Hej,
Har en radiator som står på fullt hela tiden då ventilen verkar kärva. Från början har man nog kunnat vrida på handtaget som ni ser, men det sitter bara skruvat med en kultmutter på en tapp. Jag har försökt vrida strax innanför gängorna med en polygrip, men lyckas inte röra på den. Är det någon som har tips eller vet hur och var jag kan vrida? Är lite rädd att vrida sönder något, men tar tacksamt emot tips på hur jag kan göra. :)

• Gammal radiatorventil i metall med kärvande handtag och kultmutter, monterad på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en kärvande radiatorventil med ett mässingshandtag, skruvförband och justeringsskala från 0 till 5.
    Skapa konto
  • Närbild av en kärvande radiatorventil med ett mässinghandtag och gradskiva som visar skalan 1 till 5, fäst med en kultmutter.
    Skapa konto
Var beredd på att slottsvredet kommer att börja läcka när du vrider på ventilspindeln. Anledningen är att avlagringar kommer skapa små "kanaler" mellan ventilspindeln och packgarnet i packboxen.

Lossa stora muttern lite, då släpper du trycket på packboxen. Knacka på ventilspindeln samt ventilhuset, till slut spricker avlagringarna. Dra åt muttern.

Demmpa Demmpa skrev:
Var beredd på att slottsvredet kommer att börja läcka när du vrider på ventilspindeln. Anledningen är att avlagringar kommer skapa små "kanaler" mellan ventilspindeln och packgarnet i packboxen.

Lossa stora muttern lite, då släpper du trycket på packboxen. Knacka på ventilspindeln samt ventilhuset, till slut spricker avlagringarna. Dra åt muttern.
Stort tack för svar. Ska testa detta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.