Byggahus.se
Hej!

Vi har en gammal vedpanna hemma hos oss, med en liten acc tank på bara 500l. Med ett hus på 130kvm så blir det mycket eldning nu på vintern, som ni säkert kan tänka er.

Det är nu fjärde vintern här i huset och jag, som inte har någon erfarenhet av vedeldning, har provat mig fram till en teknik som jag tycker fungerar okej. Men jag undrar om ni kanske har några bättre tips och idéer!

Pannan vi har är en Abso PK-12 D. Spjället (det vredet som sitter mitt på pannan) är helt öppet under hela eldningen. I botten på pannan sitter en stor lucka med en liten lucka på. När jag börjar elda så har jag stora luckan öppen, när pannan kommer upp i runt 80 grader har jag bara lilla luckan öppen. Det sitter en laddomat mellan panna och tank, som har en rökgastermometer. Denna brukar jag sköta manuellt, mest för jag inte litar på att pannan inte ska koka.

Jag startar med lite tidningspapper och en hel del småpinnar, sedan fyller jag successivt på med större pinnar tills jag tillslut kan lägga i några riktiga vedträn. Dock kan jag bara lägga i 2 eller 3st åt gången, lägger jag på fler så sjunker tempen i pannan kraftigt och elden dör tillslut. Det blir en väldans spring ner i källaren för att fylla på ved hela tiden, så jag undrar ju om jag gör något fel...

Lite snabb info:
Vi eldar med blandad ved.
Rökgastempen når som mest runt 120 grader.
Det har suttit någon grej på pannan som automatiskt öppnat och stängt den lilla luckan, den är tyvärr trasig så luckan hålls öppen av en metallpinne.

Skickar även med ett par bilder. Alla tipps mottages tacksamt!
 
  • Värmeanläggning med rör, mätare och styrenheter i ett mörkt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsskylt för en panna, ABSO PK-12 D, med anvisningar om oljeeldning, sotning, och fast bränsle på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldad pannrumspanna med synliga lågor, rörkopplingar, manometrar och varningsskyltar i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du koll på hur rökgaserna går genom pannan?? I vissa av dessa pannor sitter en sotlucka längst in under rostret. Om den sitter på sniskan får du inte rätt drag. Likaså om de är fullt me sot och liknande. 120 grader på rökgaserna är alldeles för lågt. Så där är jag misstänksam att nått är fel. En pinne som du har i lilla luckan funkar utmärkt!! Den runda ventilen på översta luckan kan du öppna två varv. Att de slocknar tyder på dåligt drag. Läcker de i nån sotlucka, runt stosen?? Finns luft in till pannrummet?? Har du servat laddomaten??
 
  • Gilla
Smurkee och 1 till
  • Laddar…
Verkar vara en kombinerad koks och oljepanna som kan elda ved. Rökgastempen låter alldeles för låg, och att den vill slockna med ”för mycket” ved ännu konstigare. När rengjordes/sotades pannan ordentligt senast?

Hittar flera (gamla) trådar på andra forum om att modifiera med/till pelletsbrännare; och en (lång tråd) som kopplade till acctankar här:

https://www.byggahus.se/forum/threads/abso-pk-12d-panna-acc-tankar.136583/
 
  • Gilla
Smurkee
  • Laddar…
B Belastar skrev:
Har du koll på hur rökgaserna går genom pannan?? I vissa av dessa pannor sitter en sotlucka längst in under rostret. Om den sitter på sniskan får du inte rätt drag. Likaså om de är fullt me sot och liknande. 120 grader på rökgaserna är alldeles för lågt. Så där är jag misstänksam att nått är fel. En pinne som du har i lilla luckan funkar utmärkt!! Den runda ventilen på översta luckan kan du öppna två varv. Att de slocknar tyder på dåligt drag. Läcker de i nån sotlucka, runt stosen?? Finns luft in till pannrummet?? Har du servat laddomaten??
Du har helt rätt, sitter en sotlucka längst ner i pannan. Brukar öppna och tömma på sot efter jag sotat av rökkanalerna på baksidan av pannan. Luckan sitter fint och tätt, åtminstone just nu.

Inga läckor såvitt jag eller sotare känner till. Däremot så kanske det är dåligt med luft intill pannrummet. Finns enbart en liten ventil ut som sitter på andra sidan rummet och runt en vägg. Skulle kunna prova öppna vedinkastet som är precis bredvid pannan och prova om det blir bättre, men får vänta tills temperaturen ute stigit lite :)

Ska även prova öppna den runda ventilen lite, sitter dock som berget så behöver lite kärlek och övertalning först.

Jag har inte servat laddomaten. Vad är det man behöver göra?

Värt att nämna är att jag frågat sotaren om de låga rökgastempen, han verkade dock inte bekymrad alls utan menade på att det var bra?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D Dortmunder DAB skrev:
Verkar vara en kombinerad koks och oljepanna som kan elda ved. Rökgastempen låter alldeles för låg, och att den vill slockna med ”för mycket” ved ännu konstigare. När rengjordes/sotades pannan ordentligt senast?

Hittar flera (gamla) trådar på andra forum om att modifiera med/till pelletsbrännare; och en (lång tråd) som kopplade till acctankar här:

[länk]
Precis innan vintern var sotare här och gjorde riktigt rent och fint. Brukar själv sota ur den en gång i veckan, minst, lite beroende på hur mycket vi eldar.

Fyller jag "mycket" ved (fler än 3-4 vedträn), så är det precis som att elden stryps på luft. Kan det vara så att vi eldar med för stor ved? Brinner på bra mycket bättre ju mindre ved jag använder, men samtidigt brinner det upp så fort så man får nästan sitta nere i pannrummet under hela eldningen och fylla på.

Sitter och eldar på just nu, har kommit upp i 90 grader i pannan, men rökgastempen ligger just under 100 grader. Är det rimligt? Skulle det kunna vara fel på själva rökgastermometern?
 
Jag tror du har för dålig luft tillförsel till elden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Smurkee Smurkee skrev:
Precis innan vintern var sotare här och gjorde riktigt rent och fint. Brukar själv sota ur den en gång i veckan, minst, lite beroende på hur mycket vi eldar.

Fyller jag "mycket" ved (fler än 3-4 vedträn), så är det precis som att elden stryps på luft. Kan det vara så att vi eldar med för stor ved? Brinner på bra mycket bättre ju mindre ved jag använder, men samtidigt brinner det upp så fort så man får nästan sitta nere i pannrummet under hela eldningen och fylla på.

Sitter och eldar på just nu, har kommit upp i 90 grader i pannan, men rökgastempen ligger just under 100 grader. Är det rimligt? Skulle det kunna vara fel på själva rökgastermometern?
Låga rökgastemperaturer kan bero på någon av dessa orsaker:
1. Dålig förbränning som ger låga rökgastemperaturer redan från brasan. Torr ved och tillräckligt mycket luft är här nödvändiga faktorer för att det ska bli bra.
2. Alltför mycket luft släpps igenom pannan och blandar ut de varma rökgaserna
3. Värmen avges från rökgaserna till vattenvolymen i pannan. Det är detta man vill åstadkomma, men de mycket låga temperaturerna får mig att tro att det snarare är någon av de andra två.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har du provat att öppna sekundärspjället i den övre luckan? Det hjälper till att få en fullständig förbränning utan att släppa igenom alltför mycket luft.
 
Lång och hög panna, rökgaserna ska igenom hela pannan och då kallnar dom ner rätt bra. hur hög skorsten har du. det ska vara 150 C 1 meter ner i den, för att inte den ska kondensera. Men kanske omöjligt, gör som dom säjer, öppna upp sekundärspjället och då kommer glöden att få lite fart med att gasa veden bättre.
 
Smurkee Smurkee skrev:
Precis innan vintern var sotare här och gjorde riktigt rent och fint. Brukar själv sota ur den en gång i veckan, minst, lite beroende på hur mycket vi eldar.

Fyller jag "mycket" ved (fler än 3-4 vedträn), så är det precis som att elden stryps på luft. Kan det vara så att vi eldar med för stor ved? Brinner på bra mycket bättre ju mindre ved jag använder, men samtidigt brinner det upp så fort så man får nästan sitta nere i pannrummet under hela eldningen och fylla på.

Sitter och eldar på just nu, har kommit upp i 90 grader i pannan, men rökgastempen ligger just under 100 grader. Är det rimligt? Skulle det kunna vara fel på själva rökgastermometern?
Alltså 100 grader ut!! Normalt?? Nej!! Byt tempmätare . För tillluft till pannrummet så dra ett spirorör ut genom pannrumsväggen. Så slipper du att de blir frysrum istället för pannrum. Hur grov ve har du?? Spaken bak på panna e spjället.
 
J jonaserik skrev:
Lång och hög panna, rökgaserna ska igenom hela pannan och då kallnar dom ner rätt bra. hur hög skorsten har du. det ska vara 150 C 1 meter ner i den, för att inte den ska kondensera. Men kanske omöjligt, gör som dom säjer, öppna upp sekundärspjället och då kommer glöden att få lite fart med att gasa veden bättre.
De sitter jue en laddomat på panna. Om den inte kärvat ihop så håller den panna varm.
 
B Belastar skrev:
De sitter jue en laddomat på panna. Om den inte kärvat ihop så håller den panna varm.
Laddomaten har inte med tempen i gaserna att göra, bara panntempen. Klart vid uppstart av pannan så är gaserna i stigande med panntempen, det gäller då ut i skorstenen. Det sämsta med vedeldning är kallstarterna
 
J jonaserik skrev:
Laddomaten har inte med tempen i gaserna att göra, bara panntempen. Klart vid uppstart av pannan så är gaserna i stigande med panntempen, det gäller då ut i skorstenen. Det sämsta med vedeldning är kallstarterna
Jo att rökgaserna är kalla i start är helt naturligt. Men som sades att panna är hög har heller inget med den låga tempen att göra. Att mätarn pajat är i sig inget konstigt. Men att de även drar dåligt är mer intressant.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
En sak att kolla på är hur röken ser ut.
Osynlig eller vit.
Är röken mörk har man ofullständig förbränning
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.