20 953 läst ·
30 svar
21k läst
30 svar
Rådjuren massakrerar mina rabarber - vad göra?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Har inte testat själv, men gillar ansatsen med produkterna:
https://www.vidaxl.se/e/8718475978602/vidaxl-djurskramma-med-vattenspruta-och-pir-sensor-morkgron
https://www.vidaxl.se/e/8718475978602/vidaxl-djurskramma-med-vattenspruta-och-pir-sensor-morkgron
Samma problem men hos mig äter dom upp tulpanerna.
Har provat med flytande blodmjöl men det skall till att hålla stickmassan (oasis) ständigt blöt så det sket sig iår för mig.
Har även fått rådet att lägga krossade äggskal runt tulpanerna, även detta med begränsad effekt.
Efter jag hängde upp lite CD skivor höll dom sig borta. Ger ganska bra reflexer so tydligen stör rådjuren.
Har provat med flytande blodmjöl men det skall till att hålla stickmassan (oasis) ständigt blöt så det sket sig iår för mig.
Har även fått rådet att lägga krossade äggskal runt tulpanerna, även detta med begränsad effekt.
Efter jag hängde upp lite CD skivor höll dom sig borta. Ger ganska bra reflexer so tydligen stör rådjuren.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Blodmjöl, olika doftsprejer, ljudskrämmare osv... är bara kommersiella hitte på. Det fungerar några gånger tills djuren lär sig att det inte är farligt. Klirr i kassan hos återförsäljaren.
Duttarmajster
Renoverare
· Stockholm
· 170 inlägg
Duttarmajster
Renoverare
- Stockholm
- 170 inlägg
Testat, våra rådjur (och katter) brydde sig inte särskilt mycket och lärde sig att går runt den bara, i min mening poänglöst om man inte har någon sorts trång passage som djuren måste passera genom som man kan sätta den vid.JanneJanne123 skrev:
Vi satte upp ett 120 cm högt fårstaket runt vår 4000m2 stora tomt
för att hålla vildsvinen ute och hundarna inne. Det funkade.
Till vår stora förvåning funkade det även för att hålla rådjuren ute.
Kan förstås bero på att hundarna flitigt vaktar tomten.
Och det bästa av allt - vi får inte längre några fästingar på tomten!
Rådjur är ju kända för att vara notoriska fästingbärare.
(Vi hittade ett billigt begagnat (2 år) stängsel på blocket.
Det är fortfarande i god kondition 8 år senare. Och vi bor på landet, ute i skogen)
Har haft söta tulpanknoppar i ett par veckor nu och ser fram emot då de ska slå ut...
för att hålla vildsvinen ute och hundarna inne. Det funkade.
Till vår stora förvåning funkade det även för att hålla rådjuren ute.
Kan förstås bero på att hundarna flitigt vaktar tomten.
Och det bästa av allt - vi får inte längre några fästingar på tomten!
Rådjur är ju kända för att vara notoriska fästingbärare.
(Vi hittade ett billigt begagnat (2 år) stängsel på blocket.
Det är fortfarande i god kondition 8 år senare. Och vi bor på landet, ute i skogen)
Har haft söta tulpanknoppar i ett par veckor nu och ser fram emot då de ska slå ut...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 247 inlägg
Förstår att det delvis är ett skämt, men skulle någon fråga mig blir svaretGRS skrev:
- en vanlig jägare får inte jaga i villaområden,
- man jagar inte för att bli av med en viss sorts djur, möjligen för att minska populationen något.
Husägare
· Borgholm, Öland
· 149 inlägg
Självfallet är ett nät eller stängsel som är minst 2 meter högt för att hålla dessa superviga hoppande fyrfotadjur utanför mina odlingar det mest optimala. De enda problem jag har är faktiskt mördarsniglar och just rådjur.
Terrassen ligger väl ca sådär 75 cm över mark och utmed hela terrassen brukar jag ha låga blomlådor med för årstiden aktuella blommor i. Och helt plötsligt när jag kommer ut en morgon så har rådjuren ätit helt rent ur samtliga blomlådor. De står nere på marken och äter ur blomlådorna som om det vore foderlådor enbart avsedda för dom.
Så växter som krokus, tulpaner mm är helt uteslutet. Däremot ger dom sig inte på ex påskliljor och heller inte mina rosbuskar. Kanske beroende på att rosbuskarna tillhör den "äldre taggiga" sorten. Likaså lämnar dom faktiskt mina vildhallon ifred. Så jag ska väl inte klaga alltför mycket på dom. Möjligen att de sprider fästingar till mina katter men det har jag iof sig inga bevis för.
Terrassen ligger väl ca sådär 75 cm över mark och utmed hela terrassen brukar jag ha låga blomlådor med för årstiden aktuella blommor i. Och helt plötsligt när jag kommer ut en morgon så har rådjuren ätit helt rent ur samtliga blomlådor. De står nere på marken och äter ur blomlådorna som om det vore foderlådor enbart avsedda för dom.
Så växter som krokus, tulpaner mm är helt uteslutet. Däremot ger dom sig inte på ex påskliljor och heller inte mina rosbuskar. Kanske beroende på att rosbuskarna tillhör den "äldre taggiga" sorten. Likaså lämnar dom faktiskt mina vildhallon ifred. Så jag ska väl inte klaga alltför mycket på dom. Möjligen att de sprider fästingar till mina katter men det har jag iof sig inga bevis för.
Produkter som diskuteras: "mördarsniglar"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
189 kr inkl moms
245 kr
Läs mer
Gör som lodjuren; vänta blickstilla i ett träd och fall ned på rådjuret när det kommer under (sätt upp någon slags fålla som styr in djuret in under trädet). Eller håll dig gömd t.ex. under altanen och rusa fram ett par meter. Håll fast djuret och bit det i luftstrupen tills det kvävs. Har du svårt att avsluta naturellt, fuska genom att plocka fram en kniv som du har i ett hölster på benet.
Hittade en artikel om en rysk tungviktsboxare som gjorde så med ett vildsvin. Han avslutade dock med kniv. 75-åriga Ingrid tog en räv med bara händerna.
Hittade en artikel om en rysk tungviktsboxare som gjorde så med ett vildsvin. Han avslutade dock med kniv. 75-åriga Ingrid tog en räv med bara händerna.
Redigerat: