13 680 läst ·
5 svar
14k läst
5 svar
radiatorer och golvvärme på samma system?
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
I det nya huset sitter det stora gamla REX radiatorer, på övervåningen är det golvvärme och i gästhuset med förråd är det också golvvärme.
Det sitter inga termostater nånstans utan man får strypa flödet till varje rum för sig med kulventiler.
En CTC EcoAir 111 står för den primära uppvärmningen men två st Markus 2500 pumpar stöttar vid sträng kyla.
Flyttade in i våras så vet inte hur detta kommer fungera i vinter men det har varit ett himla vridande på kulventilerna när vädret slår om så ja kan tänka mig hur det blir.
Min tanke är att justera in värmekurvan efter vad radiatorerna vill ha och sen montera rumstermostater på golvvärmeslingorna samt nån form av termostatater som begränsar maxtemp på framledningarna till golvvärmeslingorna.
Är det rätt tänkt? Det sägs ju att man inte bör ha termostater när man kör värmepump men i detta fall kräver ju radiatorerna högre framledningstemp än golvvärmen och man vill ju inte köra 60-70 gradigt vatten där.
Det sitter inga termostater nånstans utan man får strypa flödet till varje rum för sig med kulventiler.
En CTC EcoAir 111 står för den primära uppvärmningen men två st Markus 2500 pumpar stöttar vid sträng kyla.
Flyttade in i våras så vet inte hur detta kommer fungera i vinter men det har varit ett himla vridande på kulventilerna när vädret slår om så ja kan tänka mig hur det blir.
Min tanke är att justera in värmekurvan efter vad radiatorerna vill ha och sen montera rumstermostater på golvvärmeslingorna samt nån form av termostatater som begränsar maxtemp på framledningarna till golvvärmeslingorna.
Är det rätt tänkt? Det sägs ju att man inte bör ha termostater när man kör värmepump men i detta fall kräver ju radiatorerna högre framledningstemp än golvvärmen och man vill ju inte köra 60-70 gradigt vatten där.
Du behöver montera en shunt till golvvärmen, som tar ner temperaturen och håller flödet i slingorna. Sen bör du nog se över systemet för 60-70 grader är aldrig en bra lösning med värmepump. Man bör dimensionera så att man max behöver 55 grader när det är som kallast. Gärna lägre.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
60-70 grader är bara en gissning, har ju inte testat i praktiken men i pannan syns att max framledningstemp legat på 66 grader i vintras.
Säljaren har kört utan golvvärme och låtit radiatorerna spilla värme till övervåningen.
Vi har även en kamin på övervåningen som vi tänkt stötta med under den kallaste perioden.
Men känns roligare att pyssla med detta nu i sommarvärmen än i vinter.
Ute i gästhuset sitter en termostat på inloppet till golvvärmefördelaren med anliggningsgivare som skyddar mot för hög temp i dom slingorna.
Varför skulle inte en sådan sak fungera även på övervåningen?
Säljaren har kört utan golvvärme och låtit radiatorerna spilla värme till övervåningen.
Vi har även en kamin på övervåningen som vi tänkt stötta med under den kallaste perioden.
Men känns roligare att pyssla med detta nu i sommarvärmen än i vinter.
Ute i gästhuset sitter en termostat på inloppet till golvvärmefördelaren med anliggningsgivare som skyddar mot för hög temp i dom slingorna.
Varför skulle inte en sådan sak fungera även på övervåningen?
Det är ineffektivt. I ett golvvärmesystem vill du ha en viss flödeshastighet i slingorna, annars blir temperaturdifferensen mellan början och slutet av slingan stor och golvet ojämnt varmt. Om du bara stryper med termostat kommer du få ett icke-linjärt system som är besvärligt att reglera.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Okej, tack för det, då får jag titta på en shuntlösning.
Synpunkter på rumstermostaterna? Radiatorerna vill iaf ha högre framledningstemp än golvvärmeslingorna för att hålla en viss rumstemp.
Synpunkter på rumstermostaterna? Radiatorerna vill iaf ha högre framledningstemp än golvvärmeslingorna för att hålla en viss rumstemp.
Fast det där med shunt beror nog på många saker.. Jag kör blandat och har inga problem utan shunt! man får tänka till lite med slanglängder och dimension så brukar det gå bra. Kan nog medge att det är en portion tur med oxå 
Klicka här för att svara
