Hej!

Har haft en önskan om att få ta mig åter igen ut på landet som 27åring och hittade ett
hus jag verkligen skulle kunna tänka mig att köpa.. tills jag fick se besiktningsprotokollet..

Problemet ligger i att det finns ett en hel del problem med huset vad det gäller fukt från både krypgrunden samt ett bristande tak.

Anticimex har redan utfört en besiktning och har konstaterat att det finns några tegelpannor som är trasiga samt en taklucka som påvisar fuktskador samt mikrobiell påväxt i blindbotten i krypgrunden.
Sockeln är även sprucken på diverse ställen.

Huset är byggt 1865.


Då det är inför ett eventuellt första husköp för mig så blir man ju onekligen orolig och mina varningsklockor ringer på högvarv, men ack sån charmig kåk..

Några utav frågorna jag har är just hur stökigt det är att fixa till fukten i grunden?

Kan man byta enstaka tegelpannor eller skall taket bytas helt och hållet?

Jag har inte varit på någon visning än just på grund utav bristerna jag fick läsa om i protokollet men spontant nu när jag fått se bilderna så känns det väldigt rätt, men som sagt är frågan om det är värt det.

Jag länkar med ett par bilder.

Oerhört tacksam för svar och matnyttiga synpunkter.
Jag får även be om ursäkt ifall mitt inlägg blir lite stökigt.

Allt gott!

/Kristoffer
 
  • Fuktfläck på tak intill ventilschakt i dusch, rekommendation om fördjupad undersökning presenteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla tegelstenar och träbitar vid slitna stenmurar eller fundament. Otydlig, möjligtvis en förfallen byggnadsstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bildtext beskriver fuktskador på tak och vind. Rekommenderar takläggarkontakt för undersökning. Bilden visar taklucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med träreglar, isolering, betongblock. Ser ut som stödbjälkar och fuktspärr under ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bildtext om fuktproblem, träbjälkar med kondens, rekommendation om fördjupad undersökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två bilder: skadade takdetaljer, möjlig vattenskada, renoveringsbehov, äldre takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilder visar skador på hussockel och felaktigt dränering av kondensvatten från värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är säkerligen en hel del att fixa, men ta en egen fördjupad undersökning/ besiktning och pruta sedan ner det så du har ordentligt med renoveringskapital.
 
Läs tråden "Köpa hus från 1920tal," som är aktuell just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.