för? Se nedan :

[bild]

En stor bonus var mängden borr och tillbehör som följer med:
[bild]

Men jag tycker många av borrarna ser lite skumma ut, är det verkligen vanliga träborr? Det står dessutom på en del av ställen att de hör till "zinkmaskin"?
Någon som känner igen dessa och kan ge lite mer info?

Hämtar denna nästa vecka så då lär jag väl få undersöka i detalj och kan ge mer info
Är de kompletta med alla drev?

Du har lyckats komma över inte bara en utan två exemplar av en av världens bästa pelarborrmaskiner för metallarbete. Gratulerar!

Då du väljer dig med en sån här kommer du att tycka att alla andra pelarborrmaskiner som folk har är leksaker.

De lösa dreven/kugghjulen som Frustrator talar om är mycket viktiga. Har du hittat dem alla?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Är de kompletta med alla drev?
H heimlaga skrev:
Du har lyckats komma över inte bara en utan två exemplar av en av världens bästa pelarborrmaskiner för metallarbete. Gratulerar!

Då du väljer dig med en sån här kommer du att tycka att alla andra pelarborrmaskiner som folk har är leksaker.

De lösa dreven/kugghjulen som Frustrator talar om är mycket viktiga. Har du hittat dem alla?
Det återstår att se, köpta på auktion utan att ha inspekterat på plats. Har dock goda förhoppningar, då de verkar ha använts och även manualer verkar vara med.

Får återkomma med rapport vid hämtning nästa vecka.

Så, idag blev den hämtad:

Två sammanlänkade gröna maskiner på träpallar med en bortmonterad basplatta framför, i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Trodde faktiskt jag köpt två separata maskiner, så blev lite förvånad när jag såg att de delade bas, men vet att det finns varianter så borde kanske ha insett det.

Får väl lägga ner planen på att sälja den ena...

Iallafall så startade bägge maskiner på plats. Totalt 4 extra kugghjul så då borde det vara komplett, men har inte kollat dimensioner...

Tyckte ena hade lite glapp när jag provkörde väldigt snabbt på plats innan demontering.

Väldigt mycket borr med, men har inte ens hunnit packa upp dessa. Får återkomma när jag kollat igenom.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
4 drev plus dom 4 som satte på?
Borde vara 6st till varje maskin så har du inte maximal otur så får du i alla fall en uppsättning av varje par.

Jag har sett några varianter med sånt där bord och har man bara plats för den så kan man använda bordsytan ganska kreativt även fast man kanske inte har behov av flerspindligt.

Redigerat:
Dessa drev kom med, notera att det nedersta paret inte "matchar", dvs de går inte att köra tillsammans. Misstänker att två drev kommit bort.
Finns det någon som vill byta?
Flera uppsättningar av drev placerade på en betongyta, där det nedersta paret inte matchar.
Skapa konto

Fick med mycket borr (för pluggar) . Ska försöka sälja av lite tror jag då jag knappast kommer att borra plugg.

Sortiment av olika borrverktyg organiserade i träställ, med vissa verktyg av olika storlekar och former.
Skapa konto

Uppställning av olika stora borrverktyg på träblock, vissa numrerade och placerade på en golvyta av betong.
Skapa konto

Fick med lite manualer, dock inte till min, men en original till 825 i bra skick... Någon som saknar?

• Manual för Arboga borrmaskin E 825 och EB 825, visas på blå bakgrund, med instruktioner och illustration av maskinen.
    Skapa konto
Det går ju att svarva och kipphyvla nya kugghjul om det kniper.

Jag kanske skulle vara intresserad av några pluggborrar om priset är rätt. Ungefär var finns de?

S skyisthelimit skrev:
Dessa drev kom med, notera att det nedersta paret inte "matchar", dvs de går inte att köra tillsammans. Misstänker att två drev kommit bort.
Finns det någon som vill byta?
[bild]

Fick med mycket borr (för pluggar) . Ska försöka sälja av lite tror jag då jag knappast kommer att borra plugg.

[bild]
[bild]

Fick med lite manualer, dock inte till min, men en original till 825 i bra skick... Någon som saknar?
Jag har stl till ett gäng av kugghjulen om du vill 3dprinta.

Vilka kugghjul saknar du? Kan ha någon dubblett i gömmorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.