938 läst ·
3 svar
938 läst
3 svar
Radiefräs med styrrulle
Jag köpte mig precis en ny radiefräs (inte den första jag köpt direkt, men frågan uppstod nu...). Fräsen har R10 på skäret. Styrrullen ligger ca 2 mm ovanför övre kant på skäret. Om jag har en bit som är 20 mm jag vill fräsa rund från bägge sidor, går det överhuvudtaget att få till den helt symmetrisk? Eller kommer andra skäret alltid gå djupare än första, eftersom styrrullen kommer hamna i ett läge där fräsen redan avverkat någon halv mm eller så? Lösning på problemet???
Jag har aldrig lyckats att "skarva" en fräsning utan att det syns innan man slipar, men det kanske nån annan har. Bäst lär vara att ha en fräs som är tillräckligt hög (radien har väl egentligen ingen betydelse i just denna frågan kanske)
Precis som ceson sa. Vill man göra en rund pinne så är det bäst att utgå från en fyrkantig som har samma diameter som frässtålet. Behåll ändarna fyrkantiga under hela fräsningen dvs man får börja och sluta fräsningen innan ändarna på biten. Och fräsningen sker mot ett anhåll, så fräsen måste vara monterad i ett bord.
Klicka här för att svara