Jag försöker räkna ut marknadsvärdet på en träfasadrenovering på den ena kortsidan (det är ju alltid sydsidan som tar mest stryk) på en klassisk 1 ½-plansvilla med tegel på bottenfasaden och träpanel på ovanvåningen om en händig snickare gör det själv.

De uppgifter jag hittar på nätet säger att om man anlitar en snickare så ligger timkostnaden på mellan 400-700 kr inkl moms. Låt oss säga att timkostnaden för en utomstående snickare därmed hade hamnat på 500 kr inkl moms. Låt oss säga att han hade haft en lärling till hjälp också och tagit 250 kr/tim inkl moms för lärlingen. Följande ingår:

Det tar en halvdag att bygga ställningen och en halvdag att riva den. Därutöver tar det ca fyra dagar att riva gamla fasadbrädor, inspektera asfaboard, reparera trasig läkt, mäta, köpa nya fasadbrädor, måla dem, såga till dem och spika dem samt måla fasaden igen. Det ingår lite annat omkring också, såsom ommålning av vindskivor, vattbräda och plåtlist mellan trä- och tegelfasad (som får vara kvar, de är i bra skick). 8 timmar per dag i fem dagar för snickaren och hans lärling alltså.

Materialkostnaden landar på ca 17 500 kr. Det bygger jag på vad jag som konsument skulle få betala i en vanlig bygg- och färghandel för materialet.

Utifrån timpriserna ovan får jag arbetskostnaden till ca 30 000 kr. Med gamla ROT-avdragsnivån hamnar den på 20 000 kr.

Sammanlagt 37 500 kr efter ROT för konsumenten. Skulle det verkligen kosta så lite att få ovanstående gjort?

N Nic_G skrev:
Jag försöker räkna ut marknadsvärdet
En renovering är väl en kostnad. Men strunt i det.
N Nic_G skrev:
Skulle det verkligen kosta så lite att få ovanstående gjort?
Enklaste sättet att få svar på den frågan är att be om offerter på det. Vad är poängen med att gissa, när det är så enkelt att få rätt svar? Missar jag något?

Är alltså intresserad av att få input på uppskattningen från folk som renoverat fasaden/hantverkare som kan uppskatta vad man rimligen hade fått betala. Jag tycker som sagt att det verkar rätt lågt med 30 000 kr.

Känns inte rätt att ta upp hantverkares tid genom att begära in offerter när det inte handlar om en reell potentiell beställning.

N Nic_G skrev:
Sammanlagt 37 500 kr efter ROT för konsumenten. Skulle det verkligen kosta så lite att få ovanstående gjort?
Troligen inte. Till att börja med så kostar en snickare 700 kr i timmen. Lärlingen kanske 500. Sen har du troligen minst 10% påslag på materialet om snickaren ska köpa det. Du har antagligen även en hyra av ställningen.

Det du gör är att du ber om en kostnadsuppskattning för att få ett hum om vad hantverkaren tror, men du beställer jobbet på löpande räkning. Avtala om eventuella påslag och när arbetet ska påbörjas och vara slutfört. Använd hantverkarformuläret.

• Gilla
Garp Hög
  • Laddar…
Tycker timpriset och summan är lite lågt.
650 för snickare och 390 för lärling.
40h (rimlig uppskattning) för båda 41’600.
Sedan tillkommer bil-avgifter. Så 2000 till.

Material även rimligt med 20’000 inkl färg.
Men ska du hämta själv eller med leverans? Kanske 1500 till i frakt?

Därefter ställningen.
8h upp och ner. 700h, 2 pers ger 11’2.
Sedan själva ställningen på 8000. Och ”avgift” 1000 till.

Arbete 49’600
Material 20’000
Avgifter och transport 4500

Totalt 74’100.
Med ROT 50% 49’300

• Gilla
Garp Hög och 1 till
  • Laddar…
Tack, precis sådan input jag behövde!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.