Byggahus.se
Jag och grannen har en granhäck mellan tomterna som tyvärr ingen skött på 10-20år

Växer nästan fullstora björkar i den nu.

Granarna kan vara runt 5-6m

Översikt av en försummad granhäck med inslag av björkar tagen genom en bilruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det att rädda den på nåt vis?

Skulle vilja ha en höjd på kanske 3 max 4m

Står väldigt tätt ihop, kanske 30-40cm på vissa stammar

Tänker att man tar bort björkarna först och främst, kollar och ev tar bort dom granarna som står tätast eller om det är nån som dött eller ser dålig ut men sen då?
 
Nej, granar slår inte ut med nya skott. De ser i allmänhet hemska ut om man försöker klippa ner dem.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, granar slår inte ut med nya skott. De ser i allmänhet hemska ut om man försöker klippa ner dem.
Jo det vet jag att dom inte göra

Men du menar alltså att det enda är att såga ner skiten och sätta en ny häck?

Jag tänkte att man kanske kunde glesa ur, plantera nytt där man tagit bort, klippa och glesa ur igen efter nåt år, plantera nytt och på så vis föryngra utan att behöva kapa allt på en gång.
Häcken är väldigt bra att ha där den är men den ser ju tråkig ut...
 
Den kommer sannolikt att se ännu värre ut om du försöker föryngra den. Det är nackdelen med granhäck.
 
Det är dålig bild och jag uppfattar snarare bilden som gräns till en skog. Ny bild och någon beskrivning av hur grannhusen ligger och tomtgräns skulle underlätta.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Till höger i bild så är vägen förbi huset

Utsikt över trädgård med bil, vita uthuset, cyklar och vägen bakom häckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt över en trädgård med björkar, en häck, en vit uthusbyggnad och en svart bil till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakom vita uthuset är bäcken jag skrev om tidigare, som är bakom huset

Längs med häcken

Häck längs en grusväg med vit uthusdelvis i sikten bakom, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänkte inte på att jag var i en ny tråd nu, har ju inte skrivit om baksidan här utan i tråden "Mitt 2a stora projekt"
 
Trist att den inte hållits efter tidigare. Innan den tas bort skulle jag ändå försöka att
- ta ner den på lämplig höjd
- putsa sidorna minst 2 ggr denna säsong dvs endast ytskiktet (bara senaste årets och sommarens tillväxt). Därefter putsa den årligen, flera gånger. Det går inte att göra häcken smalare men man kan få en slätare yta. Det kommer att ta flera år med denna åtgärd.
Det mest radikala är att ta bort rubbet men den ser så frisk ut att jag ändå skulle försöka.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Trist att den inte hållits efter tidigare. Innan den tas bort skulle jag ändå försöka att
- ta ner den på lämplig höjd
- putsa sidorna minst 2 ggr denna säsong dvs endast ytskiktet (bara senaste årets och sommarens tillväxt). Därefter putsa den årligen, flera gånger. Det går inte att göra häcken smalare men man kan få en slätare yta. Det kommer att ta flera år med denna åtgärd.
Det mest radikala är att ta bort rubbet men den ser så frisk ut att jag ändå skulle försöka.
Har mätt och det är ca 35-40cm mellan stammarna.

Är det dumt att glesa ur kanske bara blir hål där man tar bort

Smalare spelar ingen roll, den står 1m in på grannens sida :D

Varken han eller jag är intresserade egentligen av att hålla på men båda vill ha lite snyggt iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.