Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna radiatorventil sitter fast i "blockerande läge", så ingen värme kommer fram till elementet.
Är lite osäker på själva ventilen - har inte sett någon liknande när jag fixat runt i huset. Själva ventilen är ca 4 mm tjock (skruva ihop skiftnyckeln runt den och mätte glipan).
Ventilen sitter hårt. Har provat 556 och att dra med lite olika verktyg. Ingen rörelse i ventilen.
Hur hanterar man en sådan här ventil?
Köper jag en ny radiatorventil i sin helhet och monterar bort den gamla från röret?
Eller byter man en enskild del?
Har bytt radiatorventil på annat element, men är lite skeptisk till att göra det mitt i vintern ifall något skulle gå fel och man behöver vänta in en expert på att fixa.. Så är det byta som gäller så får nog rummet vara kallare denna vintern..
Det är bara stiftet du håller på med.
Stiftet ska man ALDRIG någonsin dra i utan bara trycka/knacka inåt.
Stiftet sitter i packboxen, stiftet trycker i sin tur på ventilkäglan.
I följande inlägg har jag öppnat en termostatventil,
https://www.byggahus.se/forum/threads/olika-varma-element.469146/page-2#post-4927724
Stiftet ska man ALDRIG någonsin dra i utan bara trycka/knacka inåt.
Stiftet sitter i packboxen, stiftet trycker i sin tur på ventilkäglan.
I följande inlägg har jag öppnat en termostatventil,
https://www.byggahus.se/forum/threads/olika-varma-element.469146/page-2#post-4927724
Tack!
Med tanke på att bauhaus tar under 200 för en "ventilsats" känns der nog lättast att montera bort den gamla och sätta in en ny i vår.
Men kan ju knacka lite till några gånger innan. Det kanske mot förmodan löser sig..
Med tanke på att bauhaus tar under 200 för en "ventilsats" känns der nog lättast att montera bort den gamla och sätta in en ny i vår.
Men kan ju knacka lite till några gånger innan. Det kanske mot förmodan löser sig..
Det är egentligen ganska mycket efterarbete efter byte av termostatinstas/termostatventil.
Varenda termostatventil behöver justeras in gällande förinställningen.
Finns det ingen dokumentation hur nuvarande är injusterade (om ens möjligheten finns) så tar det många dagar (någon vecka) innan allt är injusterat.
Med injusterad radiatorkrets så blir det jämn temperatur mellan de olika rummen, samt lättare att justera in lämplig framledningstemperatur.
Med lämplig dynamisk framledningstemperatur så blir det en effektivare värmeanläggning.
Varenda termostatventil behöver justeras in gällande förinställningen.
Finns det ingen dokumentation hur nuvarande är injusterade (om ens möjligheten finns) så tar det många dagar (någon vecka) innan allt är injusterat.
Med injusterad radiatorkrets så blir det jämn temperatur mellan de olika rummen, samt lättare att justera in lämplig framledningstemperatur.
Med lämplig dynamisk framledningstemperatur så blir det en effektivare värmeanläggning.
Klicka här för att svara