1 967 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Råkade köpa två Pelarborrmaskiner och knepiga borrar, vad är de?
Hej, idag blev det äntligen dags att köpa Pelarborr och det råkade dessutom bli två stycken.
Lite dåliga bilder, men det verkar vara två Arboga 2512?
Jag har inte sett den lilla ratten, graderad 0.10 - 0.30, någon so vet vad den är till för? Se nedan :
En stor bonus var mängden borr och tillbehör som följer med:
Men jag tycker många av borrarna ser lite skumma ut, är det verkligen vanliga träborr? Det står dessutom på en del av ställen att de hör till "zinkmaskin"?
Någon som känner igen dessa och kan ge lite mer info?
Hämtar denna nästa vecka så då lär jag väl få undersöka i detalj och kan ge mer info
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte sett den lilla ratten, graderad 0.10 - 0.30, någon so vet vad den är till för? Se nedan :
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men jag tycker många av borrarna ser lite skumma ut, är det verkligen vanliga träborr? Det står dessutom på en del av ställen att de hör till "zinkmaskin"?
Hämtar denna nästa vecka så då lär jag väl få undersöka i detalj och kan ge mer info
Tycker väl snarast många av borrarna ser ut att vara någon form av fräsar... Eller?
Tackar, jo verkar stämma bra, iallafall på en del. Hade passat mig bättre med lite bra metalborrar, men får väl kanske byta med en möbelsnickare framöver....
Någon idé om den lilla ratten?
Någon idé om den lilla ratten?
https://www.lathes.co.uk/arboga-drills-part-1/page3.htmlS skyisthelimit skrev:
Jag är rätt säker på att det är inställningen för den automatiska matning.
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Är de kompletta med alla drev?S skyisthelimit skrev:Hej, idag blev det äntligen dags att köpa Pelarborr och det råkade dessutom bli två stycken.
[bild]
[bild]
[bild]
Du har lyckats komma över inte bara en utan två exemplar av en av världens bästa pelarborrmaskiner för metallarbete. Gratulerar!
Då du väljer dig med en sån här kommer du att tycka att alla andra pelarborrmaskiner som folk har är leksaker.
De lösa dreven/kugghjulen som Frustrator talar om är mycket viktiga. Har du hittat dem alla?
Då du väljer dig med en sån här kommer du att tycka att alla andra pelarborrmaskiner som folk har är leksaker.
De lösa dreven/kugghjulen som Frustrator talar om är mycket viktiga. Har du hittat dem alla?
Frustrator skrev:
Det återstår att se, köpta på auktion utan att ha inspekterat på plats. Har dock goda förhoppningar, då de verkar ha använts och även manualer verkar vara med.H heimlaga skrev:Du har lyckats komma över inte bara en utan två exemplar av en av världens bästa pelarborrmaskiner för metallarbete. Gratulerar!
Får återkomma med rapport vid hämtning nästa vecka.
Så, idag blev den hämtad:
Trodde faktiskt jag köpt två separata maskiner, så blev lite förvånad när jag såg att de delade bas, men vet att det finns varianter så borde kanske ha insett det.
Får väl lägga ner planen på att sälja den ena...
Iallafall så startade bägge maskiner på plats. Totalt 4 extra kugghjul så då borde det vara komplett, men har inte kollat dimensioner...
Tyckte ena hade lite glapp när jag provkörde väldigt snabbt på plats innan demontering.
Väldigt mycket borr med, men har inte ens hunnit packa upp dessa. Får återkomma när jag kollat igenom.
Logga in
Skapa konto
Trodde faktiskt jag köpt två separata maskiner, så blev lite förvånad när jag såg att de delade bas, men vet att det finns varianter så borde kanske ha insett det.
Får väl lägga ner planen på att sälja den ena...
Iallafall så startade bägge maskiner på plats. Totalt 4 extra kugghjul så då borde det vara komplett, men har inte kollat dimensioner...
Tyckte ena hade lite glapp när jag provkörde väldigt snabbt på plats innan demontering.
Väldigt mycket borr med, men har inte ens hunnit packa upp dessa. Får återkomma när jag kollat igenom.
4 drev plus dom 4 som satte på?
Borde vara 6st till varje maskin så har du inte maximal otur så får du i alla fall en uppsättning av varje par.
Jag har sett några varianter med sånt där bord och har man bara plats för den så kan man använda bordsytan ganska kreativt även fast man kanske inte har behov av flerspindligt.
Borde vara 6st till varje maskin så har du inte maximal otur så får du i alla fall en uppsättning av varje par.
Jag har sett några varianter med sånt där bord och har man bara plats för den så kan man använda bordsytan ganska kreativt även fast man kanske inte har behov av flerspindligt.
Redigerat:
Dessa drev kom med, notera att det nedersta paret inte "matchar", dvs de går inte att köra tillsammans. Misstänker att två drev kommit bort.
Finns det någon som vill byta?
Fick med mycket borr (för pluggar) . Ska försöka sälja av lite tror jag då jag knappast kommer att borra plugg.
Fick med lite manualer, dock inte till min, men en original till 825 i bra skick... Någon som saknar?
Logga in
Skapa konto
Fick med mycket borr (för pluggar) . Ska försöka sälja av lite tror jag då jag knappast kommer att borra plugg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick med lite manualer, dock inte till min, men en original till 825 i bra skick... Någon som saknar?
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Jag har stl till ett gäng av kugghjulen om du vill 3dprinta.S skyisthelimit skrev:Dessa drev kom med, notera att det nedersta paret inte "matchar", dvs de går inte att köra tillsammans. Misstänker att två drev kommit bort.
[bild]
[bild]
[bild]
Vilka kugghjul saknar du? Kan ha någon dubblett i gömmorna.