Byggahus.se
Hej

Jag råkade tyvärr för ett riktigt illa skött takbytte ut. Nu försöker jag att bli av med firman och rädda stugan.


Jag får erkänna att jag har gjort en stor tabbe. Jag var alldeles för naiv och trodde att det går bra med en firma från granbyn och handslag. Jag har inget direkt påskrivet avtal. Allt gick via mejl, SMS och telefonkontakt. Inget slutdatum nämndes och vi kom överens att jag betalar löpande pris… Det ingick också flera andra jobb (rivning uterum, bygga trädäck, osv).

Det var tänkt att bytta taket på grund av en anmärkning från besiktningsmannen (det var ett gammalt läckage). Det slutade med att hela innertaket revs också. OCH under processen läckte det in i en nyare tillbyggnad, så att den befintliga isoleringen var genomblött och det droppade ner från takpanelen.

Efter jag upptäckte läckaget, kom de och lade åtminstone underlaggspapp så att taket är någorlunda tätt. Men glappet mellan originalstugan och tillbyggnad är inte tätt än. Dessvärre har de börjat lägga isoleringen igen, fastän jag skrev i ett mejl att de ska vänta med isoleringen för att inte bygga in fukt. Men det struntade han fullkomligt i. Jag förmodar att man vill dölja alla misstag.

Min fråga nu kan jag häva ”avtalet”? Jag har tagit nyckeln med mig, så de kan inte fortsätta. Jag vill gärna att en riktig takläggare slutför jobbet, för jag har tappat allt förtroende till firman. Jag har redan betalt en saltad faktura, men har nu begärt specifikation på nästa faktura.

Hur går jag vidare?



För kontext: jag är tysk, men bor och jobbar i Sverige. Så jag känner redan era fördomar om naiva tyskar som köper röda stugor och blir sedan lurade… 😆😉
 
  • Röd stuga, träveranda, skogsbakgrund, soligt, byggställning, bänk framför, tyst och fridfullt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trånga utrymmen, träreglar, isolering, smuts, spik, vit rörledning, byggdetaljer, otydlig, inomhus, mörkt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt i oisolerat boningsrum med synlig takstol, fönster och arbetslampa som lyser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ouppvämt byggarbetsrum, isoleringsmaterial synligt, byggavfall, verktyg, ofärdigt tak, fönster, rörigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Onödigt läckage
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
Jochi och 4 till
  • Laddar…
Beror ju på en del om vad som avtalats. Nu finns det tydligen inget direkt avtal, men de mail och sms som finns kan gå att pussla ihop till något som liknar ett avtal. Även muntliga uppgifter kan vara ett avtal, om de kan bevisas.

Beroende på vad som då kan bevisas så kan gången vara lite olika.

Om du bara köper timmar på löpande räkning. Så kan man avbryta lite hur som helst. Men om du har beställt ett takbyte, så har firman räknat med en viss mängd arbete, även om det är på löpande räkning. Ni har avtalat det. I så fall kan firman ha rätt till ersättning om du häver "utan sakligt skäl".

Att firman gjort fel, är inte i sig själv giltigt skäl att häva. Firman måste få möjlighet att rätta sina fel. Men om det är uppenbart att firman inte kan rätta felen, så kan man ha rätt att häva avtalet. Bevisnivån där kan vara rätt hög. Firman kan ex. hävda att det tänkt ta in en annan kompetent firma för åtgärder (lätt att påstå i efterhand).

I praktiken är det inga problem att häva, men du kan behöva rådgivning om formerna för en hävning.

Du skriver att du "konfiskerat" nyckeln, med deras verktyg i huset? DET kan vara ett värre problem. Firman kan polisanmäla dig för egenmäktigt förfarande, och du kan bli skadeståndsskyldig för arbeten som firman inte kan göra om du låst in deras verktyg. Detta baserar jag bara på vad som syns på bilderna.

Iofs. så är "egenmäktigt förfarande" en typ av brottsrubricering där polisen brukar lägga ned förundersökningen inom någon timme. Se bara till att inte rakt upp och ned erkänna, då kan de vara tvingade att dra det vidare.
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Du kan få mer adekvat juridisk hjälp om du kontaktar kommunens konsumentrådgivare. Du kan även få gratis juridisk rådgivning (begränsad) om du går med i villaägarförbundet (bra av fler skäl). Betala medlemsavgiften, boka en tid med deras jurister, se till att ha mail och samlade, gärna i kronologisk ordning innan du pratar med dem. Det kan även vara bra om du skriver minnesanteckningar om alla muntliga kontakter med hantverkaren. Även det som varit. OM detta motförmodan skulle bli en rättssak, så blir det kanske inte förrän om 1 - 2 år. Bra att med viss pondus då kunna hävda väl valda delar av även muntliga samtal, trovärdigheten blir mycket högre om det finns anteckningar som stöd.
 
  • Gilla
ersk och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Han går nu typ med att avsluta jobbet och hämtar ställningen idag. Jag tror han fått kalla fötter.
Ja det var lite dumt med nyckeln. Skulle ha gett den till grannar.

Hur är det med jobb som utfördes, även om jag skrev 2 dagar tidigare: "Jag tycker ni ska vänta med isoleringen så att tak och väggarna får en chans att torka." ?

Även vid ett tidigare tillfälle (bygget stod stilla efter de rev uterummet) bad jag honom att ringa upp mig för att diskutera om vi ska skjuta upp till våren eller bättre väder. Men då började han riva taket dagen efter. ... Känns ju allt olustigt.

Jag inväntar nu en specifikation på fakturan för att få en översikt. Och får se om jag kontaktar konsumentrådgivare.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R
C Claudia Lendi skrev:
Hej

Jag råkade tyvärr för ett riktigt illa skött takbytte ut. Nu försöker jag att bli av med firman och rädda stugan.


Jag får erkänna att jag har gjort en stor tabbe. Jag var alldeles för naiv och trodde att det går bra med en firma från granbyn och handslag. Jag har inget direkt påskrivet avtal. Allt gick via mejl, SMS och telefonkontakt. Inget slutdatum nämndes och vi kom överens att jag betalar löpande pris… Det ingick också flera andra jobb (rivning uterum, bygga trädäck, osv).

Det var tänkt att bytta taket på grund av en anmärkning från besiktningsmannen (det var ett gammalt läckage). Det slutade med att hela innertaket revs också. OCH under processen läckte det in i en nyare tillbyggnad, så att den befintliga isoleringen var genomblött och det droppade ner från takpanelen.

Efter jag upptäckte läckaget, kom de och lade åtminstone underlaggspapp så att taket är någorlunda tätt. Men glappet mellan originalstugan och tillbyggnad är inte tätt än. Dessvärre har de börjat lägga isoleringen igen, fastän jag skrev i ett mejl att de ska vänta med isoleringen för att inte bygga in fukt. Men det struntade han fullkomligt i. Jag förmodar att man vill dölja alla misstag.

Min fråga nu kan jag häva ”avtalet”? Jag har tagit nyckeln med mig, så de kan inte fortsätta. Jag vill gärna att en riktig takläggare slutför jobbet, för jag har tappat allt förtroende till firman. Jag har redan betalt en saltad faktura, men har nu begärt specifikation på nästa faktura.

Hur går jag vidare?



För kontext: jag är tysk, men bor och jobbar i Sverige. Så jag känner redan era fördomar om naiva tyskar som köper röda stugor och blir sedan lurade… 😆😉
Hej,
Har ni bara avtalat löpande så kan du avbryta närsomhelst, skulle han ställa krav på dig så har ju du en del att ta fram med fusk och att han inte lyssnar på dina direktiv.

Väldigt enkelt ringa och maila att efter idag så avslutar vi arbetet.

Mvh Janne
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Hej,
Har ni bara avtalat löpande så kan du avbryta närsomhelst, skulle han ställa krav på dig så har ju du en del att ta fram med fusk och att han inte lyssnar på dina direktiv.

Väldigt enkelt ringa och maila att efter idag så avslutar vi arbetet.

Mvh Janne
Hm, var jag för otydligt? Jag skrev: ”Jag tycker ni ska vänta med isoleringen så att man inte bygger in fukt.” Ändå gjorde de det…
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Han har antagligen inte läst dina mejl. Det kan bara han svara på.
 
R
C Claudia Lendi skrev:
Hm, var jag för otydligt? Jag skrev: ”Jag tycker ni ska vänta med isoleringen så att man inte bygger in fukt.” Ändå gjorde de det…
Ööö nu fattar jag ingett???
 
  • Gilla
Jalkesen
  • Laddar…
R
S Småbrukaren skrev:
Han har antagligen inte läst dina mejl. Det kan bara han svara på.
Vad menar du?
 
Nej han läste mejlet, för det var i samma mejl där jag uppmärksammade honom, att det läcker in (i söndags). Måndag kom de och rev ner innertaket och lade äntligen underlagspapp. Jag tror de fortsatte i torsdags med isoleringen. Jag träffade i alla fall två där, som stack när jag kom (det var kring kl. 16).

Jag undrar om det spelar någon roll om jag skriver "Jag tycker ni ska vänta..." istället för "lägg ingen isolering!"

Hur som helst jag har kastat ut honom nu. Jag lever hellre med en ofärdig stuga som kanske går att rädda. Jag kommer att bestrida fakturan och kanske också den som jag redan betalt.

Puh, det här blir en stor lärdom. Jag är totalt handfallen hur jag kunde vara så naiv, men också hur han lura en... 😳
 
C Claudia Lendi skrev:
Nej han läste mejlet, för det var i samma mejl där jag uppmärksammade honom, att det läcker in (i söndags). Måndag kom de och rev ner innertaket och lade äntligen underlagspapp. Jag tror de fortsatte i torsdags med isoleringen. Jag träffade i alla fall två där, som stack när jag kom (det var kring kl. 16).

Jag undrar om det spelar någon roll om jag skriver "Jag tycker ni ska vänta..." istället för "lägg ingen isolering!"

Hur som helst jag har kastat ut honom nu. Jag lever hellre med en ofärdig stuga som kanske går att rädda. Jag kommer att bestrida fakturan och kanske också den som jag redan betalt.

Puh, det här blir en stor lärdom. Jag är totalt handfallen hur jag kunde vara så naiv, men också hur han lura en... 😳
Hej.
Anlita en besiktningsman som får säga vad som är rätt och fel utfört. besiktningsmannen kan också på beställarens (din) uppmaning avgöra hur mycket de utförda arbetena är värda (kan hjälpa dej framåt vid diskussioner med entreprenören).
Bra att du har brutit avtalet!
 
  • Gilla
Claudia Lendi och 1 till
  • Laddar…
Jag har två tyskar anställda, dom säger att man är mycket tuffare i Tyskland. Sköter sig inte hantverkaren så åker han ut.

Inte som här i Sverige där kunden inte vågar säga nåt för man vill inte vara besvärlig :)
 
R
I Ingvar 58 skrev:
Jag har två tyskar anställda, dom säger att man är mycket tuffare i Tyskland. Sköter sig inte hantverkaren så åker han ut.

Inte som här i Sverige där kunden inte vågar säga nåt för man vill inte vara besvärlig :)
Ja vi är i allmänhet konflikträdda och mesiga i Sverige om man jämför.
 
Tack för alla svar och stöd!

Ja, jag hade en besiktningsman på plats i torsdags. Han sa också att firman ska dra åt helvete.
Jag kommer bestrida fakturan (fastän den första är betalt) och kontaktar även konsumentrådgivning.

👍 Claudia
 
  • Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.