Byggahus.se
P prefix skrev:
Radonmaffian är duktig på marknadsföring.
Röker ingen i familjen finns det ingen risk.
Röker ni så sluta.
Håller med. Ca 500 dör årligen av radon. 95% är rökare. Hade själv ett hus med blåbetong o nojjade sönder huvudet innan radonmätning o lite efterforskning. (170 becerel - Hur det nu stavas.)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nä fast jag vill ändå tro på att det är ohälsosamt i någon mån. Rökning var inte heller farligt på 70-talet. ;)
 
50 personer om året, som inte har rökt, dör i Sverige av lungcancer orsakad av radon.
– 450 personer om året dör av lungcancer orsakad av rökning och radon i kombination
I det första ex. rör det sig om fem tusendelar av en promille. Alla som vet det minsta om statistik, förstår att dessa siffror är försumbara och inte bevisar någonting
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S sweknox skrev:
Nä fast jag vill ändå tro på att det är ohälsosamt i någon mån. Rökning var inte heller farligt på 70-talet. ;)
Cigarettrökning är livsfarlig, snusning är helt ofarligt, men hur många gånger har inte kompletta oduglingar på området påstått att "snusa är lika farligt"
 
Snus är helt ofarligt det står jag fast vid, annars blir jag en grinig jävel. :crysmile:
 
S sweknox skrev:
Snus är helt ofarligt det står jag fast vid, annars blir jag en grinig jävel. :crysmile:
Nä fast du vill nog ändå tro på att det är ohälsosamt i någon mån....
 
  • Gilla
sweknox
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Nä fast du vill nog ändå tro på att det är ohälsosamt i någon mån....
Hehe du förstod väl att jag var ironisk där? ;)
 
S sweknox skrev:
Hehe du förstod väl att jag var ironisk där? ;)
Jag tolkade det som att du ville göra dig lustig på min bekostnad. Om det jag skrev stämmer eller inte är du helt ointresserad av
 
Nej absolut inte! Jag är övertygad om att radon är ohälsosamt, precis som snus även om det inte finns någon riktig forskning kring det. Sen hur hälsovådligt radon är råder det uppenbarligen delade meningar om. Men jag läste någonstans att målsättningen är att alla svenska hem ska ha värden under 200bq om ett par år, det tolkar jag som att man ska ta det på allvar, rökare eller ej.

Jag är av uppfattningen att det är oerhört mycket i vårt samhälle som är direkt skadligt för oss, men som man inte känner till ännu. Partiklar från dieselbilar och dubbdäck t.ex som man konstaterat de senaste åren. Sen hur man attackerar problemet är en annan sak, där jag kanske inte tycker man gör riktigt rätt. Men det är en annan diskussion.

Som sagt var inte någon mening att göra mig lustig över dig, ser inte ens vart det skulle vara?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S sweknox skrev:
Nej absolut inte! Jag är övertygad om att radon är ohälsosamt, precis som snus även om det inte finns någon riktig forskning kring det. Sen hur hälsovådligt radon är råder det uppenbarligen delade meningar om. Men jag läste någonstans att målsättningen är att alla svenska hem ska ha värden under 200bq om ett par år, det tolkar jag som att man ska ta det på allvar, rökare eller ej.

Jag är av uppfattningen att det är oerhört mycket i vårt samhälle som är direkt skadligt för oss, men som man inte känner till ännu. Partiklar från dieselbilar och dubbdäck t.ex som man konstaterat de senaste åren. Sen hur man attackerar problemet är en annan sak, där jag kanske inte tycker man gör riktigt rätt. Men det är en annan diskussion.

Som sagt var inte någon mening att göra mig lustig över dig, ser inte ens vart det skulle vara?
När du skriver "Snus är helt ofarligt det står jag fast vid, annars blir jag en grinig jävel." låter det som att du tror att jag enbart säger att snus är ofarligt för att jag snusar. Men till skillnad mot de flesta så har jag läst de flesta undersökningar som gjorts om det de senaste 50 åren. Man har aldrig fått fram att snus skulle vara farligt och rent statistiskt, som jag anser är den enda sanna forskningen, så har man aldrig kunnat visa att en enda människa har dött av snus.
Att målsättningen är 200 bq säger ingeting, men statistiken säger allt
 
Jag snusar också ;)
 
S sweknox skrev:
Jag snusar också ;)
Så bra att du fick reda på hur det ligger till då :)
 
Precis :cool:(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.