Håller på med installation av FTX (Systemair Save SVR 500) på uppvärmd vind i vår villa. Tänkta flöden är till ca 72 l/s och från ca 80 l/s.
Aggregatet behöver stå vridet 45 graders vinkel mot kattvindarna för att få plats, frågan är var dämparn kommer göra mest nytta, de är 200mm ca 1m långa rackare för tilluft och frånluft.
Som jag förstått det så ska dämpare ha minst samma längd som dämparen rak innan för att inte skapa eget ljud av tubulens?! (https://static.byggtjanst.se/amadocs/any_vvs_1_2014_27-31.pdf)
Vad säger forumets erfarenheter om detta?
Alternativ 1. blir att placera dem "jämte" FTXen för minska längd på rör åt båda håll, "det blir inget egen ljud i alla fall, korta rör är bättre ..
" se bilder var de är utlagda idag
Alternativ 2. blir att ha 1m rör efter dämparna, men då få dra tillbaka anslutningarna med 1m vardera, "lite längre kanaler spelar ingen roll.."
Alternativ 3. blir att dra 200mm rör i en böj innan så det blir 1m rakt innan varje dämparna och kunna ha kvar avsticken på optimal placering, "lite extra rör innan dämparna är enklast"
Aggregatet behöver stå vridet 45 graders vinkel mot kattvindarna för att få plats, frågan är var dämparn kommer göra mest nytta, de är 200mm ca 1m långa rackare för tilluft och frånluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag förstått det så ska dämpare ha minst samma längd som dämparen rak innan för att inte skapa eget ljud av tubulens?! (https://static.byggtjanst.se/amadocs/any_vvs_1_2014_27-31.pdf)
Alternativ 1. blir att placera dem "jämte" FTXen för minska längd på rör åt båda håll, "det blir inget egen ljud i alla fall, korta rör är bättre ..
Logga in
Skapa konto
Alternativ 2. blir att ha 1m rör efter dämparna, men då få dra tillbaka anslutningarna med 1m vardera, "lite längre kanaler spelar ingen roll.."
Alternativ 3. blir att dra 200mm rör i en böj innan så det blir 1m rakt innan varje dämparna och kunna ha kvar avsticken på optimal placering, "lite extra rör innan dämparna är enklast"
Logga in
Skapa konto
A Ahlbom skrev:Håller på med installation av FTX (Systemair Save SVR 500) på uppvärmd vind i vår villa. Tänkta flöden är till ca 72 l/s och från ca 80 l/s.
[bild]
Som jag förstått det så ska dämpare ha minst samma längd som dämparen rak innan för att inte skapa eget ljud av tubulens?! ([länk])
Alternativ 1. blir att placera dem "jämte" FTXen för minska längd på rör åt båda håll, "det blir inget egen ljud i alla fall, korta rör är bättre .." se bilder var de är utlagda idag
[bild]
[bild]
[bild]
Ok tror du att det är någon skillnad på alt 2 och 3?S SvanteC skrev:
Du kan se själv hur det påverkar via Swegons beräkningsprogram. skriv in data för "Ljud före ljuddämpare" genom att göra en körning av aggregatet på systemairs hemsida.
https://spc.acoustic-design.swegon....16-f651-44b4-ac8f-946d4ccd7445&language=sv-SE
https://spc.acoustic-design.swegon....16-f651-44b4-ac8f-946d4ccd7445&language=sv-SE
Du har så låga hastigheter i dina 200-rör så jag har svårt att se att detta skulle bli ett problem även om du köra alternativ 1. Har precis slutfört en egen installation där jag på frånluften har ganska identiskt som du har ritat på alternativ 1, t.o.m. samma dämpare CLA-A (om jag ser rätt). Även högre hastighet i kanalen. Inga problem med ljud överhuvudtaget.A Ahlbom skrev:Håller på med installation av FTX (Systemair Save SVR 500) på uppvärmd vind i vår villa. Tänkta flöden är till ca 72 l/s och från ca 80 l/s.
[bild]
Som jag förstått det så ska dämpare ha minst samma längd som dämparen rak innan för att inte skapa eget ljud av tubulens?! ([länk])
Alternativ 1. blir att placera dem "jämte" FTXen för minska längd på rör åt båda håll, "det blir inget egen ljud i alla fall, korta rör är bättre .." se bilder var de är utlagda idag
[bild]
[bild]
[bild]
De låter väldigt lovande!oskar.valta skrev:
Du har så låga hastigheter i dina 200-rör så jag har svårt att se att detta skulle bli ett problem även om du köra alternativ 1. Har precis slutfört en egen installation där jag på frånluften har ganska identiskt som du har ritat på alternativ 1, t.o.m. samma dämpare CLA-A (om jag ser rätt). Även högre hastighet i kanalen. Inga problem med ljud överhuvudtaget.
Vad har du för flöde i kanalen? Är det också ett 200 rör?
160-kanal med 55-60 l/s. Dock ej fullt ut injusterat än, men bedömer att jag ligger rätt nära mitt driftfall i nuläget.A Ahlbom skrev:
Jag gillar inte den den snäva böjen på tilluften mellan aggregat och ljuddämpare. Tänker att den ger störst påverkan på lufthastigheten i ljuddämparen och därmed på ljudet.A Ahlbom skrev:Håller på med installation av FTX (Systemair Save SVR 500) på uppvärmd vind i vår villa. Tänkta flöden är till ca 72 l/s och från ca 80 l/s.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Om det inte går att lösa skulle jag välja alternativ 1 och om ljudet blir för högt komplettera med en ljuddämpad böj på tilluften före den raka ljuddämparen. Ljuddämpade böjar är mycket effektiva men inte gratis.
Det är samma "vinkel" på dem båda, kanske 315 grader. Jag har tänkte dra ut böjen och använda flexrör. Men det kanske också skapar problem med motstånd. Är fasta böjar bättre kanske?Ulltand skrev:
Jag gillar inte den den snäva böjen på tilluften mellan aggregat och ljuddämpare. Tänker att den ger störst påverkan på lufthastigheten i ljuddämparen och därmed på ljudet.
Om det inte går att lösa skulle jag välja alternativ 1 och om ljudet blir för högt komplettera med en ljuddämpad böj på tilluften före den raka ljuddämparen. Ljuddämpade böjar är mycket effektiva men inte gratis.
Jo men det är stor skillnad på en 315 graders böj som är 1 meter eller en som är 2 meter lång. Två 45 böjar är längre och bättre än en 90 böj för luftmotståndet.A Ahlbom skrev:
Flexslang har stort luftmotstånd och fasta böjar är bättre men om du har låg lufthastighet spelar det lite mindre roll.
Ljudet som du vill dämpa bort med ljuddämparna kommer huvudsakligen från aggregatet och blir det inte bra med din lösning A så kan man sätta till två 45 graders ljuddämpare direkt före dina raka.
Klicka här för att svara