Byggahus.se
I
Hej,

Är på gång att byta ut min 10 år gamla dunjacka som förvisso fortfarande fungerar men börjar se sliten ut. Det jag uppskattat har varit att den reglerar värmen bra, man svettas sällan(int ens i fler plus grader) och fryser aldrig, d.v.s man har hittat en fin balans. Jackan är en North Face Mcmurdo 2 Parka.

Nackdelen med en sådan här jacka är att den förvisso går att tvätta men det är allmänt komplicerat, särskilt om man inte vill lukta gammal anka.

Eftersom den hållt så pass bra som den gjort har jag tittat på att ersätta den med en The North Face Recycled Mcmurdo, men det är mycket pengar.

Så frågan är, vad tycker ni fungerar bra som vinterjacka? Är det kanske bättre att köpa en billigare jacka med syntetfyllning? Jag vet att det ofta är en fin balans mellan vatten avvisning, andningsförmåga(fukt), värme och kyla. Fukta kan komma från både insida och utsida och generellt är dun ganska dåligt på att hantera fukta sägs det även om jag inte märkt av det.

Kan tilläggas att jag bor i Södra Sverige så oftast pratar vi om en temperatur runt +5 till -10.
 
North face fungerar bra i skidbacken men skulle aldrig ha det utanför. Då blir det någon form av dressad vinterrock
 
Bor man i södra Sverige räcker det väl med en långärmad tröja...
 
  • Gilla
  • Haha
Mach77777 och 4 till
  • Laddar…
I
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
North face fungerar bra i skidbacken men skulle aldrig ha det utanför. Då blir det någon form av dressad vinterrock
Nja North Face är inget man har i skidbacken, där har man såklart skidjacka anpassad för aktivitet. Oftast är de tunnare, andas bättre o.s.v.

"Dressad vinterrock" är ganska inne, särskilt bland de som vill tillhöra den lite högre klassen samt är lite äldre. För min del ligger det en bit bort.

Men ja jag inser ju att en jacka är i allra högsta grad en smaksak. Det jag ville starta en diskussion om var hur man vanligen tänker runt varmare jackor. Vissa verkar sikta på tunna skaljackor där man anpassar vad man har under, ex T-shirt, tjocktröja, underställ. Just nu verkar det inte lika inne med tjocka vinterjackor så som det var för 10 år sen.

Sen har det såklart lite betydelse var man bor men för min del som är ganska frusen så väljer jag hellre något varmt precis som jag gör med täcke.

Vanligen har jag 3-4 olika typer av jackor under året, den jag är på jakt efter nu är den som ska vara varmast.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Nja North Face är inget man har i skidbacken, där har man såklart skidjacka anpassad för aktivitet. Oftast är de tunnare, andas bättre o.s.v.

"Dressad vinterrock" är ganska inne, särskilt bland de som vill tillhöra den lite högre klassen samt är lite äldre. För min del ligger det en bit bort.

Men ja jag inser ju att en jacka är i allra högsta grad en smaksak. Det jag ville starta en diskussion om var hur man vanligen tänker runt varmare jackor. Vissa verkar sikta på tunna skaljackor där man anpassar vad man har under, ex T-shirt, tjocktröja, underställ. Just nu verkar det inte lika inne med tjocka vinterjackor så som det var för 10 år sen.

Sen har det såklart lite betydelse var man bor men för min del som är ganska frusen så väljer jag hellre något varmt precis som jag gör med täcke.

Vanligen har jag 3-4 olika typer av jackor under året, den jag är på jakt efter nu är den som ska vara varmast.
Hmm där har du fel. De gör helt okej skaljackor för skidåkning. Har en själv. Men funktionskläder fungerar inte utanför aktiviteten. Då bör man tänka mer på form. Om du är frusen kan du ju ha en dunväst under rocken?
 
arc'teryx veilance har jag och renommederas stark. "funktions" kläder i snyggt snitt men utan loggor och skrikiga färger.
 
Inte en Dunjacka men jag köpte precis en Fjällräven Nuuk och är riktigt nöjd. Var ute efter en VARM jacka och det var det jag fick.
Amazon har ju sån lustig prissättning men jag hade riktig flyt att min storlek kostade bara 2600:-, andra butiker har haft den för 5-6k.
Dock hade den inte namnet Nuuk på Amazon utan gick under namnet "yupik parka" av någon konstig anledning.
Annars har Fjällräven sjysta dunjackor med, värt att kolla priserna på Amazon (både .se och .de) då de skiftar mycket.,


EDIT - Såg din länk nu och jackan ser ju nästa ut som den jag köpte!! Inte normalt det jag kallar dunjacka men dom är nog rätt lika.
 
Om du inte bara ska ha en jacka utanpå finkläderna för att gå runt på stan utan faktiskt göra saker i trädgården eller naturen eller så, så vill jag hävda att inget slår ett rakat får. Kör själv tre lager merinoullsunderställ, tunna vindbyxor och två tunna vindjackor. Klarar minus tio till plus tio och skånsk evig fuktblåst med det och att sitta still eller svettas. Älskar ull.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
I
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hmm där har du fel. De gör helt okej skaljackor för skidåkning. Har en själv. Men funktionskläder fungerar inte utanför aktiviteten. Då bör man tänka mer på form. Om du är frusen kan du ju ha en dunväst under rocken?
Oklart på exakt vad du svarar på här men den North Face jag tittat in mig på är inget man har i skidbacken, det är på tok för klumpig för det. Men ja, de har säkert bra skidjackor.

Vad jag menar är att det verkar vanligt att ha en skaljacka(regn och vindtät) och sen bygga upp med lager under beroende på vad man ska göra. Lite så som du föreslår med "rock" och väst. Skidjacka\funktionsjacka är vanligen något som används för mer aktiva aktiviteter.

Allt handlar om att hitta en balans där man inte svettas eller fryser -ihjäl, var den balansen ligger är högst individuell och beror dessutom till stor del på väder och aktivitet. Eftersom en skaljacka bygger på en kombination för att finna rätt balans så låter det faktisk som den mest flexibla lösningen för de allra flesta. Sen kan som vanligt inte 1 jacka lösa alla förhållanden och det är därför vi har olika jackor för olika årstider.

Den North Face jag haft i 10 år, det är en dunjacka vilket kommer med sina för- och nackdelar. Jag var rädd att den skulle vara på tok för varm men den reglerar konstigt nog värmen väldigt effektivt. Det har varit sällan jag faktiskt svettats i denna jackan, ibland har jag tjock tröja under, ibland inte, ibland har jag den öppen ibland inte. Så visst hanterar jag redan en viss balans där men jag tror att jackan har någon tilltänkt funktion här, kanske är det Hypervent som de kallar det som gör skillnaden här.
 
I
A atomlab skrev:
arc'teryx veilance har jag och renommederas stark. "funktions" kläder i snyggt snitt men utan loggor och skrikiga färger.
Har inte hört om dem innan men ja de verkar intressanta. De verkar främst vara kända för skaljackor, ryggsäckar, klättringsutrustning och andra produkter som är utformade för alpinism, klättring, vandring och skidåkning. Kanske skulle det vara en skaljacka då som man anpassar mellanlagret för.

Ska ta en närmare titt på deras sortiment.
 
I Ironside skrev:
Har inte hört om dem innan men ja de verkar intressanta. De verkar främst vara kända för skaljackor, ryggsäckar, klättringsutrustning och andra produkter som är utformade för alpinism, klättring, vandring och skidåkning. Kanske skulle det vara en skaljacka då som man anpassar mellanlagret för.

Ska ta en närmare titt på deras sortiment.
Precis är ett ganska så välkänt märke inom skidåkning och klättring med som tagit det även till "fashion". Veilance delen är just gjord för stadsmiljö där det skall vara lite med diskret. Är inte så snyggt att flasha med gortex pro när man är på kontoret. Det passar bättre i backen 😂
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
SamiHus SamiHus skrev:
Inte en Dunjacka men jag köpte precis en Fjällräven Nuuk och är riktigt nöjd. Var ute efter en VARM jacka och det var det jag fick.
Amazon har ju sån lustig prissättning men jag hade riktig flyt att min storlek kostade bara 2600:-, andra butiker har haft den för 5-6k.
Dock hade den inte namnet Nuuk på Amazon utan gick under namnet "yupik parka" av någon konstig anledning.
Annars har Fjällräven sjysta dunjackor med, värt att kolla priserna på Amazon (både .se och .de) då de skiftar mycket.,


EDIT - Såg din länk nu och jackan ser ju nästa ut som den jag köpte!! Inte normalt det jag kallar dunjacka men dom är nog rätt lika.
Fjällräven parka har jag hållit ett öga på ett tag, har även testat i butik. Problemet är priset, för mig är det orimligt att betala över 5000 kr för en jacka när jag vet att en jacka mellan 2000-3500 kr kan uppfylla alla mina krav, det svåra är bara att hitta rätt.

Amazon har haft bra pris flertalet gånger på både Fjällräven och North Face jackorna men det har aldrig varit mina storlekar eller färger.

Dun eller syntet är egentligen anledningen till varför jag skapade denna tråden, jag är aningen kluven. North Face jackan har fungerat utmärkt de här 10 åren men det finns uppenbara nackdelar(se första posten). Syntet sägs vara lättare att underhålla, "andas bättre" och värma bättre även om det är blött.

Jag var en runda på rean idag, väldigt mycket är rena plast jackor som väger mer eller mindre inget. Vissa av dessa blir väldigt varma snabbt och då blir man tveksam, handlar det om att jackan andas dåligt? Har haft jackor där man framhållit god andnings- och regnskyddsförmåga men som blivit riktigt svettiga att ha på sig, typ som att ha plastpåse på sig, där vill jag inte hamna igen. För min del verkar den "rätta" kvalitén infinna sig runt 2000-3500 kr (på rea). Visst hade man kunnat köpa något än finare men ser egentligen ingen anledning för min del.
 
I
B Bombus pratorum skrev:
Om du inte bara ska ha en jacka utanpå finkläderna för att gå runt på stan utan faktiskt göra saker i trädgården eller naturen eller så, så vill jag hävda att inget slår ett rakat får. Kör själv tre lager merinoullsunderställ, tunna vindbyxor och två tunna vindjackor. Klarar minus tio till plus tio och skånsk evig fuktblåst med det och att sitta still eller svettas. Älskar ull.
Jag söker vanligt all dags jacka, aktiviteten kan variera och så även temperaturen. North Face jackan jag har, har fungerat i allt från -20 till +5-10 grader beroende på vad jag haft under. Ibland är det en runda på stan, ibland är det en runda till bekanta, ibland är det en runda ut i naturen, kanske till pulkabacken men ungarna, ibland får man skotta en mindre mängd snö o.s.v.

Är egentligen imponerad av hur flexibel den befintliga jackan varit när det kommer till reglera temperatur och andningsförmåga.

Men trots det funderar jag nu på om det är fel att köper en likadan igen. De e kanske en förlegad lösning? Kanske är det skaljacka med varierat mellanlager som gäller numera.
 
Jag rekommenderar syntetiskt dun, det har gjorts rejäla framsteg med att efterlikna dunets egenskaper och jag märker ingen skillnad. Men mycket lättare att tvätta och fungerar även om det blir fuktigt. De är lite billigare i inköp också och de flesta märken har några i utbudet. Alla är ju olika duktiga på att känna skillnad men jag behöver numer läsa på lappen för att skilja dun och syntet. Och jag har generellt bra koll på textilmaterial.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.