Byggahus.se
Jag ska fästa en överliggare på ett slätt räcke, planhyvlad furu 3300x27x120 som jag tänkte hyvla en profil på, lite avrundning bara. Räcket har en 45-regel i mitten som går att fästa i och tanken från början var att plugga (har inte lamellträs eller domino) och limma underifrån, men överliggaren är rätt skev och eftersom räcket är slätt finns ingenstans att sätta tvingar. Vad kan jag göra?

Den enklaste lösningen är förstås att skaffa ett plant ämne men jag vill helst ha intrycket av en hel bräda. En annan tanke var att spåra undersidan på nåt sätt.
 
En möjlig lösning vore att härma gitarrbyggare som ibland spänner ämnen med hjälp av lister som de ”klämmer” in mellan tak och arbetsbänk.
Listerna är alltså lite längre än avståndet mellan taket (ibland har de en box i taket ovanför arbetsbänken för att minska avståndet) och arbetsbänken och så böjer de listerna och placerar dem stående mot ämnet som ska limmas och fjäderkraften spänner därmed fast ämnet.

Ett alternativ för dig vore att hyra teleskopiska stöttor (Bessey t ex) och spänna dem mellan tak och överliggare eller att använda stående 45x45 regel i lagom längd så att man kan driva in kilar mellan överliggaren och regeln som upptill tar i taket.

Enkel skiss som illustrerar användning av kilar och reglar för att spänna fast material mellan tak och överliggare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna fantastiska illustration 😜 visar principen där det mellan tak och en överliggare är placerat reglar som spänns med hjälp av kilar som slås/trycks in under reglarna från två sidor.

Lycka till!
//Ronnie
 
T
På vilket sätt är den skev? Är den böjd i någon riktning eller är den vriden ?
I första fallet borde det gå att lösa som Pysslarn beskriver men är den vriden så blir det svårt att få det bra.
Är den kupad så skulle det kanske gå med spår men det är mycket jobb.

Det enklaste är nog att hitta en ny bräda även om det kan vara svårt nog...
 
P Pysslarn skrev:
En möjlig lösning vore att härma gitarrbyggare som ibland spänner ämnen med hjälp av lister som de ”klämmer” in mellan tak och arbetsbänk.
Listerna är alltså lite längre än avståndet mellan taket (ibland har de en box i taket ovanför arbetsbänken för att minska avståndet) och arbetsbänken och så böjer de listerna och placerar dem stående mot ämnet som ska limmas och fjäderkraften spänner därmed fast ämnet.

Ett alternativ för dig vore att hyra teleskopiska stöttor (Bessey t ex) och spänna dem mellan tak och överliggare eller att använda stående 45x45 regel i lagom längd så att man kan driva in kilar mellan överliggaren och regeln som upptill tar i taket.

[bild]

Denna fantastiska illustration 😜 visar principen där det mellan tak och en överliggare är placerat reglar som spänns med hjälp av kilar som slås/trycks in under reglarna från två sidor.

Lycka till!
//Ronnie
Tack för tipset, bra idé att spänna från taket! För många år sen gick jag en kurs i samma lokaler som några gitarrbyggare, det var första gången jag såg den metoden men tänkte inte på det den här gången. Kilarna var en smart utveckling också.
 
T Testarn skrev:
På vilket sätt är den skev? Är den böjd i någon riktning eller är den vriden ?
I första fallet borde det gå att lösa som Pysslarn beskriver men är den vriden så blir det svårt att få det bra.
Är den kupad så skulle det kanske gå med spår men det är mycket jobb.

Det enklaste är nog att hitta en ny bräda även om det kan vara svårt nog...Den är Både bågig och vriden. Jag kommer
T Testarn skrev:
På vilket sätt är den skev? Är den böjd i någon riktning eller är den vriden ?
I första fallet borde det gå att lösa som Pysslarn beskriver men är den vriden så blir det svårt att få det bra.
Är den kupad så skulle det kanske gå med spår men det är mycket jobb.

Det enklaste är nog att hitta en ny bräda även om det kan vara svårt nog...
Den är både böjd och skev, se bild. Har landat i att det nog blir nya brädor och har fått lite tips på andra källor än vanliga bygghandeln. Det jag redan köpt får gå till andra projekt.

Illustration av brädor med skevhet, kantkrokighet, kupighet och flatböj som exempel på defekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.