Jag har sett tips på att räta ut dörrblad som slagit sig pga fukt genom att såga skåror på konkav sida och sätta kilar i skårorna. Mina frågor är 1) om jag kan använda samma metod för dörrblad som ändrat form pga mekanisk åverkan, och 2) om jag kan se på en gång hur mycket kilarna böjer tillbaka dörrbladet eller om de kommer att fortsätta driva träet över tid. (Jag vill ju inte att kilarna gör dörrbladet skevt åt andra hållet :rolleyes:).

Den intresserade kan läsa mer fullständig beskrivning (och se bild) nedan. Om någon har annat förslag på hur jag ska göra är jag öppen för att tänka om. Jag vill inte byta varken karm eller dörrblad.

Jag har nyligen flyttat in i nytt hus och kan inte stänga en av toalettdörrarna. Låsets regel och tryckesfall livar inte med slutblecket då dörrbladet är skevt (se bild). Nederkanten på handtagssidan sticker ut 1,5 cm när övriga hörn på dörrbladet ligger mot karmen. Vid låskistan sticker dörrbladet ut 1 cm.

Dörrblad som är skevt och sticker ut från karmen med markerade avvikningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare hängde dörrbladet snett, så att nederkanten på handtagssidan tog emot tröskeln. Jag har rätat upp dörren genom att skruva fast gångjärnen och justera dessa med gångjärnsknäckare. Dörrbladet hänger nu rakt i våg och lod. Tydliga märken i tröskeln tyder på att tidigare ägare stängt dörren med våld och jag gissar att det är detta som har fått bladet att bli skevt.

Dörrbladet är original från 1948 och har ett ramverk av furu klätt med masonit. Det har inte funkat att räta ut det varken genom press mot plant underlag eller att använda tving för att spänna det i rätt läge när den hänger i gångjärnen i karmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.