986 läst · 4 svar
986 läst
4 svar
Hur kan jag rädda min infiltration med slamflykt?
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 848 inlägg
Varför blir det slamflykt? Är det fall från 3-kammarbrunnen till fördelningsbrunnen på infiltrationen? Är infiltrationen kanske mättad på vatten, så att innehållet i 3-kammarbrunnen har för hög nivå, och därmed rinner det slam över till infiltrationen?
Anläggningen från -90 är riktigt gjord (tror jag) bara bott där i 4 år. Men avluftningen som är 1.5 djup är nästan ända upp till marknivån. Så något trycker tillbaka vattnet i trekammarbrunnen. Antingen den blöta marken eller infiltrationen. Vi fick totaltömma trekammarbrunnen och den var full dagen efter. Osäker på vad du menar med fördelningsbrunnen (kan ju inte det här)
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 425 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 425 inlägg
Det finns två varianter:
1. Spridarledningarnas små hål (8 mm)) har satt igen så att vatten inte tar sig ut. Detta kan löses genom att spola spridarledningarna.
2. Marken för infiltrationen är vattenmättad. Detta är svårare att lösa eftersom det betyder att infiltrationen ligger på olämplig mark. Möjligen kan den räddas genom att schakta ett uppströms avskärande dräneringsdike som sänker grundvattennivån så att den är mer än en meter under spridarledningarna, t ex ett 1,5-2 m djupt drändike med avledning av vattnet. Detta kan vara ett täckt stendike.
Fråga: eftersom du en en avluftning som är så djup som 1,5 m. Bor du i norrland eller har du en markbädd snarare än en infiltration?
1. Spridarledningarnas små hål (8 mm)) har satt igen så att vatten inte tar sig ut. Detta kan löses genom att spola spridarledningarna.
2. Marken för infiltrationen är vattenmättad. Detta är svårare att lösa eftersom det betyder att infiltrationen ligger på olämplig mark. Möjligen kan den räddas genom att schakta ett uppströms avskärande dräneringsdike som sänker grundvattennivån så att den är mer än en meter under spridarledningarna, t ex ett 1,5-2 m djupt drändike med avledning av vattnet. Detta kan vara ett täckt stendike.
Fråga: eftersom du en en avluftning som är så djup som 1,5 m. Bor du i norrland eller har du en markbädd snarare än en infiltration?
Bor i Sundsvall och det står på kartan att det är infiltration, jag vet inte. Ska googla på skillnadenClaes Sörmland skrev:Det finns två varianter:
Ska googla på vad spridarledningar är, gissar på röret mellan trekammaren och infiltrationen.
Tack för dina synpunkter iaf🙏